Annars är ju allra enklaste sättet att ge dem mer hö när de står inne och kan äta ifred. Eller är det nån häst som inte får äta alls ute?
Fast det där har jag aldrig fått att fungera 'i verkligheten'? Har du lyckats alltså? *nyfiken*
När jag laborerade med att få ihop valackens (svårfödd och ranglåg) och kallblodsstoets (lättfödd och ranghög) behov med hagfodring så blev det knas hur man än gjorde. Om jag bara gav lite mat ute så smackade kallblodsstoet i sig 90% av det och valacken fick 10%. Valacken orkade inte äta så mycket hö inne som behövdes för att täcka upp, och dessutom stod han ju utan mat större delen av dagen.
Stoet å sin sida åt nästan hela sitt dagsbehov ute, och skulle i princip fått stå 12 i boxen utan mat om jag inte skulle överfodra.
Det blev liksom fel för båda hur man än vände på det.
fri tillgång ute gav ungefär samma problem men bakvänt. Stoet år två gånger sitt dagsbehov ute, valacken åt vad han borde. Så valacken hade fri tillgång dygnet runt och allt frid och fröjd, medan stoet åt dubbelt så mycket som hon behövde ut, och stod utan mat långa stunder inne.
Jag körde två lösningar. Först den med automatisk grindöppnare och hästarna i olika hagar på förmiddagen. Då gick stoet ut i en hage och fick 2 kg hö. Valacken gick ut i en annan hage och fick 4 kg hö. Stoet åt upp sin mat på en timme, valacken hade mat kvar efter fyra timmar. Efter fyra timmar släppte grinden och stoet kom in i valackhagen och käkade upp maten han lämnat. valacken hade ju kunnat äta fram till dess så han hade inte stått utan mat alls, stoet hade stått utan mat tre h.
En timme senare var all mat slut och båda hästarna gick utan mat i tre timmar fram till klockan fyra då jag eftermiddagsfodrade genom att göra om morgondagens delning. Stoet med 1 kg mat i sin hage, valacken med 3 kg mat i sin. Efter tre timmar släppte grinden igen.
Således stod ingen av hästarna utan mat mer än tre timmar, valacken hann äta ordentligt ute, och när de kom in fick valacken fri tillgång, och stoet fick begränsad giva, men kunde ändå få tillräckligt mycket för att inte stå utan mat mer än 3 timmar i sträck.
Sen på senheten gav jag upp helt och införde fri tillgång dygnet runt men valde ett hösilage efter stoets behov mer än valackens, och la på kraftfoder inne tll valacken. Visst blev stoet lite för rund, men inte smällfet. Och alla nöjda och glada =)