Andra djur tillsammans med A- fulica?

gul_zebra

Trådstartare
Blir allt mer intresserad av djur som inte är direkt "gosvänliga", eller hur man nu ska kalla de.
Och nu är man ju sugen på att skaffa något som kan bo med mina Achatina fulicor ;)

Det ska ju isf vara ett djur som lever i fukt, med jord på botten och som kan leva med fulicorna utan att slåss/smitta ner de/bli smittad av de. Som helt enkelt kan vara ihop. Det ska helst kunna bo i akvarium på 72 liter, med nätlock och skrivbordslampa ovanpå. Självklart kan nytt akvarie skaffas om det skulle vara så, men tyvärr har jag inte plats för så mycket större än 60*30. Höjden kan iofs vara större... Men så nätlocket och bättre belysning kan iaf fixas.

Vill iaf ha lite vad som helst som faller mig i smaken, helst något aktivt men samtidigt gärna något lugnt. Så på den punkten är det inte så noga, bara det är lättskött.

Eremitkräftor vore trevligt, men de ska väl bo torrt..? Och ha de med snäckor kanske inte är så bra bortsett från det heller, eller?
Även geckos är jag nyfiken på, men de ska väl bo torrt de med.

har tänkt på slamkrypare, kan de bo ihop med snäckorna? Eller är det risk för att snäckorna kan drunkna?
Någon slags groda kanske?

Vet ju att millipeder, zophobas morio och Achatina iredalei kan bo ihop med fulicor, men millipeder och skalbaggar skrämmer livet ur mig. Iredalei föder ju levande ungar och jag vill inte gärna ha hundratals snäckor till slut precis. Andra achatinor är det ju risk att det blir hybrider av...

Så, tips?
 
Sv: Andra djur tillsammans med A- fulica?

en dvärgklorgroda kanske?
 
Sv: Andra djur tillsammans med A- fulica?

En groda kanske?? Jag har en korallfingergroda ihop med mina snäckor.
img_0566[1]_orig_SE.jpg
 
Sv: Andra djur tillsammans med A- fulica?

jemaha skrev:
En groda kanske?? Jag har en korallfingergroda ihop med mina snäckor.
img_0566[1]_orig_SE.jpg


åhå en till med snäckor :) Vad för snäckor är det du har? *nyfis*

Det var en söt krabat det! Kan de bo i akvarie på 72 liter (60*30 cm) med nätlock och skrivbordslampa eller ska det till ordentlig belysning och lock? Har inga problem med att hålla fuktigt med nätet iaf.
Kanske kan du rekommendera någon sida med info om grodan?
 
Sv: Andra djur tillsammans med A- fulica?

Vandrande pinnar förresten, hur är det med de? Kan det fungera? Äte rju samma sak som snäckorna dessutom. Vad tror ni?
 
Sv: Andra djur tillsammans med A- fulica?

Jag har tre snäckor och grodan i ett akvarie på 72 l, ska skaffa ett större snart. Achatina achatina är det jag har. Nätlock och vanlig lampa går nog bra att ha, jag har glas över halva och nät över halva, sen har jag en "kläm"lampa som belysning. Matar grodan varje dag med zophobas eller syrsor.
 
Sv: Andra djur tillsammans med A- fulica?

Vet inte hur det är med vandrande pinnar, Har ett gäng såna oxå men de bor i ett eget terrarie. Snäckorna har ju mycket fuktigare än pinnarna.
 
Sv: Andra djur tillsammans med A- fulica?

jemaha skrev:
Jag har tre snäckor och grodan i ett akvarie på 72 l, ska skaffa ett större snart. Achatina achatina är det jag har. Nätlock och vanlig lampa går nog bra att ha, jag har glas över halva och nät över halva, sen har jag en "kläm"lampa som belysning. Matar grodan varje dag med zophobas eller syrsor.


Men lyxigt värre då, A. achatina är ju storfavoriten! Lär nog bli ett par såna här sen också, när jag har plats. och så A. varicosa såklart :-)
Ok. Var får man tag på de? Brukar inte säljas grodor här, möjligtvis på en annan zooaffär där de har terrariedjur men där tar de så pass dåligt hand om djuren att jag bojkottar :/ Vem vet, kanske blir det något groda för mig också :)
 
Sv: Andra djur tillsammans med A- fulica?

jemaha skrev:
Vet inte hur det är med vandrande pinnar, Har ett gäng såna oxå men de bor i ett eget terrarie. Snäckorna har ju mycket fuktigare än pinnarna.


Ah, ok. Nästan det jag misstänkte :/ Får satsa på en groda då :)
 
Sv: Andra djur tillsammans med A- fulica?

Jag köpte min groda på expo syd, 200:- kostade den där. Vet inte om de är dyrare i vanliga fall. Men kolla på repti.net, finns säkert nån där som säljer grodor. Glömde tala om att han låter oxå, skäller som en hund nästan.. Särskilt när man dammsuger eller spelar musik.
 
Sv: Andra djur tillsammans med A- fulica?

jemaha skrev:
Jag köpte min groda på expo syd, 200:- kostade den där. Vet inte om de är dyrare i vanliga fall. Men kolla på repti.net, finns säkert nån där som säljer grodor. Glömde tala om att han låter oxå, skäller som en hund nästan.. Särskilt när man dammsuger eller spelar musik.


Ok, ska kika :-)
Haha kul! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp