Amma, hur länge?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

HUr länge ammade ni era småttingar? Jag vet att WHO och bvc säger helamning till 6 månader, men jag har för mig att man kan börja lite smått med smakportioner tidigare. Nu verkar det som om Hannah klarar sig väldigt bra med min mjölk, men jag själv är lite sugen på att prova hennes smaklökar lite försiktigt. :d Tänker inte byta ut nåt mål, mer att hon ska få en lillfinger-nagels stor smakis att prova. Vad kan man förresten prova med, hur gjorde ni? Jag gav henne en droppe nyponsoppa och en droppe blåbärssoppa häromdagen, och det var supersmaskigt tyckte hon. Kan man prova med lite mosad potatis med smör kanske? Tips! :idea:
 
Sv: Amma, hur länge?!

Jag kunde bara amma min lille i en knapp vecka, det fanns liksom ingenting att äta för stackarn. Men jag har för mej att vid 4 månader så börjar man med smakportioner. Har jag fel? Det var så längesen....
Potatispuré har jag för mej var det man började med...men som sagt det händer mycket på 10 år, nu är det säkert helt andra direktiv!
 
Sv: Amma, hur länge?!

När jag fick min första så skulle man börja med smakportioner vid ca 3 månaders ålder.Det funkade bra. Har ammat alla 4 i ca 6-8 månader mer eller mindre.Började jobba när de varit ca 9 månader på deltid så då var det definitivt slut på ammning.
Förr i tiden när det inte var så upplyst så gav man sina bebisar ko mjölk ,potatis och gröt,så fort man inte kunde amma längreoch många sinade fort då p.g.a hårt arbete och dåligt med mat åt mammorna.De bebisarna är pensionärer idag och är så många att våra ålderdomshem blir över fulla så jag tror inte att det är så farligt .
 
Sv: Amma, hur länge?!

Jippo skrev:
HUr länge ammade ni era småttingar? Jag vet att WHO och bvc säger helamning till 6 månader, men jag har för mig att man kan börja lite smått med smakportioner tidigare. Nu verkar det som om Hannah klarar sig väldigt bra med min mjölk, men jag själv är lite sugen på att prova hennes smaklökar lite försiktigt. :d Tänker inte byta ut nåt mål, mer att hon ska få en lillfinger-nagels stor smakis att prova. Vad kan man förresten prova med, hur gjorde ni? Jag gav henne en droppe nyponsoppa och en droppe blåbärssoppa häromdagen, och det var supersmaskigt tyckte hon. Kan man prova med lite mosad potatis med smör kanske? Tips! :idea:

4-6 månader kan man börja även om man ammar. Jag fick rådet att börja med "lättsmält" mat utan starka effekter osv. Det fick inte vara fisk, ägg, citrusfrukt, jordgubbar (allergirisk) osv. i början men mosad banan, potatis osv. var helt OK. :)
 
Sv: Amma, hur länge?!

Min mamma har en bebis på lite mer än 7 månader.Hon ammar honom fortfarande.
Han vill inte alls äta "burkmaten" han bara ryser av det :p
 
Sv: Amma, hur länge?!

Idag är rekommendationerna att man börjar vid 6 mån ålder med smakportioner men på BVC så nämnde de också att det beror på att det i så många länder inte finns rent vatten. När 2 åringen föddes så var det smakportion vid 4 mån som gällde.
 
Sv: Amma, hur länge?!

Welsh skrev:
Idag är rekommendationerna att man börjar vid 6 mån ålder med smakportioner men på BVC så nämnde de också att det beror på att det i så många länder inte finns rent vatten. När 2 åringen föddes så var det smakportion vid 4 mån som gällde.
Det ändrades för några månader sedan.........
Så om barnen inte huxflux blivit mera känsliga så borde 4 månader funka...
 
Sv: Amma, hur länge?!

Jag helammade Vidar i drygt 7 månader.

Sedan började jag lägga till banan och gröt på kvällen - och då gick det att lära honom sova på nätterna ;)

Efter det fick han smaka lite av det han ville av det vi åt, typ kokta grönsaker, potatis, mosad frukt, leka med spaghettin.... Majspuré på burk var lätt också. Blanda med smör eller bröstmjölk. Det gäller bara att salta maten efter tillagningen eftersom små barn under ett år inte ska äta så mkt salt. Och låta barnet försöka själv så fort som möjligt även om det tar två timmar och blir kladdigt - det är det värt för de lär sig mkt fortare och tycker ätandet är roligare! (och när de grejar med maten vet man ju var man har dem :D )

Jag fortsatte att amma minst 3 ggr/dag till han var 1½ år, sedan blev jag brädad! Då var det bara glass och mat som gällde. Det är praktiskt att hålla igång mjölkproduktionen som nödmat om de blir sjuka eller om man blir ute längre än planerat (borta från lämplig barnmat)

Men barn har rätt bestämda åsikter. Min har i princip fått äta hur och vad han vill och han äter verkligen ALLT. Nästa kanske blir kräsmagad :angel:
 
Sv: Amma, hur länge?!

Skönt att de har ändrat sig igen. Min svägerska som har en liten 6 månaders fick nämligen den rekomendationen för 2 v sedan. Olika uppdaterade BVC kanske??? Mina barn lever trots att de börjat äta smakportioner redan vid 4 månaders ålder.......
 
Sv: Amma, hur länge?!

Jag har planerat att följa WHO:s rekommendationer, dvs helamning i sex månader. Det innebär 8 månader för oss eftersom det räknas från beräknat födelsedatum och Viktor är 2 månader prematur. Någon gång i mitten av december börjar det bli dags för oss att börja smaka på annat.

Det där med att rekommendationen bara är för U-länder för att deras vatten inte är rent är inte helt sant. Tyvärr kör många BVC med det argumentet... Visst är det viktigare för barn i U-länder att ammas då de har sämre hygieniska alternativ, men det finns klara fördelar generellt sett med att helamma även här i Sverige.

Generellt kan man säga (skriver generellt för en del barn är mogna för mat vid fyra månader, andra inte förrän de är åtta månader, andra inte före året osv men de flesta barn är mogna vid 6 månader) att även små smakportioner kan störa upptaget av tex järn ur bröstmjölken. Risken för allergier är större före sex månader eftersom deras tarmsystem inte är riktigt mogna. Gluten bör introduceras i långsam takt i stöd av amning, så om man planerar att sluta amma vid sex månader är det bra att börja med gluten innan alltså. Det finns inte heller något stöd för teorin att barn som vänjs vid mat tidigt äter bättre och mer än de som fått vänta lite.

WHO rekommenderar att bröstmjölk står för 2/3 av näringsinnehållet under det första året. Om man delammar och kompletterar med ersättning rekommenderas att man efter 4 månader fasar ut ersättningen och kompletterar med gröt och smakisar istället och fortsätter amma likadant. Här finns ett diagram som jag tycker är bra om man vill följa rekommendationen:
tillvanjn.png


Läs också gärna på amningshjälpens hemsida som jag också tycker skriver bra om smakportioner: http://www.amningshjalpen.se/radgivning/smakport.htm

En annan grej som många BVC kör med är "smakfönstret". Det ska innebära att det finns en viss period då barnet är mer mottagligt för nya smaker, och att om man missar just den här perioden så får man en matvägrare som inte vill smaka på ny mat. Vill bara säga att detta är rena spekulationer som det inte finns en enda forskning som stöder, vad jag vet. Har frågat många som hävdar att det här fönstret finns om underlag för påståendet, men de har aldrig kunnat visa på någon forskning. Däremot har jag sett mycket forskning som pekar på motsatsen.

Ytterligare en missuppfattning är att om man ger barnet nått gott/sött så kommer de inte vilja äta något annat och vänja sig vid söt mat. Detta faller på sin egen orimlighet eftersom ammade barn då rimligen inte borde vilja smaka på något alls. Bröstmjölk är väldigt söt i smaken.

Bra tecken på att barnet är moget för fast föda är att det kan sitta själv, följer mat med blicken och verkar intresserat, tungan inte puttar ut maten (= sugreflexen är för stark), inte blir hårt i magen när man väl börjat smaka.

Här finns en länk med bara barnmatsrecept från fyra månader: http://hem.passagen.se/isaksweb

Vi tänker inte köra några rena smakisar utan Viktor kommer få plocka det han vill från vår mat och smaka själv. Här i Californien finns ju också en uppsjö god frukt som är lämplig, tex mango och melon osv. Vi får se vad som kommer gillas av lille herrn som än så länge bara är intresserad av mammas tuttar :d
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Amma, hur länge?!

Min son är nu drygt 10 månader gammal och jag ammar fortfarande. Jag helammade i nästan 6 månader. Provade en och annan smakis vi 4½ månad men slutade med det då han inte gillade det alls, han höll helt enkelt på att klökas! Provade igen vid ca 6 mån och då gick det bättre - med vissa saker bör tilläggas, banan och burkmat kunde han inte äta förrän vad ca 7½ månaders ålder, det var för "tjockt" för honom. I början fick han i princip bara banangröt (mums) och majspure, det var det enda han ville ha.

idag äter han ett grötmål och ett "middagsmål" om dagen och ammar resten, ibland får han annat också såsom yoghurt, frukt, bröd etc.
Ammar vill han mest gör apå morgonen, kvällen och *suck* på natten :( På dagarna har han alldeles för mycket att göra för att hinna med att tutta - som att krypa runt, reta hundarna, ställa sig upp mot saker och slå sig i huvudet :p
 
Sv: Amma, hur länge?!

Med Lucas började jag vid 4½ mån, det var ju så spännande och roligt. Han har ätit dåligt fram till han var 2 år ungefär...

Nathalie väntade jag tills hon var 6 mån innan hon fick smaka något, och hon gapar stort och glatt och smakar på allt, även om inte allt passar damen. Inte alls som Lucas som fick börja tidigare och var ytterst sparsmakad och kräsen.

Man får känna sig för lite. Vill du börja nu så för all del, bäbisen tar ju knappast skada :-) å andra sidan kanske man då får vara beredd på att man får ta ett brejk och återuppta smakandet lite senare. Tänk på att det är massor med socker i både nyponsoppa och blåbärssoppa!
 
Sv: Amma, hur länge?!

första barnet ca 2mån
andra ca 3mån
och sista barnet 4mån
har alltid börjat ge smakpotioner av pure vid ca 4mån
alla tre har varit helt "problemfria" att ge annat :bow:

mvh Arabizar
 
Sv: Amma, hur länge?!

För bara två år sedan var det ju 4 månader som gällde.
Helammade med smakportioner tills han var 6-7 månader, och slutade amma helt när han var 8 månader (då var det han som slutade själv).
Majspuré är bra i början för det är lättsmält och skonsamt för magen! Den rekomendationen fick jag från BVC när vi började vid 4 månader.
 
Sv: Amma, hur länge?!

Alla barnen helammades till 6 mån ålder.
De första 2 fick vänta med smakportioner då de är allergiskt disponerade och skulle skonas från främmande mat.

Sedan så ammade jag äldsta i 15 månader.
2:an i 18 månader. I hans fall räddningen då det visade sig att han hade stora problem med gluten och komjölk.
Problem som han tack vare den långa amningen inte behöver dras med efter att han blev 4 år.
I dag är den enda begränsning i hans diet som vi behöver göra att hålla nere på mjölkintaget.
Om han låter bli att dricka mjölk, så går allt annat bra.

3:an i 13 månader. Han äter allt och har aldrig haft några problem med sin mage.
MAt var snabbt ballare än bröstmjölk.
 
Sv: Amma, hur länge?!

Förr i tiden, så började man med smakisar när barnen var 4 mån. Och det funkade för en del barn, och funkade inte för ännu fler. Jag tror att man gör klokt i att vänta till man ser att barnet är intresserat själv! Och att man då inte börjar med söta saker, det kan göra dem ointresserade för "riktig" mat.
Mosad potatis, gärna med lite bröstmjölk i, är en toppen start!

Hur ser man då om de är intresserad?? Låt dem vara med vid bordet och när de följer era bestick med blicken och "hjälper" er att gapa och ser ut att undra vad sjutton ni håller på med, då är det dags! Kan för ett fåtal barn vara vid 5 mån men kan likaväl dröja till de är 8 mån!

Njut av amningen, eftersom det verkar funka bra! Det är så kort tid i livet och man saknar den när det är över...
 
Sv: Amma, hur länge?!

Merrimon skrev:
Och att man då inte börjar med söta saker, det kan göra dem ointresserade för "riktig" mat.

Har du smakat på bröstmjölk? Den är jättesöt! Varför skulle det vara värre att ge något sött, tex banan eller mango eller nåt annat, än bröstmjölk? Om det du (och många bvc) säger stämmer skulle ju i princip att ammade barn inte vilja ha "riktig" mat...

Sen kanske man kan ha i bakhuvudet att rekommendationerna för vad man "ska" börja med skiljer sig
väldigt mycket mellan olika länder. Tom i Europa är det väldiga skillnader. Det viktigaste är att titta på barnet, tycker jag. Det kommer tala om vad som är populärt och det viktigaste är att man skapar en positiv stämning kring maten. Inget trugande, inget som de klöks av, inget tvång. Tids nog kommer de att äta om man erbjuder dem en varierad kost. En del är kräsnare än andra av naturen, det har nog extremt sällan att göra med vad man började med för smakis :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sitter här och är jätteledsen och uppgiven....:cry: Lite bakgrundsinfo: Viking, 4,5 månader, har sista 2 veckorna vaknat...
2
Svar
31
· Visningar
2 585
Senast: BerraHemBerra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp