Amerigo eller Childeric?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Katinka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 716
K

Katinka

Jag ska köpa ny dressyrsadel och kommer - om jag inte får tag på en bra begagnad i en storlek som passar mig och hästen - beställa en helt ny sadel. Eftersom det rör sig om OFANTLIGT mycket pengar så skulle jag vilja höra alla era åsikter - både bra och dåliga - om ovanstående sadelmärken.

Jag har själv ridit i båda märkena och tycker att det är väldigt fina sadlar båda två. Det jag mest är intresserad av att veta lite mer om är kvalitén, bemötandet från återförsäljaren, utprovningarna, hur nöjda ni är som köpt någon av dessa sadlar ny osv osv.

Sv: Amerigo eller Childeric?

Jag har ingen utav dom än, väntar på mina pengar så jag kan köpa min älskade Amerigo, men har ridit i båda då.
Childeriquen är inget jag behöver än i hur den är uppbyggd o.s.v., den är ju gjord för högre klasser så att säga, sätter ryttaren lite annorlunda för att sätta hästen i mer "automatisk" uppförsbacke.
Min häst är så pass grön och ung att han inte behöver det, vi tar det senare i livet när vi rider högre klasser förhoppningsvis.
Visst är Childeriquen helt underbar, jag älskar den på alla sätt och vis men det blir för jobbigt för min häst att arbeta i den eftersom jag hamnar i den sitsen jag gör (ingen dålig sits men en sån som ger mer uppförsbacke då) så jag får mest rida lätt i den.
Jag vill hellre rida fram uppförsbacken själv innan jag tar "hjälp" av en värstingsadel.
Vi ska som sagt köpa en Amerigo, en Classic, det räcker gott och väl för oss nu innan vi kommit någon vart och han kommer kunna ha den ett bra tag.
Men som sagt, Childeriquen är målet :d
Har (haft) båda sadlarna på nära håll och fått låna Childeriquen som min egen, helt underbart fint hantverk och så fint läder.
Amerigon är också fin, det är ju inte samma skinn på dom och jag tycker den räcker helt enkelt.
Ah vad flummigt det blev, hoppas du fick något vettigt ur det hela :)
Childeriquen är dock numera i Frankrike, den började röra sig på hästen den var måttad efter och lät skumt när den låg på den hästen, på min häst låg den jättebra fast var lite vid så jag fick ha fårskinnspadd.

Nu är sadelproblemet löst. Hade ute en tjej som säljer Amerigosadlar idag och nu har jag beställt en splitterny Amerigo Cortina. Helt underbar sadel som passar både mig och hästen perfekt. Hade helt velat ha en begagnad men det finns ju inte precis gott om begagnade Amerigosadlar och särskilt inte någon som passar både mig och hästen.

Men som sagt, en Amerigo Cortina i kalvskinn, 17,5", extra långa kåpor, svar och 2+ i bomvidd. Nu ska det bara bli spännande att se hur länge det dröjer innan jag får den...

har också en Cortina en helt underbar sadel!!

Fick dock vänta nästan 3 1/2 månad på den!!

Nej, nej, nej - säg inte så, du skrämmer livet ur mig! Jag behöver min sadel NU!!! :eek: OK, jag förstår att det tar ett tag men jag hoppades på ca 8 veckor men om du fick vänta i 3 1/2 månad och jag köper min sadel i "semestertider" så kan man ju räkna ut med lillfingret hur länge jag kommer få vänta...

Kul att du är nöjd med din sadel iaf!! :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Utrustning Efter att ha gått bet på två olika utprovare som provat ut för raka sadlar till min ena häst är jag otroligt skeptisk numera. Men hon...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: caballus
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 799
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025