Bukefalos 28 år!

Vägrar bröstet!

Luna10

Trådstartare
Sitter här och är jätteledsen och uppgiven....:cry:

Lite bakgrundsinfo:
Viking, 4,5 månader, har sista 2 veckorna vaknat varannan-var tredje timme hela nätterna och varit hungrig. Han har somnat om direkt efter, men det blir ju såklart jobbigt för mig att aldrig få sova (har helammat). Han har haft såna ökningsperioder förut, så i början tog jag inte så hårt på det, men när det gått en vecka ringde jag till BVC och frågade. De trodde att han växte så mycket att mjölken inte räckte till för att mätta ordentligt och föreslog att jag skule börja med smakisar (potatis) och ge ersättning som sista mål på kvällen.

Det har vi gjort i en vecka nu, och det har inte märkts någon större skillnad. Men igår råkade det sig så att han fick ersättning både kl 16 (jag var i stallet och det fanns inget utpumpat) och kl 21. Han somnade 21.30 och vaknade inte förrän 5.30, åt och somnade om. Jag var överlycklig förstås:D.

Sen vanliga morgonrutinerna; steg upp, byta blöja, amma igen, ut i stallet (Viking sov 1 timme i vagnen), in, amma en slurk. Allt funkade som det brukar. Vid 11 gav jag smakis, och erbjöd sedan bröstet som "efterrätt". Då ville han inte ha, men jag tänkte att han kanske inte var så hungrig ännu. Provade igen en stund senare, han gallskrek han så fort jag la honom i position. Provade både sittande och liggande, ingenting dög. Provade igen efter en stund, samma sak. Kl 13 var han vrålhungrig och dödstrött, då hade han inte ammat sen 10. Vägrade fortfarande bröstet. Jag gav upp och provade ge lite utpumpat sen imorse i flaska. Den tog han direkt och åt väl ca 50 ml innan han slocknade av ren utmattning:crazy:.

Sov en halvtimme, vaknade, bytte blöja och provade amma efter nån timme. Samma sak igen.:( Öppnade en burk ersättning och gav i flaska, han drog i sig 100 ml direkt. Nu sover han ute i vagnen.

Kan jag hoppas på att han tar bröstet igen eller är det kört nu:cry:? Känns ju så konstigt att han skulle börja vägra bröstet NU, han har ju fått utpumpat på flaska minst 1 gg/dag sen han var 6 veckor?
 
Sv: Vägrar bröstet!

Det har vi gjort i en vecka nu, och det har inte märkts någon större skillnad. Men igår råkade det sig så att han fick ersättning både kl 16 (jag var i stallet och det fanns inget utpumpat) och kl 21. Han somnade 21.30 och vaknade inte förrän 5.30, åt och somnade om. Jag var överlycklig förstås:D.

Nu är inte jag rutinerad inom området, är bara nyfiken - har mkt att lära :D
Varför fortsätter du inte med att ge ersättning om han inte är nöjd med att amma? Är det för att DU vill amma eller är det nån annan anledning?

Jag skulle ju hellre ha en lycklig o utsövd bebis än känna mig uppgiven o ha en skrikande, dödstrött och hungrig krabat i famnen.

Som sagt, jag är under utbildning ;)
 
Sv: Vägrar bröstet!

det är ju bara det att amningen fungerat helt perfekt fram till nu. det är ju så smidigt när det fungerar. och jag har ju mjölk, känns dumt att inte ge av den.

ursäkta bara små bokstäver, har bebis i famnen.
 
Sv: Vägrar bröstet!

det är ju bara det att amningen fungerat helt perfekt fram till nu. det är ju så smidigt när det fungerar. och jag har ju mjölk, känns dumt att inte ge av den.

ursäkta bara små bokstäver, har bebis i famnen.

Ja okej, men BVC trodde inte att han blev tillräckligt mätt på det? Han kanske bara är inne i en sån period när det inte räcker med amning om han växer massa?

Jag tror inte att jag skulle börja bråka med amningen "jo du ska" om h*n blev mätt o glad på ersättning efter 4,5 månader. Men jag vet inte, det ska bli intressant o se om man kan amma öht tycker jag :)

Hade förstått att du var frustrerad om han var några veckor gammal men nu är han ändå såpass stor? Du har ju kunnat amma länge jämfört med en del.

Måste ju vara påfrestande att ha en missnöjd liten bebis tänkte jag, stressande för båda.
 
Sv: Vägrar bröstet!

Det är lättare att äta från flaska än från bröstet så kanske har han blivit bekväm med flaskan? Om du vill fortsätta amma kan du kanske prova med amningsnapp? Han kanske får lite känsla av flaska då? Jag vet inte...
 
Sv: Vägrar bröstet!

Sådär var Tuva med när hon var 4 månader. Vaknade varje/varannan timme på natten efter kl 1 för att tutta på mig.

Men jag tror det är en fas många barn går igenom. För efter 3 veckor (puuuh, jobbiga veckor) gick det över.

Nu har aldrig Tuva sovit några hela nätter, men nu kan hon bara tutta till lite så somnar hon eller tar nappen istället och vaknar kanske var 3-4 timme istället. Som vanligt.
 
Sv: Vägrar bröstet!

Det är lättare att äta från flaska än från bröstet så kanske har han blivit bekväm med flaskan?

Det har jag ju också tänkt, men å andra sidan har han ju fått flaska 1-2 ggr/dag sen han var 6 veckor, så varför komma på det nu liksom?

Sådär var Tuva med när hon var 4 månader. Vaknade varje/varannan timme på natten efter kl 1 för att tutta på mig.

Men jag tror det är en fas många barn går igenom. För efter 3 veckor (puuuh, jobbiga veckor) gick det över.

Nu har aldrig Tuva sovit några hela nätter, men nu kan hon bara tutta till lite så somnar hon eller tar nappen istället och vaknar kanske var 3-4 timme istället. Som vanligt.

Viking har ju sovit hela nätter (7-8 timmar i sträck, utan mat) sen han var 2 månader, så jag är väl bortskämd...:crazy:

Nu idag har han varit allmänt jobbig, inte velat sova fast han är trött, ingenting är roligt mer än 2 minuter *suck*. Men det är väl en fas.
 
Sv: Vägrar bröstet!

Måste ju vara påfrestande att ha en missnöjd liten bebis tänkte jag, stressande för båda.

Grymt stressande, ja.

Det knepiga är ju att nu när jag inte fick sova ordentligt så har mjölken minskat i brösten - Viking vaknar ännu oftare - jag får sova ännu mindre - mjölken minskar ännu mer o.s.v. En ond cirkel helt enkelt.
Jag var så glad att ersättningen gjorde honom så mätt att han sov hela natten.

Så jag vet inte vad jag kunde ha gjort annorlunda.:confused:

Känner mig som en riktigt dålig mamma just nu som inte kunde offra sin nattsömn i 2-3veckor så att bebis kunde fortsätta amma.:crazy:
 
Sv: Vägrar bröstet!

Det har jag ju också tänkt, men å andra sidan har han ju fått flaska 1-2 ggr/dag sen han var 6 veckor, så varför komma på det nu liksom?

Ja du, jag vet inte. Jag tar ingenting för givet när det gäller bebisar. Jag tycker min lillpojk överraskar mig hela tiden.
 
Sv: Vägrar bröstet!

Ok min spontana reaktion är såhär: Han ammar klockan 10, äter smakis vid 11, vill inte ha bröstet klockan 13. Det är bara två timmar mellan de måltiderna. Ibland är de så upptagna med att göra annat på dagen att de inte äter så ofta, därav ätandet på nätterna. Tre timmar är rätt så lagom mellan måltiderna om man har det som riktlinje. Det kan bli 2.5 timme ibland och 4 ibland.

Ingenting är lätt med små bebisar, de funkar alla olika och man är så nöjd när man kommit på en rutin. Sen helt plötsligt fungerar det inte längre och man vet inte vad man ska göra! Men ge inte upp amningen ännu, du kan ju testa igen ikväll. Eftersom han fått utpumpat hela tiden vore det ju konstigt om han ratade tutten nu. Men man har ju läst om ungar som hellre tar flaskan!
 
Sv: Vägrar bröstet!

Uppdatering:
Ikväll vid 19, efter att ha sovit ett par timmar, behagade han ta bröstet. Skönt!:laugh:

Men angående tätt mellan måltider; han har aldrig frivilligt haft längre än 2 timmar mellan måltiderna dagtid, men sånt kan ju också ändra förstås. Men han var ju hungrig, annars hade han ju inte ätit flaska heller?

Men jag hoppas det har löst sig nu *håller tummarna*.
 
Sv: Vägrar bröstet!

Nu är ju inte jag TS, men jag förstår att hon är ledsen över att det inte funkar (fast nu verkar det ju funka igen :)) när det har gjort det innan. Rekommendationen man får är ju att det bästa för barnet är att ammas i minst 6 månader, och gärna delammas längre. Om man inte haft några bekymmer med amningen innan utan trott attt det utan problem skulle gå att amma i minst sex månader så känns det nog inte så kul. Amning ska ju förebygga allergier mm, o barnet får en massa antikroppar från mamman.

Att det sedan funns de som inte kan amma av olika anledningar och att barnen mår fint på ersättning oxå är en annan sak, tycker jag. Jag skulle tycka det vore jobbigt om amningen inte funkade mer nu, efter 3,5 fungerande månader.
 
Sv: Vägrar bröstet!

Flaska går fortare än bröstet. Det upptäckte jag med min son när han var 4,5 månad och inte ville ha bröstet mer (ammade morron och kväll). Jag försökte, men gav upp eftersom jag hade massor av bröstmjölk nerfruset så han fick mjölk till han var 6 månader ändå. Jag vet att det är jobbigt att pumpa men om han fortsätter att vägra bröstet så kan det ju vara ett alternativ så han fortsätter att få mjölken i alla fall.
 
Sv: Vägrar bröstet!

Uppdatering:
Ikväll vid 19, efter att ha sovit ett par timmar, behagade han ta bröstet. Skönt!:laugh:

Men angående tätt mellan måltider; han har aldrig frivilligt haft längre än 2 timmar mellan måltiderna dagtid, men sånt kan ju också ändra förstås. Men han var ju hungrig, annars hade han ju inte ätit flaska heller?

Men jag hoppas det har löst sig nu *håller tummarna*.

Vad skönt att det känns lite bättre =)

Skulle det kanske kunna vara det stora utvecklingssprånget som sker runt denna tid? Om jag inte missminner mig är Viking och Loke lika gamla och Loke hade en precis likadan period med ätandet, (han äter inget annat än bara från bröstet) på ett par dagar då han gjorde precis som Viking.

Och så har han haft ett par nätter då han vaknat 1-3 ggr i timmen hela nätterna igenom (sover normalt 2,5-4h åt gången nattetid), o inte alls velat sova på dagtid fast han blir sååå trött, rastlös och lite gnällig, vilket han verkligen aldrig är annars!
Men så händer det nya grejer varje dag här oxå + tandsprickning, kanske att din pojke också "pluggar" för fullt för o lära sig ngt nytt ? Med allt som händer här hemma förstår jag att de blir kinkiga och oroliga, och har kaos inom sig =)

Det jag ville säga var bara att jag tror nog du kan vara lugn o ge det någon dag till så ska du se att det säkert kommer igång igen som innan =) Jag upplevde oxå precis samma som du med mjölkmängden, dessutom fick jag tillbaka min mens precis då, så jag trodde det var det som var felet på ngt vis med hormonomställning så att jag höll på o sina, att det var därför han var så arg och ledsen vid matdags, men så var det inte o nu har jag samma galna produktion som i början av graviditeten!

Vet inte om det kan vara till ngn hjälp, men det låter iaf väldigt likt det som skett här hemma =)

Håller en tumme att amningen är tillbaks till det vanliga!
 
Sv: Vägrar bröstet!

Ja sånt kan ju ändras. Det kan också vara en massa annat som händer precis som classic_bambi säger. Men det var ju skönt att han tog bröstet igen, hoppas ni fortsätter kunna kombinera de båda!
 
Sv: Vägrar bröstet!

Svar till alla:
Amningen fortsatte fungera igår kväll, han åt igen vid 21, somnade 21.30 och sov till 06!:D

Men jag vaknade vid 05 och måste upp och pumpa ur det värsta ur brösten innnan de sprängdes....;)

Nu sitter han här i babysittern bredvid mig och "pratar" och är hur glad som helst.:laugh:

Antagligen var det väl utvecklingssprånget, hoppas det är överstökat nu!
 
Sv: Vägrar bröstet!

Vad skönt att det verkar ha ordnat sig! Ja inte blir man klok på de små liven, när man väl tror att nåt ska vara på ett sätt så ändras det direkt. Vi hade en kort period då vi började med grötsmakisar när han var runt 4 månader, då vägrade han ta bröstet under ett dygn ungefär och bara skrek. Men med mycket trugande, svett, tårar och tålamod så funkade det igen och han fortsatte amma till han blev ca 10 månader.
 
Sv: Vägrar bröstet!

Nu är inte jag rutinerad inom området, är bara nyfiken - har mkt att lära :D
Varför fortsätter du inte med att ge ersättning om han inte är nöjd med att amma? Är det för att DU vill amma eller är det nån annan anledning?

Jag skulle ju hellre ha en lycklig o utsövd bebis än känna mig uppgiven o ha en skrikande, dödstrött och hungrig krabat i famnen.

Som sagt, jag är under utbildning ;)

För att det är så mycket enklare att amma.

Fundera på hur många gånger per dag du måste stå och diska flaskor varje dag om bebis äter varannan timme.

Eller hur man tar mg sig varmvatten och atiraljer för 5 måltider om man ska vara borta ett tag (helst utan rinnande vatten)
 
Sv: Vägrar bröstet!

Vi hade en kort period då vi började med grötsmakisar när han var runt 4 månader, då vägrade han ta bröstet under ett dygn ungefär och bara skrek. Men med mycket trugande, svett, tårar och tålamod så funkade det igen och han fortsatte amma till han blev ca 10 månader.

Ja det låter ju precis som det var nu hos oss.
Det var absolut det värsta jag varit med om:crazy:, jag bara grät när sambon kom hem och jag äntligen kunde slappna av lite.

Men nu ska det förhoppningsvis fungera!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 652
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 346
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 564
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp