Andra promenaden med min Cocker Spaniel bebis...

E

Elvis

.... gick inte så bra!Första skakade hon och vägrade att gå. På den andra var hon helt galen, hoppade som om hon var skrämd (eller helt hysterisk) och slet och drog! Men hon var inte rädd, utan glad att få komma ut! Både mamma och jag försökte lugna henne genom att sätta oss på huk och försöka hålla henne still tills hon lugnade sig, men det gick inte! Till slut tog vi upp henne och efter lite sprattel gav hon sig och satt still i famnen. Men det gick inte att sätta ner henne igen! Så vi gick in! Jag är livrädd att hon ska slita sig!

Ska man verkligen börja med halvstryp vid åtta< v. ålder?????? Nu har jag bara ett "vanligt" halsband!
 
Nej, naturligtvis skall du inte behöva sättta på ett halvstryp. Till att börja med skall valpen lära sig att gå i koppel inne, och sedan när ni kommer ut skall ni påkalla hennes uppmärksamhet, hon skall gå MED er inte FRÅN er. Det bästa är om kan släppa henne lös för rastningen, men bor man i lägenhet kan det ju bli svårt. Bor ni i hus rekomenderar jag att ni köper kompostgaller och bygger en liten hage på gräsmattan tills ni har så god kontakt med valpen att hon vekligen följer ER, och inte tvärtom.

Att komma till nytt hem utan mamma och syskon, lära sig att gå i koppel OCH komma ut i stora vida världen kan bli för mycket på en gång för en liten valp. Bena upp det i mindre portioner så är det lättare. Koppelträna inomhus, rasta på ett och samma ställe strax utanför huset (gärna en något skyddad plats) och sist men inte minst; umgås mycket med er nya valp så att ni får ett starkt band er emellan. Skall hunden få vara i soffan så kan man med fördel ta sig en rejäl videofestival på rygg i soffan med valpen på magen. Får inte valpen vara i soffan får man förflytta sig själv ner på golvet, fast då brukar inte festivalen bli lika lång...

Mvh
Duvan
 
Ett tips är ju också att ha halsbandet på så mycket som det går även inomhus. Men det kanske ni redan har? För det kan ju vara så att valpen tycker det är obehagligt att ha något runt halsen och att det egentligen inte är kopplet som stör den.
Tänk på att inte använda ett tungt koppel heller. Det ska inte tynga något på valpens hals.
Och ha valpen lös mycket så att den tycker att det är roligt att vara ute.

Lycka till med bebisen :D
 
finns det mycket bilar där ni bor? annars är det nog bäst att ha henne lös, en så liten valp kan väl ändå inte springa så fort?
 
Tack för er hjälp! Jo, jag bor i lägenhet.. ganska mkkt trafik... men ska till llander och kogen i helgen! Får prova att släppa henn lös!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 164
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 177
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 922
Senast: Yrsel
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp