Alternativ till penicillin???

Cyllene

Trådstartare
Hästen går inte att spruta och det är nosen/näsan/mulen som är skadad - så jag vet inte om det är möjligt att få i henne pasta heller...

Någon som har tips?

/C - ganska frustrerad! :crazy:

Sv: Alternativ till penicillin???

Lokalbehandla med antibiotika, dvs kleta antibiotikasalva på sjävla sårområdet?

Varför går hon inte att spruta? (INGEN kritik, jag har en dam själv av den kalibern, jag bara undrar om det var att hon är omöjlig att spruta eller att hon kans prutas av annan anledning)

Ge pulver, det finns en motsvarighet till Hippotrim som pulver, heter Trimediazin.
Den går ju att blanda i mat så kanske det går att blanda i betforsörja eller annat lättätet?

MEN, det beror ju på om sulfa är det bästa att sätta in i det här fallet, är det penicillin hon behöver så är det ju om det inte går att spruta bara lokalbehandling med salva eller liknande kvar. Penicillin finns ju inte (om det inte kommit något nyligen) tillgängligt i oral form till häst (TYVÄRR :devil: )

Men vad säger vet? Om det behövs annat än lokalbehandling och sulfa är vettigt i sammanhanget så finns det som sagt pulver, som motsvarar Hippotrim vilket ju är vanligaste pastan även om det idag finns 'kopior' av det)

Jadu, hon var svår att spruta redan som 7 månaders fölunge. Många veterinärer har misslyckats under årens lopp. Det finns en veterinär som kan spruta henne om det handlar om små snabba mängder (vaccin osv) men när det handlar om penicillin så är det ju en rejäl mängd och det går helt enkelt inte.

Hon har dock varit riktigt duktig de senaste gångerna så jag trodde att det fanns en liten chans att det skulle gå nu.

Men icke! Skulle försöka imorse och det gick inte alls. Hon får panik och reser sig/kastar sig/slänger sig och hon blir farlig för alla inblandade. Tredje försöket reste hon sig och slet sönder grimman och slog runt åt sidan och sopade omkull mig. Med resultatet att jag har en bruten/mosad tå (glad att det inte blev värre) och hon har skrapsår i ansiktet och på benen. Hon blir så hysterisk att hon är farlig för både sig själv och mig. Två kanyler försvann i boxen och nu har jag tömt hela boxen...

Vet egentligen inte vad som behövs. Hon har slitit sönder nosen (fastnat med näsborren i kroken som vattenhinken hänger i) och den är ihopsydd med en 20 stygn. Inte så bra ställe vad gäller bakterier så därför ville vet ge penicillin. Jag har dock inte så stort förtroende för henne vad gäller nåt av det (mesig hästrädd distriktare) så jag ska ringa kliniken imorgon och höra vad de har för förslag. Pulver låter ju som det bästa!

Sist hon skulle ha penicillin var hon bara 1,5 och då fick det bli någon pastavariant istället. Men den var svindyr o jag har ingen lust att lägga ut 800 kr på nåt sånt och det sen inte går att få i den i munnen på henne. Men man får ju testa det som finns helt enkelt.

Tack för förslagen! :)

Jag har skickat dig ett PM (eller ska strax).

Och du har mitt FULLA medlidande ang sprutningen. Och du TACK! :bow:

JAG ÄR INTE ENSAM!!!! :bump: :bump: :bump:

Min dam (1½ nu) fick sin första spruta av vet tre veckor gammal. Hon EXPLODERADE och blev rent uts agt galen. Vi fick iaf i sprutan tillslut (tacksamt med liiiten fölis med hög feber och matt). Sen kom vet ut nästa dag och gav nästa och vi lyckades få i den med. Tredje fick vi strunta i, det gick inte.

Så hon fick pasta och det hjälpte.

Sen när hon var fyra månader behövde hon en PC-kur. Jag trodde som du att det kanske blivit bättre. INTE. Så fort hon känner nålen exploderar hon och hon ger sig inte förrän den är ute. Hon skulle ha 20 sprutor (2 ggr/dag i 10 dagar). Jag utarbetade ett system där jag surrade fast henne mot boxväggen (hon var TVUNGEN att få sprutorna, vi hade provat med pasta utan effekt). Och tja, de första dagarna gick det med nöd och näppe att spruta men vi var genomsvettiga båda två. Jag provade ALLA knep, sticka i andra muskler, ha på bedövningssalva, gömma sprutan osv. Inte en chans.

Femte dagen slet hon två fastbultade (fyra bult vardera) bindringar ur väggen, råkade i den allmänna kalabaliken sparka en spricka i min handled och mitt smalben. Jag ringde vet som satt hon bör verkligen få det, jag ringde klinik som konstaterade att 'reagerar hon även när sprutan är i funkar inte permanentkanyl heller'. Så vi satte ut PC:t och peppar peppar så blev hon bra.

Sen när hons kulle stelkrampsvaccineras halvårsgammal så bad hon sig åt så att vet lämnade med orden: 'Ring ALDRIG mer mig för att sticka den där, jag gör ALDRIG om det, hon är ju galen ju'.

Sen har hon fått lugnande på klinik en gång, det slutade med att de fick sätta det intramuskulärt i baken, det gick inte ge i blodet.

Efter det är det dock bara vaccinering hon behövt ha, och precis som din så om det görs rätt och är 'snabba' grejer är det genomförbart. Dvs veterinären (på klinik, det finns INGEN veterinär inom 8 mils omkrets som ens försöker spruta henne hemma längre) gör klar sprutan, jag leder henne på löpargången, vet går på ena sidan av bakdelen och sen sätter hon 'i farten' sprutan på ANDRA sidan bakdelen, och FORT. Då fungerar det.

Men jag drömmer mardrömmar om en ny PC-kur på henne, eller att hon ska behöva något i BLODET (går inte, det går bara att SNABBT ge henne intramukulära injektioner och bara omd et är snabb och inte dag efter dag), att hon ska behöva ledbedövas etc =/

Så du har mitt fulla medlidande och TACK för att jag inte är ensam!

PM kommer strax!

Då har de här ungefär samma bakgrund. Tre stora karlar försökte brotta ner henne när hon var 7 månader för att kunna spruta henne och det gick inte. Brems är inte heller att tänka på, samma reaktion. Hon slår, kastar sig och reser sig tills hon eller den som står i närheten trillar.

Idag satte jag ju grimskaftet runt boxgallret och runt grimman men hon fullständigt slåss med alla fyra ben och kastar sig så hon är farlig för sig själv och tillsist så går nåt sönder. Antingen grimma, grimskaft eller box. Vi har varit med om de flesta varianterna. Kanylen kan jag få i för det går fort - men resten!! :eek:

För två år sen slog hon upp hela nosryggen (hängde en flik på 5 cm). Fick inte tag på vanliga vet som jag vet hade fixat det, utan fick ut den hästrädda distriktaren. Efter 45 minuter så hade hon inte ens fått i kanylen. Jag fick skäll för att jag hade en ouppfostrad häöst och en räkning på 1400 kr... Senare när hon skulle operera hoven i Skara så skar de upp ansiktet på henne när hon ändå låg ner och fixade till det. Den där fliken hade ju vikt sig och lagt sig precis där grimma och nosgrimma ska sitta.

Men är det bara rätt vet som är snabb så går det ju. Igår var det på håret att hästen hann få panik innan veterinären fick i det lugnande. Jag sa åt henne att ge en till dos när hon lugnat ner sig för hon är inte att leka med ändå. Hade vet varit någon sekund senare med kanylen igår så hade det aldrig gått och då vet jag inte vad jag gjort!

Men tack för hjälpen, jag hör av mig!!! :bow:

Nyfiken fråga - är hon lika 'tokig' när kanylen är I? Dvs om du kan sätta kanylen och låter den sitta utan att röra den, hur är hon då?

Min reagerar ju så fort hon känner nålen mot huden och ger sig inte förrän den är BORTA ige. Annars brukar de ju reagera på sticket när den går igenom huden och lugna sig när den är i (om man inte rör den). Min ger sig inte ens då (och så påstår de att när den är i ska de inte känna den - tsss).. Däremot även om hon VET att 'nu ska de sticka mig' så är hon HELT lugn, tills hon känner nålen. Så i hennes fall har ju även veterinärerna problem med att ens få i KANYLEN :crazy:

Känner förresten igen det där med kanyler i boxen. Jag hade tre stycken på vift ett tag..

(och ja, innan vi får en tråd om det så jag har provat bedövningssalva, jag har provat desentisering - jag har provat ALLT)

Hon anar oråd när någon sträcker sig mot henne i en skeptisk rörelse! :smirk:

Hon brukar lugna sig när kanylen är i - men idag var hon helt hysterisk och gav sig inte förrens den var borta. Man vet aldrig riktigt vart man har henne - ena dagen funkar en sak och degen efter inte alls...

Hon har dock väldigt spänd halsmuskulatur och har alltid haft, och det kan ju göra saken värre, det lär ju inte vara skönare iaf!!

Kan fungera att sticka i bringan istället, där är muskulaturen mindre spänd, vissa hästar har det fungerat suveränt på.
PL

Tack för info!

Bara mitt i ? på framsidan alltså? (Inte i fåran utan mitt i den ena delen)

C_L skrev:
Tack för info!

Bara mitt i ? på framsidan alltså? (Inte i fåran utan mitt i den ena delen)

Mitt i ena delen, och byt växelvis sida på samma sätt som när man sprutar hals var rek jag fick att prova med Kele (inte för det fungerade, men nog var det mycket lättare att få in kanylen allt rent motståndsmässigt).

Kele sticks ju numera i muskel på bakdelen, men fråga inte MIG vad den heter, fast det görs som 'sista utväg' då man tydligen kan få trassel med ischiasnerven om det vill sig illa (och dessutom OM man får en svullnad pga injektion så ger det större följdproblem där än på sidan av halsen eller på bringan)

*lägger sig i lite =)*

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
664
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 226
Senast: Mint
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
28
· Visningar
1 847
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka