Ändra om i rangordningen?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare FTW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 555
F

FTW

Kan man på något sätt påverka hästar att ändra om i rangordningen, om man av olika skäl vill att en speciell häst ska bli högre i rang än en annan?

Det är nog ganska omöjligt, då hästarna själva gör upp om sin rang.
Som människa kan man inte påverka det. En häst som har sin plats i flocken, kan bara ändra den själv.
Vilket den troligtvis inte gör, om det inte kommer in nya individer. Då brukar de ranglåga hästarna vara rätt tuffa, för att ev. kunna stiga ett steg i hierarkin.

Av vilken anledning vill du ändra i hästarnas egen inbördes rangordning??

Hästarna är kloka för det mesta och det brukar vara rätt häst för hästarna som står högst i rang... Låt du hästarna själva sköta sin rangordning....

Det tror jag e svårt såvida du inte har en fölunge som du kan prägla från början, det vet jag att vissa som ställer ut sina gör. De tränar hästarna på att bli tuffare och ha mer själförtroende vilket är till deras fördel vid utställning.
Men varför ändra naturens gång undrar jag? Visst kan det va ledsamt att se sin häst va totalt underordnad och dominerad av de andra men då tycker jag man ska försöka bita ihop! Själv har jag väldigt negativa erfarenheter från en tjej som försökte ändra rangordningen i min hage. hon tålde inte att min häst var högre i rang än hennes så hon brukade lägga ut en höhög i hagen till sin häst och när våra hästar kom och också ville smaka schasade :mad:hon bort dem så hennes häst fick äta i lugn och ro. Helt fel metod enligt mig. Själv försöker jag sprida ut så många höhögar i hagen att ingen behöver stå utan oavsett rangordning. Men detta var kanske inte ditt problem och jag bara babblar på... :banana:

Ja. Du kan få en häst att få mer självförtroende och kroppsmedvetenhet och genom detta kan hästen stiga i graderna i flocken.

Frågan är varför du vill det?

Anledningen till att jag överhuvudtaget slogs av tanken är att mina hästars rangordning inte följer deras foderbehov. Den som behöver minst tar mest och vise versa.
Det gör att varje fodring kräver omflyttning i olika hagar, och eftersom jag har ett liv vid sidan av hästarna som behöver skötas, kan jag inte springa och kolla precis när de ätit upp, utan någon häst brukar få gå i egen hage rätt långa tider, vilket jag inte tycker är så önskvärt.

Därför tänkte jag att det vore fiffigt om jag kunde peta upp den ranglägsta lite, så att hon kan ta för sig tillräckligt med mat.

CL - hur ger jag hästen mer självförtroende och kroppsmedvetenhet? Kan ju vara värt ett försök! :)

Jo, just höhögarna är problemet, men det hjälper ju inte att sprida ut dem. När högsta hönset är klar tar hon de andras mat också.

Kanske...

Men om man betäcker, om man har ett sto...så kan hon bli tuffare...det hände med vår...hon var under ledarstoet...efter hon blivet dräktig ja då var hon väldigt tuff!!!Är fortfarande högs i rang.

Om man skickar iväg alla hästarna på olika ställen, och sen sammanför dem, så kan det hända att de ändrar rangårdning om någon blivet tuffare...Men annars så bibehålls samma rang, för att hästarna ser det som en trygghet..och vem vill göra om i en familj som fungerar??

Sam

..och vem vill göra om i en familj som fungerar??

JAG! För att underlätta tillvaron för mig .. ;)

Nä, det verkar som det bara är att ge upp. Man får väl springa där som en morsa och fördela maten rätt. :D

Hästar som får gå med kor i perioder brukar bli väldigt kaxiga eftersom korna är lägre i rang..
Sedan är min erfarenhet att hästar blir tuffare om de rids mycket och känner sig starka och friska. Frågan är om du inte ska lösa just foderproblemen i en annan ända än att försöka ändra om i rangordningen...

Vi har just det "problemet" som egentligen är ett bekvämlighetsproblem ;) för oss.

Har två unghästar i lösdriftsflocken som behöver mycket mer foder än de andra + att de äter långsammare. Det löste vi så att de har en egen mathage. För att slippa passa tiden när de skall släppas ut därifrån har vi en automatisk grindtimer som öppnar och på så sätt släpper ihop hästarna igen när de små ätit tillräckligt länge. Då vi vet hur mycket och hur fort småttingarna äter har vi avpassat fodermängden så maten som är kvar i hagen även blir en måltid till de vuxna hästarna, så slapp vi passa det målet också ;)

Grindöppnare är helt underbart bra när man har hästar med olika behov!

Dels som ovanstående skrev, att man släpper dem i olika hagar på morgonen, och vid valt klockslag öppnas det upp emellan (säg vid lunchtid typ) och då har de hunnit äta iaf hyfsat vad de ska. Sen får de 'stå ut' tills man kan fodra eftermiddag t ex (då man kan stoppa om igen om man vill).

Samma sak när det gäller betet. Om en häst inte ska gå heldygn på betet så kan man stoppa över den hästen som inte ska gå på så bra bete i en egen hage med sämre bete och så ställer man in timern att släppa ut den vid ett visst klockslag och kan sen plocka in efter lagom tid. Jag hade så att stoet gick i mager hage hela dagen, den automatiska grindöppnaren släppte över henne i den stora beteshagen vid tretiden på morgonen/natten, och när jag kom ut vid nio var det bara att stoppa tillbaka henne.

Annars, det här med möblera om rangordningen, så min valack är ett exempel på hur en häst när den fått mer självsäkerhet och kroppsmedvetenhet och mdvetenhet om sig själv över huvudtaget klättrade snabbt i rang. Numera är han HÖG i rang (och en utmärkt flockledare), fram tills han var sex år (han är nio nu) så var han alltid allra längst ner på rangskalan. Så nog går det, men det kräver massor med jobb just för att stärka självsäkerhet och självmedvetenhet. DESSUTOM så brukar det kräva att man medvetet släpper ihop i konstellationer i början där den man vill ska klättra i rang iaf på pappret är ranghög (t ex äldre häst gentemot unghästar). Så de genom att inse att de är över vissa hästar i rang bli ännu självsäkrare etc.

Men jag skulle välja automatiska grindöppnaren i ditt fall =) Just det med mat så min valack delar glatt med sig av maten till ranglägre individer. Han är väl medveten om att det finns tillräckligt med mat för honom ändå =)

Har du hästarna på lösdrift?

Annars är ju allra enklaste sättet att ge dem mer hö när de står inne och kan äta ifred. Eller är det nån häst som inte får äta alls ute?

Annars är ju allra enklaste sättet att ge dem mer hö när de står inne och kan äta ifred. Eller är det nån häst som inte får äta alls ute?

Fast det där har jag aldrig fått att fungera 'i verkligheten'? Har du lyckats alltså? *nyfiken*

När jag laborerade med att få ihop valackens (svårfödd och ranglåg) och kallblodsstoets (lättfödd och ranghög) behov med hagfodring så blev det knas hur man än gjorde. Om jag bara gav lite mat ute så smackade kallblodsstoet i sig 90% av det och valacken fick 10%. Valacken orkade inte äta så mycket hö inne som behövdes för att täcka upp, och dessutom stod han ju utan mat större delen av dagen.

Stoet å sin sida åt nästan hela sitt dagsbehov ute, och skulle i princip fått stå 12 i boxen utan mat om jag inte skulle överfodra.

Det blev liksom fel för båda hur man än vände på det.

fri tillgång ute gav ungefär samma problem men bakvänt. Stoet år två gånger sitt dagsbehov ute, valacken åt vad han borde. Så valacken hade fri tillgång dygnet runt och allt frid och fröjd, medan stoet åt dubbelt så mycket som hon behövde ut, och stod utan mat långa stunder inne.

Jag körde två lösningar. Först den med automatisk grindöppnare och hästarna i olika hagar på förmiddagen. Då gick stoet ut i en hage och fick 2 kg hö. Valacken gick ut i en annan hage och fick 4 kg hö. Stoet åt upp sin mat på en timme, valacken hade mat kvar efter fyra timmar. Efter fyra timmar släppte grinden och stoet kom in i valackhagen och käkade upp maten han lämnat. valacken hade ju kunnat äta fram till dess så han hade inte stått utan mat alls, stoet hade stått utan mat tre h.

En timme senare var all mat slut och båda hästarna gick utan mat i tre timmar fram till klockan fyra då jag eftermiddagsfodrade genom att göra om morgondagens delning. Stoet med 1 kg mat i sin hage, valacken med 3 kg mat i sin. Efter tre timmar släppte grinden igen.

Således stod ingen av hästarna utan mat mer än tre timmar, valacken hann äta ordentligt ute, och när de kom in fick valacken fri tillgång, och stoet fick begränsad giva, men kunde ändå få tillräckligt mycket för att inte stå utan mat mer än 3 timmar i sträck.

Sen på senheten gav jag upp helt och införde fri tillgång dygnet runt men valde ett hösilage efter stoets behov mer än valackens, och la på kraftfoder inne tll valacken. Visst blev stoet lite för rund, men inte smällfet. Och alla nöjda och glada =)

Jo, i alla (3-4 olika:angel:) stall jag har stått i har det faktiskt funkat.
Men då har iofs de hästar som varit lite mobbade naturligtvis fått gå i egen hage även när det inte varit mat inblandat, och vid matdags har de då sluppit tampas med de mest hungriga "bossarna".

Har aldrig råkat ut för att någon blivit helt utan, eller att nån äter för fort och börjar stjäla av nån annan. Men som sagt, hästarna har varit ihopsatta så att de äter ungefär i samma takt.

Kanske ska tillägga att det bara rör sig om ett mål med hö i hagen, och då är det naturligtvis lättare att kompensera vid fodringarna i boxen än om de ska "slåss" om maten flera ggr om dagen...

Det är ju just 'ättakten' jag har haft problem med. Särskilt mycket gruff har det aldrig varit (antagligen för mina aldrig behöver gå utan mat sålänge så de blir hungriga). Men har man lagt ut 4 kg hö, och tänkt sig 2 kg åt kblstoet och 2 kg åt valacken så har kallblodsstoet ätit 3 kg när valacken fått i sig ett kilo.

Däremot när jag haft hästar med ungefär samma behov så har mttanken varit mer likartad och problemet inte uppkommit? Är väl det där att de där extrema matgamarna glufsar i sig så himla fort ;)

Hästarna går inte på lösdrift, men är ute ca 15 timar per dygn.
Jag vill inte att de står utan mat så länge, så att bara fodra inne är inte någon lösing.

Var var VAR - köper man en grindtimer? Verkar perfekt! Vilken slags grind har man till det?

(NU ska det bli ordning på fetto-ponnyn :devil: :D)

Man kan använda en fjädergrind. Men jag tycker inte om de för risken som finsn attd e fastnar med svansen. Så jag använde elastiska grindar som rullas upp i en dosa - sådana HÄR http://www.bole-produkter.se/butik/nytt_bildarkiv/8/8297.jpg Kostar ca 250 kr.

Min automatiska grindöppnare/timer köpte jag från Bole 1998, kostade då 2500 kr + frakt. Nu hittar jag den dock inte där???

Men HÄR finns en likadan: http://hem.passagen.se/skogsper/grind/index.html (kostar 3000 kr inkl frakt etc).

Det är alltså exakt en sådan jag har, och den är outstanding =)

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
533
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 237
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare... 2
Svar
21
· Visningar
1 904
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka