Analys eller inte

Bells

Trådstartare
Hur tycker ni man ska göra med analys detta året?
Vi har tagit hö från olika ställen och stallägaren säger att vi inte ska ta analys det blir osmidigt att ta flera olika.
Jag vill ju veta vad det är jag ger hästen för att kunna fodra upp med ev protein eller liknande och anpassa mängden då hon är lättfödd.
Vad anser ni?
 
Hur många partier är det? Antingen får man ju ta en analys från varje parti, eller så kan man ta lite av varje, blanda ihop och lägga i en enda påse. Då får man ju ändå ett slags "genomsnitt" även om det inte blir exakt på något vis :)
 
Köpte in 6 rundbalar nu till min unghäst ska skicka iväg de för analys imorgon. Intressant då är taget på en äldre vall så behöver veta hur mycket protein foder han behöver för misstänker att de kommer gå åt en del i vinter ..
 
Osmidigt? Det handlar nog snarare om pengar. Många tror att de sparar när de inte tar analys men vet man vad man ger så behöver man inte chansa för det om något kan bli dyrt.
Eller så kan man göra som vår (helt virriga) bonde och köra ner en bal här och en bal där från ca tio vallar. Vad gör man med det liksom?
De kommer från samma område men förra året skilde det rejält mellan vallarna. Om vi nu nånsin fick från samma som han sa. :meh:
 
Eller så kan man göra som vår (helt virriga) bonde och köra ner en bal här och en bal där från ca tio vallar. Vad gör man med det liksom?
De kommer från samma område men förra året skilde det rejält mellan vallarna. Om vi nu nånsin fick från samma som han sa. :meh:
Ugh :crazy: Ja till nästa år hade jag bytt leverantör iallafall :crazy: Ett samlingsprov från så många balar som möjligtvis går hade jag tagit och sedan framåt januari-februari tagit nytt prov igen från så många balar som möjligt.
 
Ugh :crazy: Ja till nästa år hade jag bytt leverantör iallafall :crazy: Ett samlingsprov från så många balar som möjligtvis går hade jag tagit och sedan framåt januari-februari tagit nytt prov igen från så många balar som möjligt.
Jag kan misstänka att det blir jag som får flytta om jag vill ha annat foder.
Jag har samlat från ett par men de första tre (hö)var från samma vall (sett med egna ögon).
Vi har beställt hösilage och i den första plastade hade det startats process men den andra var som plastat hö och från en annan vall. Så tre vallar på fem balar än så länge. Znark.
 
Jag kan misstänka att det blir jag som får flytta om jag vill ha annat foder.
Jag har samlat från ett par men de första tre (hö)var från samma vall (sett med egna ögon).
Vi har beställt hösilage och i den första plastade hade det startats process men den andra var som plastat hö och från en annan vall. Så tre vallar på fem balar än så länge. Znark.
:crazy: Inte kul alltså :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 578
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
720
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 625
Senast: Hoarfrost
·
Skola & Jobb Har såklart läs metodlitteratur och kandidathandbok men kanske finns det nån bukefalist som vill ge sin syn på vad som är viktigt att...
Svar
0
· Visningar
358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp