Alltid farligt med hund i bil på sommaren?

Inte om läget är akut. Då får man krossa rutan. Sen ska man ringa ändå såklart och krossa rutan är ju en sista lösning.
Fast du verkar ju inte förstå, det räcker inte med rutan. Hunden måste ut. Du får inte ut hunden om den sitter bak i en bur. Min hund hade du inte heller fått ut om han inte gjort det själv. Hunden kan fortfarande dö av värmeslag med en krossad ruta.
 
Fast du verkar ju inte förstå, det räcker inte med rutan. Hunden måste ut. Du får inte ut hunden om den sitter bak i en bur. Min hund hade du inte heller fått ut om han inte gjort det själv. Hunden kan fortfarande dö av värmeslag med en krossad ruta.
Tar det som för givet att man även försöker få ut hunden, oftast kan man faktiskt öppna dörrarna om man kan sträcka sig in i bilen. Då brukar även bagageluckan gå att öppna. Och oavsett så är öppna rutor och dörrar bättre än stängda om det är akut. Allt är bättre än en stängd bil om hunden är i fara.
 
När Polisen Malmö delar information ser det ut såhär.
Screenshot_20220727-212811_Facebook.jpg
 
Tar det som för givet att man även försöker få ut hunden, oftast kan man faktiskt öppna dörrarna om man kan sträcka sig in i bilen. Då brukar även bagageluckan gå att öppna. Och oavsett så är öppna rutor och dörrar bättre än stängda om det är akut. Allt är bättre än en stängd bil om hunden är i fara.

Jag vet inte om din bil är från förra seklet. Jag tror att mina föräldrar medan de levde tillsammans för 35 år sedan hade en sådan. Jag har alltid haft elektriskt styrda och haft körkort sedan före millennieskiftet. Genom fönstret är inte kul att klättra in med glas överallt.

Marginellt bättre om hunden sitter bak och finns det någon form av AC innan så är det sämre.

Det är svårare än folk tror. Du ska inte lösa det själv. Ring 112 så kan polisen delegera till assistanskåren.
 
Tar det som för givet att man även försöker få ut hunden, oftast kan man faktiskt öppna dörrarna om man kan sträcka sig in i bilen. Då brukar även bagageluckan gå att öppna. Och oavsett så är öppna rutor och dörrar bättre än stängda om det är akut. Allt är bättre än en stängd bil om hunden är i fara.
Nja, det stämmer ju inte. Moderna bilar går inte att öppna så lätt. Men kanske de som har en 10 år eller så på nacken.
Inga av våra senare bilar har gått att öppna genom trasig ruta eftersom larmet går och då går bara dörrarna att öppna när bilen larmats av. Det har gällt Renault från 2016, Volvo från 2019, BMW från 2022 och Opel från 2021.
 
Den här var lite kul och baseras på några av de faktiska studier som gjorts av hur fort det blir varmt i en bil. Naturligtvis ska den inte användas för att se hur länge man "kan" lämna ett barn eller en hund i en bil. Hundar blir dessutom fortare överhettade än människor eftersom de inte kan svettas, så "varningsgrafen" går inte att applicera på dem öht - det blir farligt mycket fortare för en hund! Men lite småkul att se ungefär hur temperaturen stiger är det.

https://www.omnicalculator.com/health/car-heat
 
Nja, det stämmer ju inte. Moderna bilar går inte att öppna så lätt. Men kanske de som har en 10 år eller så på nacken.
Inga av våra senare bilar har gått att öppna genom trasig ruta eftersom larmet går och då går bara dörrarna att öppna när bilen larmats av. Det har gällt Renault från 2016, Volvo från 2019, BMW från 2022 och Opel från 2021.
Dom bilarna jag åkt i har det gått iallafall, även i min bil som är nyare. Och oavsett så är krossade rutor bättre än inget när det är akut.
 
Jag vet inte om din bil är från förra seklet. Jag tror att mina föräldrar medan de levde tillsammans för 35 år sedan hade en sådan. Jag har alltid haft elektriskt styrda och haft körkort sedan före millennieskiftet. Genom fönstret är inte kul att klättra in med glas överallt.

Marginellt bättre om hunden sitter bak och finns det någon form av AC innan så är det sämre.

Det är svårare än folk tror. Du ska inte lösa det själv. Ring 112 så kan polisen delegera till assistanskåren.
Min bil är ny men okej..så nyhet för dig kanske men alla bilar fungerar inte som din. Och som sagt, det är bättre än inget oavsett. Jag förstår verkligen inte varför du propagerar för att lämna hundar i för varma bilar eller strunta i att hjälpa hundar/barn eller vad det nu är när är akut, det är galet.

Jösses, är hunden i fara så självklart gör vad det går att göra för att få ut hunden eller ge den någon form av luft igen. Spelar ingen roll hur många grader det är i bilen, mår den dåligt ska den ut på ett eller annat sätt. Det är liksom inte ens något att diskutera.

Är man nu räddare om sin bil än om hunden så lämna inte hunden i bilen på sommaren helt enkelt så slipper man tänka på ifall bilens rutor åker ifall hunden blir dålig. Svårare än så är det faktiskt inte.

Jag tänker inte diskutera längre iallafall nu med någon som kämpar för att låta hundarna vara kvar i för varma bilar. Jag har sagt mitt.
 
Senast ändrad:
Min bil är ny men okej..så nyhet för dig kanske men alla bilar fungerar inte som din. Och som sagt, det är bättre än inget oavsett. Jag förstår verkligen inte varför du propagerar för att lämna hundar i för varma bilar eller strunta i att hjälpa hundar/barn eller vad det nu är när är akut, det är galet.

Jösses, är hunden i fara så självklart gör vad det går att göra för att få ut hunden eller ge den någon form av luft igen. Spelar ingen roll hur många grader det är i bilen, mår den dåligt ska den ut på ett eller annat sätt. Det är liksom inte ens något att diskutera.

Är man nu räddare om sin bil än om hunden så lämna inte hunden i bilen på sommaren helt enkelt så slipper man tänka på ifall bilens rutor åker ifall hunden blir dålig. Svårare än så är det faktiskt inte.

Jag tänker inte diskutera längre iallafall nu med någon som kämpar för att låta hundarna vara kvar i för varma bilar. Jag har sagt mitt.

Jag kan inte läsa att någon här vill att hundar ska vara kvar i för varma bilar. Däremot önskar man väl ( i alla fall jag) att folk låter bli att slå sönder rutor på bilar där det inte är för varmt för hunden. 🤷

Jag har faktiskt svårt att tro att särskilt många bilar går att låsa upp om man pajjar rutan? Det är väl en säkerhetsgrej, att bilen inte ska gå att öppna för att man slår sönder rutan? Vår har en "lås upp"-knapp på insidan av förardörren som man absolut kommer åt om man drar rutan - men tror inte den fungerar om inte nyckeln är i närheten?
 
Min bil är ny men okej..så nyhet för dig kanske men alla bilar fungerar inte som din. Och som sagt, det är bättre än inget oavsett. Jag förstår verkligen inte varför du propagerar för att lämna hundar i för varma bilar eller strunta i att hjälpa hundar/barn eller vad det nu är när är akut, det är galet.

Jösses, är hunden i fara så självklart gör vad det går att göra för att få ut hunden eller ge den någon form av luft igen. Spelar ingen roll hur många grader det är i bilen, mår den dåligt ska den ut på ett eller annat sätt. Det är liksom inte ens något att diskutera.

Är man nu räddare om sin bil än om hunden så lämna inte hunden i bilen på sommaren helt enkelt så slipper man tänka på ifall bilens rutor åker ifall hunden blir dålig. Svårare än så är det faktiskt inte.

Jag tänker inte diskutera längre iallafall nu med någon som kämpar för att låta hundarna vara kvar i för varma bilar. Jag har sagt mitt.
Men du får ju lov att skilja på när en situation faktiskt är akut och när den inte är det.
Och vad som faktiskt gör reell nytta i en viss situation.

Det är ingen som på något vis har förespråkat att en hund ska lämnas OM det är en akut situation den är i. Det som sägs är att det inte finns någon poäng med att göra olagliga saker i situationer där det inte finns någon anledning till det. Det är ju liksom därför det är olagligt, för att man inte ska göra det...
 
Usch vad obehagligt med bilar som inte går att öppna innifrån!!

Hoppas ni har glashammare eller något i kupén, jag hade iaf tyckt att det var läskigt att vistas i en sådan bil!!

Jag har ännu aldrig varit med om en sådan bil men ska kolla upp hur det ligger till ifall jag måste åka i en nyare modell.
 
Usch vad obehagligt med bilar som inte går att öppna innifrån!!

Hoppas ni har glashammare eller något i kupén, jag hade iaf tyckt att det var läskigt att vistas i en sådan bil!!

Jag har ännu aldrig varit med om en sådan bil men ska kolla upp hur det ligger till ifall jag måste åka i en nyare modell.
Beror ju på om den är låst och larmad eller inte. Det brukar en ju inte göra när en kör
 
Min bil är ny men okej..så nyhet för dig kanske men alla bilar fungerar inte som din. Och som sagt, det är bättre än inget oavsett. Jag förstår verkligen inte varför du propagerar för att lämna hundar i för varma bilar eller strunta i att hjälpa hundar/barn eller vad det nu är när är akut, det är galet.

Dey är självklart att jag inte propagerar för att en ska lämna hundar i för varma bilar, Jag tycker ju att en ska agera, bara med kunskap. Att säga att en ska pajja rutan som någon lösning på ett svårt problem är fullständigt idiotiskt. Det är klart att det kan vara bäst i något läge, men inte som någon quick fix, gör detta på Facebook.

Jag sulle själv undvika det eftersom jag vet att det inte är någon lösning. Verkar hunden akut döende skulle jag göra det, skrika åt någon att hämta kallvatten och ringa 112 samtidigt, aldrig bara pajja en ruta.

Jag tycker ju att standardlösningen bör vara att ringa 112, det är ju inte att göra ingenting. Nu är du faktiskt löjlig.

Det är klart du kan öppna din egen bil inifrån, du har ju nyckeln på dig. Jag kan ju öppna min med förstås, den är ju inte larmad när jag åker i den. Dessutom kan du inte veta om den är larmad eller inte, även om du känner till modellen, det kan vara extrautrustning.

Läs expressenartikeln ovan, där hade polisen det problemet,
Jösses, är hunden i fara så självklart gör vad det går att göra för att få ut hunden eller ge den någon form av luft igen. Spelar ingen roll hur många grader det är i bilen, mår den dåligt ska den ut på ett eller annat sätt. Det är liksom inte ens något att diskutera.
Det är ju självklart, men på ett sätt som funkar, inte pajja en ruta fram på en hund i bur i baklucka, då behöver du hjälp, ja, är du extremt hundvan och verkligen är säker på att hunden dör så gör som jag sa ovan, men inte bara slå sönder en ruta.

Är man nu räddare om sin bil än om hunden så lämna inte hunden i bilen på sommaren helt enkelt så slipper man tänka på ifall bilens rutor åker ifall hunden blir dålig. Svårare än så är det faktiskt inte.

Min hund mådde riktigt bra i bilen och höll på att dö för att någon var en idiot. Hunden dör precis lika mycket av en uppsprättad buk som av värmeslag. Alltså är det lika korkat och djurplåger att ogenomtänkt pajja en ruta som att lämna hunden i varm bil. Tänker inte argumentera om värmeslag eller tarmar som rinner ut ur buken är mest plågsamt.

Ska jag bajsa på parkeringen då eller? Jag var på toa och min hund höll på att dö helt i onödan. Jag är faktiskt rätt trött på dig nu.
Jag tänker inte diskutera längre iallafall nu med någon som kämpar för att låta hundarna vara kvar i för varma bilar. Jag har sagt mitt.

Ingen vill ha hundar i varma bilar. Du trår att jag är en djusplågare för att jag rakar mina cockrar. Lägg ner nu
 
Det hjälper föga att enbart krossa en ruta när en hund fått värmeslag. Det handlar inte om brist på luft, utan om värmen i bilen. Kan inte tänka mig att temperaturen i bilen sjunker nämnvärt av endast en krossad ruta. En hund med värmeslag behöver dessutom ganska mycket mer än bara komma ut ur bilen. Och man får absolut inte kyla ned hunden för kraftigt heller. De flesta överlever ändå inte, även om man skulle vara snabb med att få in hunden på IVA.
 
Det hjälper föga att enbart krossa en ruta när en hund fått värmeslag. Det handlar inte om brist på luft, utan om värmen i bilen. Kan inte tänka mig att temperaturen i bilen sjunker nämnvärt av endast en krossad ruta. En hund med värmeslag behöver dessutom ganska mycket mer än bara komma ut ur bilen. Och man får absolut inte kyla ned hunden för kraftigt heller. De flesta överlever ändå inte, även om man skulle vara snabb med att få in hunden på IVA.

Precis, ring 112 och be om hjälp med hela hanteringen. Det är för svårt att ge FB-råd. Tror precis som andra varit inne på att det handlar om att folk vill jävlas med djurplågare.

Är hunden bara varm och medtagen (det syns det med) så måste ju hunden ut och få vatten, det hjälper ju inte heller med en ruta.

Det är ju uppenbart när det är 30 grader att hundarna är medtagna även om de inte far illa av det med skugga och vatten. Sen att de ofta i dessa fall ligger i just bilen (på tomten) är ju en annan sak... Det är enda stället vi har AC.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp