Allt fler hästar begravs hemma

(Sveriges Radio)
Det blir allt vanligare att begrava sin häst. I Uppsala begravdes 15 hästar under 2006, för två år sedan var siffran 6 stycken. En anledning till ökningen är att vi ser hästarna mer som ett husdjur idag, det menar Birgitta Larsson som är biträdande länsveterinär.

http://www.sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=1121910
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

"- Tendensen har ju ökat och det har varit på tal om att man ska dela upp hästarna om de är avsedda för livsmedelsproduktion, för sport eller enbart för sällskap,"

Den dagen hästar börjas födas upp för att bli mat så gör jag uppror! Vilka är med mig?
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

De spelar ingen roll va dom gör, även om dom förbjuder folk att begrava sin häst kommer folk göra det iallafall. Jag förstår inte vart världen är påväg...
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

vaddå? grisar föds ju upp så och de är tusen gånger intelligentare än hästar.
Äter gärna hästskött, svenskt, så de slipper importera från andra hemska länder.
Bojkottar du island med?

Min granne föder upp ardenner till slakt, ser inget fel med det, de slipper få en ryttare på ryggen, de får gå ute alltid, i flock. Hur många hästar får det?
Hur många halvblod/travare får ändå slaktas vid 5 års ålder pga utdömdhet?

//realist
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

De spelar ingen roll va dom gör, även om dom förbjuder folk att begrava sin häst kommer folk göra det iallafall. Jag förstår inte vart världen är påväg...
Jag tänker iallafall inte fråga nån när jag ska begrava min häst. Hon finns ju inte med i nåt register, och en häst som inte finns kan man ju inte begrava men gräva får man göra så mycket man vill på sin egen mark.:devil:
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

För min del spelar det ingen roll vem det är som är intelligentast. Hästar är sånna fina djur som gör allt (nästan :p ) vi ber dem. Jag har svårt att tro att man kan ha samma kontakt med en gris som man har med en häst..
Jag tycker lätt att hundar och hästar kan jämföras på det sättet.. och hur vanligt är hundkött?
Nej det känns helt absurt för mig att äta hästkött. Hästar är inte mat dom är kompisar. och Ja jag vet jag kommer många på mig nu men det är vad jag anser. och nej jag är inte vegitarian eller vegan.
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

du får inte gräva ner stora köttmängder, tänk om din grannes brunn blir förgiftad? Man ska alltid söka lov hos länsstyrelsen.
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

du får inte gräva ner stora köttmängder, tänk om din grannes brunn blir förgiftad? Man ska alltid söka lov hos länsstyrelsen.
Vilken granne? Förresten, söka lov och söka lov, har jag klarat mig själv och skitit i alla löjliga paragrafer så här länge så gör jag det i fortsättningen med. Använder man bara sunt förnuft, vilket inte är så vanligt nu för tiden, så behöver ingen bli drabbad.
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

:) håller med dig, men det är ändå olagligt ..vill med gräva ner mina trotjänare, om det inte blir slakt.
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

KL

själv har man ju tur.. min häst har behandlats med medicin som gör att hon inte får gå till slakt.. det är väl så man ska göra :D
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

Vilken granne? Förresten, söka lov och söka lov, har jag klarat mig själv och skitit i alla löjliga paragrafer så här länge så gör jag det i fortsättningen med. Använder man bara sunt förnuft, vilket inte är så vanligt nu för tiden, så behöver ingen bli drabbad.

Varför inte ta vara på andra människors kompetens (alltså länsstyrelsens)? Funderat på att det kanske finns risker du inte vet om eller inte tänkt på?
Det är dumt att stämpla paragrafer som "löjliga" pga okunskap. De finns inte till för att jävlas med fok, vet du..
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

Varför inte ta vara på andra människors kompetens (alltså länsstyrelsens)?
Länsstyrelsens? Den var bra.
d040.gif
Funderat på att det kanske finns risker du inte vet om eller inte tänkt på?
Vad vet du om min kompetens?
Det är dumt att stämpla paragrafer som "löjliga" pga okunskap. De finns inte till för att jävlas med fok, vet du..
Där paragrafryttare går fram brukar inte sunt förnuft råda. Jag har varit med för länge för att ta myndigheterna på allvar. Jag har sett för mycken galenskap.
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

Va bra,eftersom risken finns för att dricksvattnet blir förstört för dig eller någon annan och då e de ju bara å gräva på...
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

Jag valde att ta bort min häst på Kolmården, i mitt tycket ett utmärkt alternativ. Då blir dom lejonmat istället för mat till maskar, hundar, katter, människor eller uppbrända. Jag tycker att det var ett bra alternativ då min häst fick ett bra slut och fyllde ett behov samtidigt. Har i och för sig inte något emot att äta hästkött men väljer inte det i första hand...
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

vill bara svara på att grisar är lika trevliga som hundar, och med din hund har du väl ändå bättre kontakt än med din häst.
Det nedvärderar inte hästen som djur, men kanske uppgraderar grisen.
Har haft några slaktsvin hemma, de gick lösa, kom när man kallade och kunde allt hundar kan i det vardagliga livet. Slaktsvinen var sk pellegrisar, såna som är mindre än de andra och behöver lite mer omtanke för att växa till sig.

Tristezz: ganska rolig men konstig tanke att ge sin häst till lejon. Ser en bild framför mig av min häst söndersliten av rovdjur..så hellre prydligt hamburgerkött på ica för min del. Men förnuftet i mig vet ju att det kvittar, hästen känner inget.

Jag ser gärna svenskt hamburgerkött på svenska bord än att man importerar flera ton italienskt, och övriga mindre betrodda länders hästkött. För tyvärr finns det en marknad, men inga svenska hästar kan uppfylla det.
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

Håller helt och hållet med om att grisar vist är mycket inteligenta djur som med sin sociala förmåga kan och bör jämföras med hundar. Dom har dock sedan länge producerats fram på ett storskaligt sett till livsmedel. Vilket har gjort att få personer har grisar hemma i liten skala, så mång människor missar att alla grisar har olika härliga(ingen regel utan undantag) personligheter.:bump:
Vill ocksä passa på att svara på frågan om "hur vanligt är det att äta hunhkött". Hundkött är en delikatessfrämst i Kina, Korea, Kambodja, Laos, Filippinerna, Vietnam men också i två kantzoner i Schweiz. Och det finns inga lagar som förbjuder det varken i Svergie eller EU. Men det berore helt på kulturen i landet och vår skepcis här i väst går att jämföra med indiernas motvilja till vårat ko ätande. :eek:
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

KL

Ganska snuskigt att gräva ner hästkadaver tycker jag. Det är ju stora kroppar.

När vi var nyinflyttade på vår gård o skulle bygga ridbana grävdes en halvstor kalvkropp upp av grävskopan, den hade legat där länge, det luktade APA, hundarna var förtjusta och fick hållas inne o under kontroll länge.

Hur går det med grundvattnet om folk ska fortsätta på "detta viset"? Är det inte bättre att kremera eller låta det gå som lejonmat?

Nu är ju alla människor så måna om vår "jord" men de verkar inte tänka särskilt långt när de vill gräva ner ca 600 kg kött som ligger o ruttnar under lång tid.

Är det någon som vet hur lång tid det tar för en sådan stor kropp att förintas och vad den avger för ämnen under föruttnelseprocessen?
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

Jag är helt klart på din sida ;) Helt klart :)
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

Jag kremerade min häst som jag hade haft länge. Det var ett bra alternativ tyckte jag. Askan ligger nedgrävd i hagen där hon gick. Däremot var det inte direkt billigt..
 
Sv: Allt fler hästar begravs hemma

Nej, ardennerhästarna har det nog ganska bra. Däremot skulle JAG inte klara av att äta hästkött, både för att jag inte tycker det luktar eller smakar gott, och för att jag tycker att hästar ändå är mina liksom vänne!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (SR) Allt fler hästägare ansöker om att få begrava eller gräva ner sin häst. Antalet ansökningar om att få begrava sin häst på gården...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Totalt fem hästar är nu smittade av MRSA-bakterier. Den femte hästen finns just nu på djurkliniken på SLU i Uppsala...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sveriges Radio) En läkare i Enköping har anmälts för att ha gjort en felbedömning av en handskada. Det var en kvinna som för en månad...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sveriges Radio) När SM- och NM-tävlingar i voltige arrangerades i Uppsala i helgen, lyckades Roslagens Lina Hansson försvara sitt...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp