Andra hund?

Hur tänker du kring åldersskillnaden mellan hundarna?
Jag vill gärna att min ska bli vuxen "på riktigt" först och tänker att en till hund inte är aktuell förrän tidigast nästa år. Vet inte om jag tänker rätt eller inte 😂
Enligt min högst preliminära plan kommer det vara ca 3 år mellan hundarna. Vi har fått förfrågan om att använda vår hund i avel (han är fin, om än inte utställd, och rasen är rätt liten, så tikägarna verkar ständigt på jakt efter "nytt blod" och verkar dessutom vilja ha hanhundar med kvaliteter som vår hund har). Min tanke är därför att nästa hund ska bli en son eller dotter till nuvarande. Jag har kontakt med en uppfödare som har en tik jag verkligen gillar (och som dessutom har en avkomma jag känner och tycker om), så lite beroende på när hon löper och OM ägaren väljer vår hane, så skulle det kunna bli valpar under våren nästa år. Och det hade passat mig perfekt med valp i början på sommaren! :)

I övrigt tänker jag ungefär som du - att hund nummer ett ska vara vuxen "på riktigt" först! Problemet med det är väl att många isländska fårhundar inte alls fattar att de är vuxna, trots mogen eller till och med hög ålder! :rofl:
 
Haha ja, jag har också då och då tänkt att border collie verkar vara väldigt lugna och sansade i jämförelse 😂
Min erfarenhet är att BCs har större förmåga att hålla ihop och behärska sig än vad aussies har. (Iaf om man tittar på arbetslinjer i BC, i sportaveln saknas sans och självbehärskning hos de flesta individer.) Jag har aldrig stött på en aussiehane med självbehärskning.
 
Du ska ju skaffa en till hund för att DU vill ha en till hund. Inte för att du tror att din nuvarande vill ha en kompis.
Ja, självklart? Jag VILL ha en till hund. Jag går och velar och funderar kring ras för att jag vill att det ska bli så bra som möjligt för BÅDE mig och min nuvarande hund. Oavsett vad jag vill så måste det ju funka för den nuvarande? Sen ser jag på riktigt fördelar för hundarna med att ha mer än en. När jag skaffar en till hund vill jag att det ska tillföra något för oss alla tre och jag vill skapa så goda förutsättningar som möjligt för att samtligas livskvalitet ska förbättras. Tycker det är en helt rimlig inställning att ha.
 
Enligt min högst preliminära plan kommer det vara ca 3 år mellan hundarna. Vi har fått förfrågan om att använda vår hund i avel (han är fin, om än inte utställd, och rasen är rätt liten, så tikägarna verkar ständigt på jakt efter "nytt blod" och verkar dessutom vilja ha hanhundar med kvaliteter som vår hund har). Min tanke är därför att nästa hund ska bli en son eller dotter till nuvarande. Jag har kontakt med en uppfödare som har en tik jag verkligen gillar (och som dessutom har en avkomma jag känner och tycker om), så lite beroende på när hon löper och OM ägaren väljer vår hane, så skulle det kunna bli valpar under våren nästa år. Och det hade passat mig perfekt med valp i början på sommaren! :)

I övrigt tänker jag ungefär som du - att hund nummer ett ska vara vuxen "på riktigt" först! Problemet med det är väl att många isländska fårhundar inte alls fattar att de är vuxna, trots mogen eller till och med hög ålder! :rofl:
Åh vad kul! Önskar stort lycka till och hoppas alla planer funkar!
Haha, upplever samma med aussien.... :rofl: funkar i och för sig fint för mig för jag har inte heller riktigt fattat att jag är vuxen än 😂
 
Min erfarenhet är att BCs har större förmåga att hålla ihop och behärska sig än vad aussies har. (Iaf om man tittar på arbetslinjer i BC, i sportaveln saknas sans och självbehärskning hos de flesta individer.) Jag har aldrig stött på en aussiehane med självbehärskning.
Du har en poäng 😂 vi övar och övar på det där med att behärska sig men LIVET ÄR JU SÅ KUUUUL säger min hund.
 
Jag tänker att OM du ändå gillar att träna hund så upplever jag ingen större skillnad i att hålla två hundar i träning jämfört med en. Tvärtom upplever jag att det blir bättre träning med två hundar då man kör några minuter med ena hunden och sen pausar den och kör den andra. De behöver ju ändå pausa liksom för att bibehålla kvalité i träningen.
Sen beror det på individ, har fyra hundar just nu varav två bc och tränar mindre hund nu än när jag hade min arbetsnarkoman till corgi (dock så tränades hon också med pauser där jag varvade hundarna även om hon säkert kört på in i kaklet).

Vill man spara tid tränar man in hundarna på att gå och lägga sig på sin filt medans man tränar den andra. Då kan de ligga lösa och man slipper krångla med koppel eller att hålla på stänga in dom. Jag lyckas träna våra fyra hyfsat effektivt på en timme, dock så är en under uppträning och en är senior och tränas lite mindre. Sen tränar vi längre också men en timmes snabbträning lyckas man klämma in de flesta dagar.
 
Min erfarenhet är att BCs har större förmåga att hålla ihop och behärska sig än vad aussies har. (Iaf om man tittar på arbetslinjer i BC, i sportaveln saknas sans och självbehärskning hos de flesta individer.) Jag har aldrig stött på en aussiehane med självbehärskning.

Vad menar du med självbehärskning i det här fallet?

Jag tycker att aussies är obehagliga. Två hundar jag känner har attackerats av aussiehanar. Den ena skadades så illa att den behövde avlivas (trots högre mankhöjd än aussien så ingen liten ömtålig chihuahua direkt) och den andra var en unghund på ca 8 månader som inte visat nån aggressivitet alls innan dess och behövde sövas för att sätta drän och sy såren. Det är, tack och lov, de enda två hundattackerna i min bekantskapskrets på många år! Och det var verkligen så i båda fallen att det var aussien som attackerade. De hundar som attackerades var båda kopplade. Unghunden slängde sig direkt ner på rygg och bara skrek men aussien fortsatte attacken tills den som hade tappat kopplet drog undan den och blev biten på kuppen (av aussien). Det var två helt skilda händelser.
 
Jag tänker att OM du ändå gillar att träna hund så upplever jag ingen större skillnad i att hålla två hundar i träning jämfört med en. Tvärtom upplever jag att det blir bättre träning med två hundar då man kör några minuter med ena hunden och sen pausar den och kör den andra. De behöver ju ändå pausa liksom för att bibehålla kvalité i träningen.
Sen beror det på individ, har fyra hundar just nu varav två bc och tränar mindre hund nu än när jag hade min arbetsnarkoman till corgi (dock så tränades hon också med pauser där jag varvade hundarna även om hon säkert kört på in i kaklet).

Vill man spara tid tränar man in hundarna på att gå och lägga sig på sin filt medans man tränar den andra. Då kan de ligga lösa och man slipper krångla med koppel eller att hålla på stänga in dom. Jag lyckas träna våra fyra hyfsat effektivt på en timme, dock så är en under uppträning och en är senior och tränas lite mindre. Sen tränar vi längre också men en timmes snabbträning lyckas man klämma in de flesta dagar.
Hmm, det är ju definitivt en intressant poäng. Jag har nog snarare tänkt att med två hundar så dubblas träningstiden...
Bra tips med filten!
 
Hmm, det är ju definitivt en intressant poäng. Jag har nog snarare tänkt att med två hundar så dubblas träningstiden...
Bra tips med filten!
Jag har 3 hundar nu varav 1 är vuxen, 1 är unghund och 1 är valp. Träningspassen är inte längre nu än när jag hade 1 hund egentligen men de är effektivare. Jag måste tänka till och planera lite bättre. Som redan påpekas behöver ju hundarna paus ibland och då tränar jag en av de andra. Kör hellre flera korta pass än många långa för det passar mina hundar bäst.
 
Ja, sett till kommentarerna så verkar det framför allt vara terriers som gäller 😁 det är just det jag varit fundersam på med pudel, om den skulle uppskatta aussiens lite burdusa tendenser eller om det bara hade gjort hemlivet krångligt.

På sätt och vis känns det lättast att skaffa en aussie till, eller kanske en MAS? men jag är faktiskt inte helt säker på att jag orkar ge två aussies träningstiden de vill ha 😅

Oavsett vilken hund jag skaffar så kommer den få köra lite nosework och rally 😇 men det vore skönt att inte vara tvungen att träna jämt och ständigt med mer än en hund. Älskar verkligen min aussie och hans energi, driftighet och flamsighet. Men vissa dagar hade det varit skönt med liiiite mindre hund 🥵
Vilken träningstid är det som du tycker förändras?
Motionen kan den ju hänga med på och övrig träning så kommer det säkert ta mer tid (även om alla här skriver att det inte kommer göra det) åtminstone i början. Jag hade velat gå på någon valpkurs/ allmänlydnad och sedan en kurs i den sport du vill utföra. Men satsar du på samma och är med i träningsgrupper och liknande så blir det ju lättare för den att bara haka på.

Jag hade en kompis BC på besök och ihop med min och de hade så kul och så mycket utbyte av varandra, det var verkligen inte som att ha en hund till eftersom de var så kompatibla.
Då tycker jag det är jobbigare med min terrier och BC för de är så olika i sina personligheter osv.
 
Jag har 3 hundar nu varav 1 är vuxen, 1 är unghund och 1 är valp. Träningspassen är inte längre nu än när jag hade 1 hund egentligen men de är effektivare. Jag måste tänka till och planera lite bättre. Som redan påpekas behöver ju hundarna paus ibland och då tränar jag en av de andra. Kör hellre flera korta pass än många långa för det passar mina hundar bäst.
Intressant att höra! Det här får mig att fundera på hur jag kan göra träningstillfällena mer effektiva redan nu och planera bättre. Tack för din input!

Vilken träningstid är det som du tycker förändras?
Det är nog en tankevurpa från min sida. Jag har helt enkelt förutsatt att 2 (aktiva) hundar innebär dubblad träningstid. Men med tanke på hur flera svarat verkar det inte riktigt stämma, vilket jag tycker är väldigt intressant.
Är helt med på att det kommer ta mycket tid i början, kommer därför inte skaffa en till hund förrän nästa år då jag troligen har bättre (tids)förutsättningar att ta hand om en valp.

de hade så kul och så mycket utbyte av varandra, det var verkligen inte som att ha en hund till eftersom de var så kompatibla.
Spännande! Har också upplevt att min lekt bäst med samma eller liknande raser. Det är definitivt något att ta med vidare i funderingarna.
 
Hur mycket ’mindre hund’ vill du ha?
Jag (som har border collie) upplever 99% av Aussies jag möter på kurser som väldigt mycket hund att hantera, är rätt reaktiva och ’överallt’ med skärpa och arbetslust till 200%. Tänker alltid att border collie är rätt beskedligt att hantera 😅 Vill man ha mindre än det så kan man nog välja nästan vilken ras som helst. Övriga 10% är fluffigare typ som är lugna aktiva gårdshundar som inte gör så mycket men utifrån din beskrivning så låter det mer som typ 1 du har.

Kanske Sheltie eller Lancashire heeler om du ändå vill göra något med hunden?

Kanske Bishon havanaise, bedlington terrier, cairn terrier (träffade en urtuff på klubben igår) om det mer är en sällskapshund som ska hänga med. Beror lite på vilket temperament du vill att en sällskapshund ska ha, de finns ju mer egensinniga eller följsamma varianter.

Jag upplever också att Border Collies är mer beskedliga än Aussies, men att Aussies har mycket mindre arbetslust och vilja att sammarbeta än BC, kanske för att dom är reaktiva och överallt dock. :p
 
Jag hade velat ha någon hund i samma storlek som Aussien, hade inte vågat utsätta en mindre hund för hur pass buffliga dom flesta Aussies är. 😅
 
Spännande! Har också upplevt att min lekt bäst med samma eller liknande raser. Det är definitivt något att ta med vidare i funderingarna
Jag har en schipperke, en phalene och en papillion. Märker stor skillnad på hur de leker, phalenen och papillionen är ju samma ras i grunden och har så kul tillsammans.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 091
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 652
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 203
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp