Amatören överkörd – inte med i storloppet

Amatörtränade hästen Queer Fish var anmäld och klar till storloppet Jämtlands Stora Pris med 700 000 kronor i förstapris.
Men i sista minuten plockades han bort - och ersattes med proffstränaren Daniel Redéns Love Matters.
– På vilka grunder? Det är fruktansvärt tråkigt, säger Magnus Träff, som tränar Queer Fish.
– Jag förstår att han är förbannad, säger Östersunds sportchef, Jan Quicklund, som tog beslutet.
 
Men när en amatörtränad häst gavs ett wildcard till Sweden Cup, där den uppenbart inte hade något att göra, och knuffade bort minst en häst med mer poäng, så sades det inte ett knyst. :grin:

Lika dåligt handlat och orättvist mot kretsen runt hästarna i båda fallen, tycker jag.
Poäng och prestation borde aldrig få stå åt sidan för personliga inbjudningar.
 
Men när en amatörtränad häst gavs ett wildcard till Sweden Cup, där den uppenbart inte hade något att göra, och knuffade bort minst en häst med mer poäng, så sades det inte ett knyst. :grin:

Lika dåligt handlat och orättvist mot kretsen runt hästarna i båda fallen, tycker jag.
Poäng och prestation borde aldrig få stå åt sidan för personliga inbjudningar.
Spitcam Jubb tänker du på? Vilken häst knuffade han bort? För han blev ändå trea i sitt försök?
 
Men när en amatörtränad häst gavs ett wildcard till Sweden Cup, där den uppenbart inte hade något att göra, och knuffade bort minst en häst med mer poäng, så sades det inte ett knyst. :grin:

Lika dåligt handlat och orättvist mot kretsen runt hästarna i båda fallen, tycker jag.
Poäng och prestation borde aldrig få stå åt sidan för personliga inbjudningar.


Men helt tyst var det väl inte? Jag såg väldigt mycket negativitet på travgrupper i sociala medier när Spitcam Jubb – vilken jag förutsätter att du talar om – fick wildcard till Sweden Cup. Det var två läger, dels de som tyckte att det var bra reklam för sporten med en häst/tränare som många känner igen och gillar, andra som tyckte att en häst som startar i breddlöpen inte har något i elitloppshelg-sammanhang att göra över huvud taget och att ett sådant wild card sänkte kvalitén på ett så pass fint lopp, speciellt om startpoängen inte kunde kvalificera honom för löpen. Det blev ju dessutom diskussioner om huruvida det var brukligt att ge ut wildcardet över huvud taget då det – enligt propositionen, om jag förstått det rätt – främst skulle tilldelas utländska hästar. Denna incident har väl dock lyfts högre i media så att diskussionen når ut till fler.

Men ja, jag håller med: detta är riktigt uselt hanterat i båda fallen.


Spitcam Jubb tänker du på? Vilken häst knuffade han bort? För han blev ändå trea i sitt försök?

Jag tror att det var Going for Gold Zaz, Not Afraid eller Dupree som egentligen skulle ha kommit med på startpoäng i Sweden Cup, men jag kan missminna mig och att det var någon annan. Tydligen skall tränaren gått ut med att West Wing – som har samma tränare som Spitcam, var anmäld och kvalificerad på poäng – helt enkelt, genom lite kohandel, byttes ut och ersattes med Spitcam via wildcard. Detta med mörk anmälan verkar vara ett system som ibland hanteras väl godtyckligt, vilket även kom på tal. Spitcam blev trea i försöket och oplacerad i finalen, precis som Love Matters som fått ett, enligt många, oförtjänt wildcard nu.
 
Jag fattade som om tränaren dessutom blivit uppmanad att anmäla till just detta lopp och sedan blev bortplockad i absolut sista stund :confused:
Tydligen skall tränaren gått ut med att West Wing – som har samma tränare som Spitcam, var anmäld och kvalificerad på poäng – helt enkelt, genom lite kohandel, byttes ut och ersattes med Spitcam via wildcard
Och både Spitcam Jubb och West Wing ägs av tränaren? Om tränaren utav någon anledning ansåg Spitcam Jubb som en bättre chans än West Wing och därför kohandlade sig till ett byte av häst så var det ju ingen annan tränare/ägare som inte fick vara med?
Men Queer Fishs tränare/ägare har väl ingen annan häst med i sammanhanget? Utan platsen gick till en tränare som redan har en häst med i loppet dock två hästar med olika ägare men i alla fall
 
Jag fattade som om tränaren dessutom blivit uppmanad att anmäla till just detta lopp och sedan blev bortplockad i absolut sista stund :confused:

Och både Spitcam Jubb och West Wing ägs av tränaren? Om tränaren utav någon anledning ansåg Spitcam Jubb som en bättre chans än West Wing och därför kohandlade sig till ett byte av häst så var det ju ingen annan tränare/ägare som inte fick vara med?
Men Queer Fishs tränare/ägare har väl ingen annan häst med i sammanhanget? Utan platsen gick till en tränare som redan har en häst med i loppet dock två hästar med olika ägare men i alla fall

På svensk travsport är tränare registrerad som ägare på Spitcam Jubb och leasingtagare på West Wing. Det stämmer nog – Spitcam fick säkerligen den plats som West Wing hade, men jag tror att många irriterar sig på att det går att bedriva kohandel och ”byta ut” hästar utanför anmälningssystemet, speciellt när det är hästar vars startpoäng gör att det är det enda sättet att komma med. Det skapar ju en enorm osäkerhet kring systemet och drabbar de vars hästar är bra nog att komma med i loppet på egna resultat.

Så har jag också uppfattat det – Queer Fish var ju med på poäng men sedan blev han kontaktad av ansvarig vid banan som gav beskedet att ”Sorry, men vi plockar bort dig och ger ett wild card till Love Matters istället.” Sportchefen sa att Volstead, som också fick ett wildcard, anmäldes fem minuter innan deadline vilket inte borde vara öppet med tanke på att det var mörk anmälan till loppet. Det skadar ju anmälningssystemets trovärdighet totalt. Ingen ifrågasätter väl Volsteads wildcard trots att det gjorde att Balfour blev av med sin plats i loppet eftersom att han ändå är en elitloppshäst med tunga meriter, men när det kommer till Queer Fish och Love Matters frågar sig nog många om det är en så stor sportslig skillnad till det positiva att det var grund för ett wild card.

Bara hur sportchefen uttrycker det i artikeln som är länkad här är ju extremt subjektivt – ”Jag vet att Queer Fish har slagit Love Matters, men för mig kändes det på något sätt vassare med Love Matters.” :banghead: Grunden för wildcards borde vara mycket mer strukturerad och utdelandet ske under mer transpararens.
 
På svensk travsport är tränare registrerad som ägare på Spitcam Jubb och leasingtagare på West Wing. Det stämmer nog – Spitcam fick säkerligen den plats som West Wing hade, men jag tror att många irriterar sig på att det går att bedriva kohandel och ”byta ut” hästar utanför anmälningssystemet, speciellt när det är hästar vars startpoäng gör att det är det enda sättet att komma med. Det skapar ju en enorm osäkerhet kring systemet och drabbar de vars hästar är bra nog att komma med i loppet på egna resultat.

Så har jag också uppfattat det – Queer Fish var ju med på poäng men sedan blev han kontaktad av ansvarig vid banan som gav beskedet att ”Sorry, men vi plockar bort dig och ger ett wild card till Love Matters istället.” Sportchefen sa att Volstead, som också fick ett wildcard, anmäldes fem minuter innan deadline vilket inte borde vara öppet med tanke på att det var mörk anmälan till loppet. Det skadar ju anmälningssystemets trovärdighet totalt. Ingen ifrågasätter väl Volsteads wildcard trots att det gjorde att Balfour blev av med sin plats i loppet eftersom att han ändå är en elitloppshäst med tunga meriter, men när det kommer till Queer Fish och Love Matters frågar sig nog många om det är en så stor sportslig skillnad till det positiva att det var grund för ett wild card.

Bara hur sportchefen uttrycker det i artikeln som är länkad här är ju extremt subjektivt – ”Jag vet att Queer Fish har slagit Love Matters, men för mig kändes det på något sätt vassare med Love Matters.” :banghead: Grunden för wildcards borde vara mycket mer strukturerad och utdelandet ske under mer transpararens.

Håller med :bow:
Det fetmarkerade är ju bara :wtf:
Dock så tycker jag det luktar ännu mer illa om wildcardet till Love Matters för vem äger den :angel: än bytet mellan West Wing och Spitcam Jubb
Queer Fishs tränare/ägare har 7 hästar på sin träningslistalista och äger 1 häst på sin lista, klart han vill synas på Jämtlands stora Pris
Hur många hästar Love Matters ägare och tränare har orkar jag knappt räkna :crazy:
 
Håller med :bow:
Det fetmarkerade är ju bara :wtf:
Dock så tycker jag det luktar ännu mer illa om wildcardet till Love Matters för vem äger den :angel: än bytet mellan West Wing och Spitcam Jubb
Queer Fishs tränare/ägare har 7 hästar på sin träningslistalista och äger 1 häst på sin lista, klart han vill synas på Jämtlands stora Pris
Hur många hästar Love Matters ägare och tränare har orkar jag knappt räkna :crazy:

Nä, Stall Zet har nog inte direkt problem med att få med hästar till storlopp, direkt. ;)

Jag håller absolut med om att en medverkan i Jämtlands Stora Pris ger exponering som säkerligen är värd mer professionellt för Magnus Träff, Queer Fish tränare. Daniel Redén är ju redan väldigt etablerad och jag tycker faktiskt inte han gjort något fel här: han har troligen aviserat att Love Matters känns på gång och att de var sugna på ett wildcard om chansen dök upp. Den tränare som har hästmaterialet för det men inte vill hugga plats i storloppen kanske inte riktigt är i rätt bransch.

Det är bara genomförandet från Svensk Travsports och Östersundstravets sida – att dela ut wildcards utifrån en anmälan som skall vara mörk men uppenbarligen inte är det, utan en ordentlig motivering som tar ifrån en amatörtränare viktig exponering och potentiella prispengar. Då är det betydligt bättre att göra som de gjort inför Norrbottens stora pris nästa lördag: att redan nu ha aviserat att det finns två wildcards, att de går till Makethemark och Dante Boko och att det finns åtta platser kvar i loppet som fördelas efter startpoäng. Inget mygel och hemlighetsmakeri utan öppenhet och framförhållning. :up:

Som sportchef handlar det ju om att göra det som ger bäst sport och där ingår ju att locka till sig de större tränarna, hästägarna och kuskarna: nu får de Örjan Kihlström och Daniel Redén istället för kretsen kring Queer Fish – men det är ju inte ens ett wild card för att åtminstone ”få någon intressant häst ur högsta klass i loppet” – de hade ju redan Anna Mix, Day or Night In, Heavy Sound, Diamanten och inte minst Readly Express som otroligt många har väntat på att få se igen – det saknades ju inte dragplåster från början, snarare tvärtom. :cautious:
 
Daniel Redén hade ju redan en häst med och Kihlström kör ju i flera andra lopp så det är ett mycket märkligt wildcard :cautious:
Men självklart ska ju Daniel Redén tacka ja han ska tänka på sina hästar

Och om nu Love Matters skulle gå och vinna så får jag väl äta upp mina bokstäver ;) om Love Matters inte presterar kommer det nog att bli mer skriverier
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp