Aluminiumgolv som går sönder?

Urigurien

Trådstartare
Jag har sett flera som skriver att de inte vill ha aluminiumgolv eftersom man inte kan se när det blir dåligt. Är det nån som faktiskt känner till olyckor där hästar gått igenom golvet på släpp med aluminiumgolv, eller är det snarare något som *skulle* kunna hända eftersom man vet hur metaller reagerar och fungerar...?
 
Jag har inte själv hört talas om något havererat aluminiumgolv, men det betyder ju ingenting.
Däremot är jag övertygad om att det rullar omkring väldigt många fler hästar på riskabelt dåliga plyfagolv - trots att man "borde" kunna se och veta - än på riskabelt dåliga aluminiumgolv.
 
Jag har några bucklor i mitt alugolv, tidigare ägare måste ha kastat en elefant.
Min granne tillverkar alusläp från grunden(äger en framgångsrik firma) och har tittat på mitt släp, han säger att inget kan hända. Trots det ska jag åtgärda det, men han vet nog vad han pratar om. :D
 
Men varför lämnar Boj 15 års garanti på golven och t ex CL bara 5 år, vad kan skilja som gör den stora skillnaden?
 
Men varför lämnar Boj 15 års garanti på golven och t ex CL bara 5 år, vad kan skilja som gör den stora skillnaden?

Slarvar man och använder fel material i t ex skruv och/eller bult eller helt enkelt slarvar vid monteringen så kan det vara kört efter ett tag. Materialutmattning.

Därför litar jag inte på billiga varianter, det är ju ofta arbetskraften som är billig, och materialet. Där har du också de farliga felkällorna.
 
Det är sprickor i mitt golv, är balkarna undertill som fått sprickor i sig. Misstänker att föregående ägare lastat ngt väldigt tungt längst bak i släpet.

Använder iofs fortfarande släpet, har lagt in ett 12mm marinplyfa golv över bara, vilket fördelar vikten över det försvagade golvet tillräckligt bra :).

Ifor kunde inte ge ett tidsspann för när det brukar vara lagom att byta ut alu golven :/, ordagrant sa de att "det håller så länge det håller"..
Så jag litar inte på alu alls nu, marinplyfa känns mycket bättre, även om man måste byta det vart 5e år.
 
När jag skulle köpa mitt släp och jag pratade med försäljarna om kostnaden för att byta alugolvet om det behövdes, så svarade de: ”ett alugolv byter man inte ut. Det överlever hela släpets livslängd”. Möjligen försäljningsknep, men de hade aldrig behövt byta ut ett alugolv under alla år de sålt och servat släp.
 
Vi har ett CL släp sedan 7 år tillbaka. Inget fel på de. Ser ut som nytt fast de rullar många mil om året. Dock är vi sugna på något annat pga av vi vill ha lastutrymme för selar tex vilket vi idags läget inte har.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 356
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 276
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp