Amma sökes till 3valpar

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare alke_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 367
A

alke_

Hej!

Igårkväll fick en kompis hämta 3valpar. 1v gammla bara :cry:
Tiken ville inte veta av dom och började attackera mm. Så fanns inget alternativ än att ta bort dom från henne.

Nu får vi börja flaskmata dom men är inte intresserade av att ta flaskan alls. Vi har endast lyckats få i dom ca 10ml av mjölkersättningen dom sista 24h, vilket är alldeles för lite, men vi ger oss inte.

Kompisens systers tik har tagit sig an valparna och sköter renligheten perfekt!

Men jag är orolig att dom ska fortsätta vägra ta flaskan, och en amma är bättre än flaska.

Finns det nån som har en amma i och omkring södra skåne som kan tänkas hjälpa?

Sv: Amma sökes till 3valpar

Har de kollat så tiken är frisk? kan bara vara nåt så enkelt som en infektion som kan göra hon blir irriterad på valparna.
Jag hade haft tiken där valparna är och lagt tiken ner och hållt fast henne så valparna får dia. Sen flaskmatat bredvid.
Tiken behöver ju inte vara hos valparna när inte ni ser, men att ni "tvingar" henne att dia.
Det där kan släppa lika fort som det kom.
Men jag hade också kollat tiken.
Feber mm..

Som sagt..i detta fallet hade jag nog särat på tiken och valparna, men tvingat tiken att dia dom en gång i timmen. Hållit fast henne helt enkelt. Prata med en vet om detta. Kan ju vara ngt fel.

Enligt info jag fått.
Tiken har varit hos vet, men inget fel hittades, inga inflammationer i spenarna eller runtomkring. Tiken är fullt frisk så det enda vet kunde ana var att tiken fått en "förlossningspsykoschock" (försteföderska)
och rådde dom om att tvinga tiken ner o hoppas på att hon släppte mjölken.
Efter 3 brustna munkorgar, 2 attacker mot ägaren och flertalet attacker mot valparna där 2 kom ikläm och fick lindrigare sår så funkar det tyvärr inte. :cry:

Enligt info jag fått.
Tiken har varit hos vet, men inget fel hittades, inga inflammationer i spenarna eller runtomkring. Tiken är fullt frisk så det enda vet kunde ana var att tiken fått en "förlossningspsykoschock" (försteföderska)
och rådde dom om att tvinga tiken ner o hoppas på att hon släppte mjölken.
Efter 3 brustna munkorgar, 2 attacker mot ägaren och flertalet attacker mot valparna där 2 kom ikläm och fick lindrigare sår så funkar det tyvärr inte. :cry:
Hur gammal är tiken? Om tiken är väldigt ung så är hon inte mogen att ta hand om valparna.
Förlossningspsykos hos hundar tror jag inte på, frågan är om man inte skall låta naturen ha sin gång, tiken verkar ju minst sagt olämplig som fostrare av dessa valpar.
Vad är det för ras?

Schäfer/Rottweiler läste jag på ett annat forum.

vet ej ålder på tiken.

just vad förlossningspsykos är och innebär vet jag inte. Är själv hundägare och vår ena tik har haft 3 valpkullar, jag vet en del ang valpar/hundar men är ingen expert.

Just pga av det som skett har skett så tog vi då hand om dessa 3 valpar ut av 7 (resterande kom till annan person) o ger dom en chans till i livet!

Men hur pass lång tid kan man räkna med innan dom vänjer sig att ta nappflaskan, vi får i dom lite men dom suger inte riktigt tag i den och det är det som bekymmrar mig.

Grana
ska vara en blanding mellan schäfer/rottweiler.

Senast ändrad av en moderator:

Ang detta med flaska.

valpar är noga med temperaturen på mjölken. Sen vill de inte ha för liten napp. Den mjölkersättningen jag har så finns det nappar i tre storlekear och mina valpar vill ha den största nappen, det är väldigt noga :D
Sen får man trycka in nappen ganska så långt, för kollar man när de diar så har de spenen så långt in de bara kan. Kommer de bara på hur de ska göra, så åker hela nappen in i munnen och de äter med god aptit.
Däremot så ska man inte trycka på flaskan så vällingen rinner, för då kan det komma i lungorna.
Man ska också hålla valpen i ett sånt läge som om den diar tiken.

vi har kört med fingervarm mjölk sålänge så den håller "kroppstempratur",
sen var jag över ett par h för att byta av kompisen o gjorde så som du beskriver. Fick visserligen "tvinga" in nappen och direkt börjar dom försöka få ut den. men med lite tålamod så suger dom tag en liten stund (10sek) sen vill dom inte mer. Nappen är relativ stor men dom hade fått plats med ett nr större, kanske ska försöka att hitta en imorgon.

fick ett tips att pröva blanda ersättningen med mjölkfri barnvälling då smaken tydligen ska bli bättre. Är det ett bra alternativ el kan det vara farligt ang annorlunda tillsatser el liknande?

hoppas verkligen inte att hundvalparna får samma mentalite som mamman :( Jag skulle ge ägaren rådet att kastrera mamman så snart som möjligt och göra en rejäl utredning på tiken, det är inget normalt beteende.

Jag har ingen amma. Men skulle man kunna försöka ge dem lite av maten med en liten plastspruta. Droppa in någon droppe i taget i munnen på dem, så att de inte sätter i halsen under tiden tills ni hittar en amma.

Jag har ingen amma. Men skulle man kunna försöka ge dem lite av maten med en liten plastspruta. Droppa in någon droppe i taget i munnen på dem, så att de inte sätter i halsen under tiden tills ni hittar en amma.
Bättre med nappflasor, så riskerar man inte att spruta in mjölkersättning i luftvägarna.
TS har fått bra svar ang detta på ett annat forum av en erfaren uppfödare.

Bättre med nappflasor, så riskerar man inte att spruta in mjölkersättning i luftvägarna.
TS har fått bra svar ang detta på ett annat forum av en erfaren uppfödare.

Fast tar de inte napp så är en spruta ett bra allternativ. Man sprutar inte i mjölken, men ser till så det kommer en droppe då och då så valpen får smak för vällingen.

Får inte vi diskutera detta mer här eftersom ts fått svar på ett annat forum ;)

Fast tar de inte napp så är en spruta ett bra allternativ. Man sprutar inte i mjölken, men ser till så det kommer en droppe då och då så valpen får smak för vällingen.

Får inte vi diskutera detta mer här eftersom ts fått svar på ett annat forum ;)

Visst får vi det, tyvärr får jag ju inte länka till andra fora.
Men att droppa lär inte mätta valparna.

Visst får vi det, tyvärr får jag ju inte länka till andra fora.
Men att droppa lär inte mätta valparna.

Nä de blir inte mätta av några droppar. Men bara för valparna ska få smak av vällingen, så kan några droppar göra nytta så de känner att de vill ha mer.
Då tar man till flaskan efter det..
Droppe på fingret går också, så de får suga lite..

Alla sätt är bra, utom de dåliga ;)

Senast ändrad:

Lite uppdatering!
Har kämpat hela gårkvällen/natten med matning. Hittade en 2ml spruta hemma som jag försökte med och det funkade relativt bra. Den ena valpen tog konceptet direkt med droppa o svälj och vid varje matning 1gång/h fick den i sig 14-20ml.
dom 2 andra var inte alls förtjusta men med envishet så blev det 10ml/matning

Igår fick vi tag på en med en tik som hade 3veckors valpar och ägaren ville gärna göra ett försök :love:
Åkte iväg imorse och utgången blev inte det bästa tänkbara men bättre än inget alls!
Efter introduceringen visade tiken lite intresse. Med lite snällt tvång så fick vi tiken till att släppa mjölken och alla 3 fick sig 2 omgångar rejäl skrovmål. Kan lugnt säga att dom var hungriga!
Efter det så beslutade vi att valptiken (även den minsta och svåraste av dom) skulle få stanna så fixar ägaren med att övertala tiken att ta sig han henne.
Detta pga av att tiken inte är jätteintresserad men inte omöjlig samt att dom 2 andra valparna är mer lättmatade samt i bättre hull/vikt.
O än har hon ej ringt och sagt att det inte fungerar :bump:

Väl hemma hinner vi till affären och får köpt köttfärs (efter ett tips från ammajouren!) och mixtrar detta med mjölkersätnningen. Och det gick hem direkt :rofl:
Dom tycker om det så mycket att dom tillochmed tog flaskan och drak botten upp :d.
Kan säga att detta är så skönt, all orolighet är nästan som bortblåst för äntligen har vi hittat en lösning!

Takcar än en gång för all hjälp/tips. När man väl sitter i smeten av oroligheter så fungerar inte hjärnan riktigt!

Nu ska jag sova. Har dag/nattpasset imorgon. Men nu med köttmixen kräver det färre matningar!

Delvis KL!

Bäst för alla hade så klart varit att kunna lämna alla valpar till den diande tiken!

Ett tips för att få tikar att acceptera "främmande" valpar är att mjölka ut lite av hennes mjölk PÅ valparna, så hon kan börja tvätta dem. I många fall när tiken tvättat en valp, så vaknar mordesinstinkterna till liv och valpen har lättare för att "adopteras".

Lycka till!
/Swat

Jo det hade varit bäst av allt. Men omständigheterna med jobb/barn/andra djur gör att ägaren kände att hon nog inte har tiden till att sköta 3 valpar tills tiken tar över helt. Vilket jag har full förståelse för och jag är så enormt tacksam att hon vill ge tiden till den minsta/svagaste av dom (o även min valp :D )
Vi fick valptiken till att kissa och då kom mamman fram och slutförde jobbet :)

Tack för tipset!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka