Sv: Alternativ till penicillin???
Jag har skickat dig ett PM (eller ska strax).
Och du har mitt FULLA medlidande ang sprutningen. Och du TACK!
JAG ÄR INTE ENSAM!!!!
Min dam (1½ nu) fick sin första spruta av vet tre veckor gammal. Hon EXPLODERADE och blev rent uts agt galen. Vi fick iaf i sprutan tillslut (tacksamt med liiiten fölis med hög feber och matt). Sen kom vet ut nästa dag och gav nästa och vi lyckades få i den med. Tredje fick vi strunta i, det gick inte.
Så hon fick pasta och det hjälpte.
Sen när hon var fyra månader behövde hon en PC-kur. Jag trodde som du att det kanske blivit bättre. INTE. Så fort hon känner nålen exploderar hon och hon ger sig inte förrän den är ute. Hon skulle ha 20 sprutor (2 ggr/dag i 10 dagar). Jag utarbetade ett system där jag surrade fast henne mot boxväggen (hon var TVUNGEN att få sprutorna, vi hade provat med pasta utan effekt). Och tja, de första dagarna gick det med nöd och näppe att spruta men vi var genomsvettiga båda två. Jag provade ALLA knep, sticka i andra muskler, ha på bedövningssalva, gömma sprutan osv. Inte en chans.
Femte dagen slet hon två fastbultade (fyra bult vardera) bindringar ur väggen, råkade i den allmänna kalabaliken sparka en spricka i min handled och mitt smalben. Jag ringde vet som satt hon bör verkligen få det, jag ringde klinik som konstaterade att 'reagerar hon även när sprutan är i funkar inte permanentkanyl heller'. Så vi satte ut PC:t och peppar peppar så blev hon bra.
Sen när hons kulle stelkrampsvaccineras halvårsgammal så bad hon sig åt så att vet lämnade med orden: 'Ring ALDRIG mer mig för att sticka den där, jag gör ALDRIG om det, hon är ju galen ju'.
Sen har hon fått lugnande på klinik en gång, det slutade med att de fick sätta det intramuskulärt i baken, det gick inte ge i blodet.
Efter det är det dock bara vaccinering hon behövt ha, och precis som din så om det görs rätt och är 'snabba' grejer är det genomförbart. Dvs veterinären (på klinik, det finns INGEN veterinär inom 8 mils omkrets som ens försöker spruta henne hemma längre) gör klar sprutan, jag leder henne på löpargången, vet går på ena sidan av bakdelen och sen sätter hon 'i farten' sprutan på ANDRA sidan bakdelen, och FORT. Då fungerar det.
Men jag drömmer mardrömmar om en ny PC-kur på henne, eller att hon ska behöva något i BLODET (går inte, det går bara att SNABBT ge henne intramukulära injektioner och bara omd et är snabb och inte dag efter dag), att hon ska behöva ledbedövas etc =/
Så du har mitt fulla medlidande och TACK för att jag inte är ensam!
PM kommer strax!