Bukefalos 28 år!

B

BREA

Hur tar man analys på sitt grovfoder?
Har annars hört om något sort "test" man kan göra själv där man väger knippet och sedan tar in det i ugnen samt väger efter..är det någon som har en utförligare beskrivning på hur man gör det här? och vad man kan få för resultat?;)
 
Sv: Analys?

Hur tar man analys på sitt grovfoder?
Har annars hört om något sort "test" man kan göra själv där man väger knippet och sedan tar in det i ugnen samt väger efter..är det någon som har en utförligare beskrivning på hur man gör det här? och vad man kan få för resultat?;)

Läs exempelvis här: http://www.horsequalityfeed.se/gem/default.aspx?p=22

Den "analys" du beskriver är hur man mäter hur mycket vatten fodret innehåller, eller omvänt vilken torrsubstans, TS, det har. För hö behöver man inte göra den analysen eftersom torrt hö har en TS runt 84%. Ensilage däremot innehåller olika mängd vatten och vatten ger ju ingen näring så då måste man räkna om foderstaten för att veta hur mycket vatten och näring som ett kilo foder ger.
 
Sv: Analys?

Tack så jättemycket för svaret :) hade inte riktigt koll på det som du nog förstår, jag har hösilage och det kanske är en god idé att göra det, endast för nyfikenhetens skull då jag faktist vill lära mig mer om det här även om hästarna har gott hull i alla fall, har noll koll när jag läser alla trådar om ts och sådär, får inte ihop det men jag kanske inte är tillräckligt smart för det, haha. Men det är ju bra att ha i bakfickan, ska fortsätta läsa på men tack, hittade nämligen inte den infon någonannanstans ..
 

Liknande trådar

Mat Jag vill göra Keto/LCHF osttortillas dvs kunna ha ett knaprigt ostskal att fylla alternativt rulla in saker direkt i pannan och göra en...
Svar
3
· Visningar
495
Senast: Dorinda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp