Alltid farligt med hund i bil på sommaren?

Det hjälper föga att enbart krossa en ruta när en hund fått värmeslag. Det handlar inte om brist på luft, utan om värmen i bilen. Kan inte tänka mig att temperaturen i bilen sjunker nämnvärt av endast en krossad ruta. En hund med värmeslag behöver dessutom ganska mycket mer än bara komma ut ur bilen. Och man får absolut inte kyla ned hunden för kraftigt heller. De flesta överlever ändå inte, även om man skulle vara snabb med att få in hunden på IVA.
I expressenartikeln som dentaku länkade till hade hunden inte riktigt fått värmeslag, men riskerade det, de slog sönder 2 rutor för att få drag, men fick sedan baxa ut hunden genom fönstret
 
Beror ju på om den är låst och larmad eller inte. Det brukar en ju inte göra när en kör

Tja har du märkt att många låser bilen reflexmässigt och att många väntar kvar i bilen ibland vid olika tillfällen?

Kanske ingen jätterisk men jag ogillar verkligen utvecklingen. Och tänk om det blir något fel? Jag gillar mekaniska lås. Men född i fel tid då jag även gillar biljetter på papper och sedlar och maskiner som gör vad man säger åt dem istället för att tänka själva :p

Men skönt med ac och temeraturlarm i stillastående bilen, helt klart.
 
Tja har du märkt att många låser bilen reflexmässigt och att många väntar kvar i bilen ibland vid olika tillfällen?

Kanske ingen jätterisk men jag ogillar verkligen utvecklingen. Och tänk om det blir något fel? Jag gillar mekaniska lås. Men född i fel tid då jag även gillar biljetter på papper och sedlar och maskiner som gör vad man säger åt dem istället för att tänka själva :p

Men skönt med ac och temeraturlarm i stillastående bilen, helt klart.

Du är inte ensam om att oroa dig över detta. Jag försöker undvika att köra ner i en sjö helt enkelt :)

Sedan tror jag att många tror att deras dörrar är mekaniska, de flesta öppnas ju med handtag, men de är elektriskt låsbara.

Ja, min man har låst in mig i bilen och jag har fått ringa och påtala det, numera har jag nyckel med. När jag tänker på det lyckades min mamma göra det med mig på tidigt 90-tal, så det är inget nytt femomen.

Jag kan hålla med, samtidigt som jag är mer kär i min smartphone än i min man, nästan :)
 
Dom bilarna jag åkt i har det gått iallafall, även i min bil som är nyare. Och oavsett så är krossade rutor bättre än inget när det är akut.
Det jag vände mig emot var ditt påstående om att oftast går det att öppna dörren innefrån.
Att det kan finnas enstaka bilar som det går på motsäger jag inte. Men det är absolut vanligare på modernare bilar att det INTE går. Det är ju liksom hela stöldskyddsidén…det ska inte löna sig att knacka rutan för att sen bara öppna dörren och länsa bilen. Det ska vara svårare än så för en tjuv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp