Amerigo/Dominus

Sv: Amerigo/Dominus

Min instruktör köpte dominus sadlar till sina islänningar, de är bra sadlar som är svängda och ska passa och följa hästryggen bättre, men sen vet jag inte hur pass vid bom det finns...gå gärna in på
www.ridin.se
sadlarna är inköpta därifrån.

Jag har en Amerigo till min häst som har en aningen svängd och kort rygg. Dominus passar inte alls på honom, den är alldeles för svängd för honom.

Jag frågade en sadelmakare som även tillverkar måttbeställda sadlar om hur de bar sig åt för att få bommar som passade till varje häst och h*n svarade att en bom av bra kvalitet (=många lager av laminat) är något formbar och går till viss del att bestämma "svängdhet" på med hjälp av banden som man spänner den med. Amerigo har, om jag minns rätt, en bom som är gjort av nio lager laminat, så den kan nog gå att forma efter hästens rygg.

Mvh San

Jag har en dominussadel, den har jag haft i ca ett och ett halv två år. Jag fick min nuvarade sadel för att jag reklamerade min tidigare dominus. Sadeln är väldigt bra att rida i och ligger mycket bra på min häst men lädert är skit. Den tåler inte regn överhuvudtaget utan det blir stora fläckar som inte går att få bort. Pga detta fick jag efter stora om och men en ny sadel. Den är inte heller helt att lita på i regn och jag har kontaktat återförsäljaren ett antal gånger för att jag vill reklamera den också men jag får inget gehör. Jag har haft mycket trubbel med återförsäljaren och jag skulle ALDRIG rekommendera Labelle till någon.

humm de dominusarhna jag ridit i i regn har klarat sig bra.. kanske att man behöver vara lite mer försiktigt med en amerigo med pinerolo skin...

Jag har en dominus, men den har ja inte haft nåra problem med. Brukar inte rida ut i den när det regnar mycket, men om det regnar lite brukar det gå bra. Jag brukar dra ett gummiaktigt sadelskydd över, som funkar bra, men något halt kan det bli ;)!

Dominus är inte Labelle det är bara Amerigon de tillverkar. Dominus tillverkas i Argentina av helt andra tillverkare. Labelle har som sagt inget med denna sadel att göra. Det finns ingen koppling alls mellan dessa sadlar. Att Ridin här i Sverige är generalagenter för båda är en helt annan sak.

gylle skrev:
Det finns ingen koppling alls mellan dessa sadlar. Att Ridin här i Sverige är generalagenter för båda är en helt annan sak.

sadlarna har väll samma "pappa".. så en koppling mellan sadlarna finns det!!

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
234
Senast: Fibusen
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 186
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka