Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Gabby_Ossi

Trådstartare
Ämnet har ju varit uppe till diskussion en del iom pungbråcks-trådarna, men jag tycker det skulle vara intressant att diskutera det här med defekter i stort och höra hur var och en här inne resonerar med vilka hästar de väljer att använda i sin avel.

Så, hur ser ni generellt på användandet av

1) hingstar som själva har (haft) OCD/pungbråck/stuppipning osv. (Ex Sezuan, Bretton Woods, Kannan, Romanov, Don Scufro, Bocelli, Florencio I, First Wish (om han fortf varit hingst) m.fl.)
2) ston som själva har/har haft OCD/lös benbit/struppipning osv (och kollar ni upp ston med röntgen, strupstatus osv innan ni tar föl?)
3) söner/dottersöner till hingstar som har (haft) OCD/pungbråck/struppipning osv. (Ex. Skovens Rafael, Floricello, Luxus CML, Don Romantic m.fl.)
4) döttrar till hingstar i kat 1) eller 3).

Och lite allmänt såklart, gör ni skillnad på olika defekter/åkommor och på hur långt bak det förekommer?

Och vad tycker ni om ASVHs sätt att hantera dispenser? Borde det gå tillbaka till totalförbud eller borde det släppas helt fritt upp till stoägarna? Eller är det bra som de gör nu med individuella bedömningar i varje fall? Tycker ni det är bra med bedömning från fall till fall men är missnöjda med vilka som beviljats/nekats dispens i dagsläget?

Lite frågor bara för att få igång tankeverksamheten, såklart går det bra att lägga till egna frågor och/eller svar! :)
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Jag är försiktig med att använda såna hingstar, har bara använt två hingstar hittills (Connaisseur och Shooting Star). Även om man får en symptomfri avkomma så tror jag att det kan bli svårsålt. En OCDbit kan man alltid operera bort, så om köparen inte är intresserad av avel o kollar upp detta innan hästen blir halt ser jag inga problem. Men värre med struppipning, man vill ju kunna använda sin häst utan att den ska få svårt med att få luft. En annan sak som du inte tar upp är eksem. Min welsh cob har lindrig eksem, hennes mamma har det inte, men däremot en syster. De är inte släkt på fars sida. Hon är en väldigt fin häst, både rör sig väldigt bra o hoppar väldigt bra, bra typ (42 p som föl på 50 skala), jag var inne på att betäcka henne, men när hon fick eksem så kommer jag aldrig att göra det. Bamora är röntgad med 20 bilder, det är väldigt skönt att veta att jag inte har avlat på en häst med OCD. Dock kan man ju få det ändå, genom felaktig utfodring o miljö på en unghäst. Så till det är jag lite kluven, det beror ju lite på hur starkt det nedärver sig. Som i Bretton Woods fall där man vet att han nedärver det mer än genomsnittet. Det är dessutom ingen beprövad hingst, så den skulle jag aldrig använda förrän han är Elit o har massa bra avkommor som fungerar utan OCD. Däremot skulle jag kunna använt mig av tex romanov, florencio eller skovens rafael, om jag ansåg att de matchade mitt sto, o om stoet var garanterat utan ocd o gärna fritt i några led tillbaka. Men jag skulle verkligen tänkt till en extra gång innan jag skulle använt dem då det fn verkar vara starka band (milt sagt) mellan de hingstar som får pungbråck just nu.

Å andra sidan så nämns det många hingstar som verkligen har stämplat vår avel, utan dem så skulle vi ha mkt att ta igen... Så jag tror inte på total kassering, dvs att man inte använder ston o hingstar med de som fädrar. Jag tycker också att det är upp till var stoägare att faktiskt ta reda på mkt om sitt hingstval, det ska också väldigt tydligt framgå, vart man än läser om hingsten, att den har nån av dessa defekter. En stor hjälp för en stoägare är ju att man har sitt sto röntgat, ännu bättre om man är påläst om stoets stam o om vilka som är röntgade, eller om det finns nån häst i stammen med en av nämnda defekter.

Jag tyckte att asvh gjorde rätt i att ge bocelli dispens, han har förärvat sig så väl o har en väldigt beprövad stam. Däremot JJ Rayban misstyckte jag till att de gav dispens. Känns som om asvh är lite ryggradslösa där.. Jag tycker att man skulle kunna ha väntat i ett par år för att utvärdera avkommorna han hittills har fått, om hingstägaren då inte vill vänta, då är det deras problem.
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Tack för svaret! Det låter som att du tänker ungefär likadant som jag!

Visst finns det eksem, och även andra åkommor som kanske är mer vanliga inom andra raser, tog mest exempel från halvbloden eftersom det är där jag har mer koll! :)

Jag har ett sto e. Bernstein, som själv är ren men där det har "snackats" en del om lösa benbitar på avkommorna. Väldigt svårt att veta hur mycket sanning det ligger i detta, men mitt sto är i alla fall röntgad och jag kommer även att röntga hennes stoföl innan hon ev betäcks. Och jag kommer aldrig att ta en hingst med konstaterad OCD till henne. Däremot velar jag om jag ev skulle våga använda Skovens Rafael...

Stofölet är e. Floricello, tillverkad innan Florencio I fick sitt pungbråck. Jag tror dock att jag skulle kunna tänka mig att betäcka med honom igen och jag tror inte jag kommer låta bli att betäcka avkomman. Men jag kommer definitivt tänka till lite extra.
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Finns en stor undersökning i Tyskland/Holland på pungbråck där man konstaterat ett klart samband mellan att hoppa på bocken och få pungbråck/kolik. Det är oftast flitigt använda hingstar som drabbas. OCD är en fjärdedels ärftligt, en fjärdedel miljö o en fjärdedel foder. DEn sista fjärdedelen vet ingen. Tyvärr hade Napoleon många snabbväxande avkommor med OCD och det sista har tyvärr oxå hans son Bernstein gett vidare, men han har så mkt annat positivt så bra hingstval så blir det säkert bra ändå. Det är så mkt som spelar in.
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Jag för min del får väl säga att jag inte använt en hingst med kända defekter. Det finns så stort utbud så jag hade säkert hittat en hingst som passat mitt sto.
Vårt första föl hade ocd som upptäcktes vid 4-års ålder. Höll inte utan fick tas bort efter 2 operationer. Då hade vi redan ett föl till och ett i magen på samma sto men ingen av dem efter samma hingst. Vi röntgade föl nr 2 när han var 2,5 och där var inget. Jag kommer att göra samma med åringen nu till hösten.

Hade vi vetat med ocd tidigare på föl 1 hade vi kolla stoet med ordentligt före ny beteckning. Men tanke på allt det tråkiga med föl 1 aktar jag mig för "defekter" när utbudet av hingstar är så stort.
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Avel på skimmel är ju något som jag förundras över på grund av den höga förekomsten av melanom. Finns ju ett antal hästar som fått sluta sina dagar på grund av detta... Nu vet jag ju inte om det är en defekt men i alla fall ett problem i mina ögon.
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

2) ston som själva har/har haft OCD/lös benbit/struppipning osv (och kollar ni upp ston med röntgen, strupstatus osv innan ni tar föl?)
Och lite allmänt såklart, gör ni skillnad på olika defekter/åkommor och på hur långt bak det förekommer?

Svarar på fråga 2).
Jag har röntgat mina ston (inte bara ben utan även ryggarna). Att de är "rena" från OCD är en förutsättning för att jag skulle ta föl på dem.

Sen har jag försökt att ta reda på så mycket som möjligt om sjukdomar t ex struppipning på deras mammor. Inte helt enkelt, här har jag fått lita på muntliga uppgifter. Det ena stoet har min tränare fött upp så där känner jag mig rätt trygg med att uppgifterna är korrekta.
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Det låter klokt att röntga även kommande uppfödningar när man haft en med problem! Jag kommer nog att röntga stoets 5-åring nu också trots att han är valack.
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Ingen mer som "vågar" dela med sig av sin syn på saken? :)

Vore kul om även någon som kanske använt en hingst med dispens (eller motsvarande sto också för den delen) skulle vilja svara!

Är inte ute efter att döma någon, det finns ju inget solklart rätt eller fel, men det hade varit intressant om man kunde hålla en diskussion om vilken toleransnivå som är rimlig. Är själv väldigt kluven i frågan!
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Just gällande pungbråck tänker iaf jag att hur många hingstar lämnar avkommor som 1. är hingstföl 2. kommer bli godkända hingstar? Ett sto eller valack lider ju inte av pungbråck ;)
Visst kan generna leva vidare till framtida avkommor som visst kan bli godkänd hingst men det är inte målet med min avel iaf.
Gällande OCD tycker jag att man som uppfödare har ett ansvar, har man noga tänkt över saken och känner sin stostam kanske man vågar använda en ocd-hingst men jag själv skulle vara försiktig.
Gällande struppipning är det ngt som absolut påverkar individen negativt och de lider av de då de ofta inte kan prestera optimalt, man vet också att det är starkt ärftligt (50?)
Jag skulle aldrig använda ett sto med kända defekter i aveln
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Jag själv avlar inte på defekter, det finns så mycket hästar & jag tycker att man kan välja friska individer :)
Kan avla på en hingst eller sto som ex. blivit skadad pga trauma, (ex. sparkskador) , då det inte nedärvs ;)
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Usch, i denna fråga är mitt huvud på ett håll å hjärtat på ett håll.

Jag gillar inte de här dubbla sidorna som vi får angående pungbråck och OCD. det förvirrar och i längden trubbar av allvaret i åkomman, stoägare kan börja tänka att det inte är så allvarligt om hinsgar som visar sig bra på sportsidan ändå får fortsätta på avelsidan. För mig är det inte samma sak alls. Ska en hingst få dispans ska det vara med belägg i procent för ärftligeheten, andra skäl ser jag inte vettiga när man utesluter andra hinsgar för att det är smärtsmat för drabbade avkommor. Men det är lite för att det från högre ort tas rätten att förbjuda och sen ta tillbaka lite osm de känner för utan att hålla fast vid något. Mest det jag stör mig på. Hitta en linje och följ den. Å som det är nu så tycker jag det är bättre att asvh helt slutar med pekpinnen och istället satsar på att infomera och ta reda på mer om åkommorna. För detta blir bara rörigt.

Jag skulle i teorin kunna tänka mig att betäcka med en riktigt bra sporthäst som har OCD eller pungbråck men jag skulle kolla allt väldigt noga och ringa och prata med personer som vet vad de snackar om. Sen skulle jag ju få vara beredd på att lägga avelsambitionerna med avkomman åt sidan och se det som en ren sportsatning, oavsett kön. Jag skulle ju inte ta mitt blivande avelssto från en hingst med en ärftlig åkomma. Sen om jag verkligen skulle klara det i slutändan närman står där och är skitnervös trorts att sto å hinsgt är konstarert friska, kan jag då förmå mig själv att avla fram ett föl där det kankse tom är två siffriga procent på att "japp, du kommer få problem" när jag är så pass nervös med en som ska/bör vara frisk. Det är en anna fråga men jag sitter nu, en sisådär 4-5 år från nästa betäckning å tänker att: jaa, Sezuan är ju inte fel.

Struppipning har jag väldigt lite att säga om då jag inte vet något om det men initialt, de hästar jag stött på med det eller någon annan luftvägsåkomma så som bronkit så känner jag spontant bara: aldrig i livet.

Om jag skulle avla på ett sto med det har jag nog egentligen svara på, jag skulle aldrig medvetet avla fram ett avelsdjur med ärftliga åkommor men jag kan inte garantera för hur jag tänker med ett befintligt sto. Jag är mästare på att gudförklara mitt sto och kan resonera bort mig själv med henne, det är svårt att vara saklig med sitt hjärta även om man läser på och vill göra rätt så.. vette 17 om jag litar på mig själv. Nu är hon frisk som tur väl är (å inte bara nåt jag säger utan en veterinär har sagt det så jag har inte börjar resnoera bort något ;) )

Sen är det i min värld inte lätt med hingstar. Jag är inte lika benägen att sgäa att utbudet är stort, för alla ston-ja men för det där specifika som varje sto behöver så krymper ju utbudet med typ 95% i mina ögon.

Aaaa! Jag slits, men huvudsatsen är i alla fall att kan man inte hålla en linje å tänka på vad som är bäst för aveln så tycker jag nog man kan satsa på att infomera istället. Det är farligt att börja tänja på regler utan att informera. gränserna blir luddiga å försvinner i längden. Å jag får väl säga att jag ibladn kan känan mig idiotförklarad och som att jag inte har förmågan att välja hingst till mitt sto själv så de måste slå mig på fingrarna om jag sticker ner handen i fel kakburk. Det gillar jag inte. de säger NEJ utan att säga varför liksom, Varför ja till den men inte till den?

Långt å virrigt men in närmelse så virrigt som min hjärna i detta ämne. :banghead:
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Struppipning kan även komma av en luftvägsinfektion och behöver inte vara nedärvt.
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

Jag har islandshäst och där är väl eksem det största problemet, följt av spatt skulle jag tro. Jag blir skitledsen när man avlar på eksem, det finns så mycket bra friska hästar. Det kan ju dessutom vara mycket plågsamt för hästen. Har på klubbisar sett en helt del hästar vars eksem är illa skötta, eller om de har så mycket eksem att inte ens exemplarisk skötsel hjälper.

Visst, de islandsfödda med eksem nedärver i mindre utsträckning, men dock, nedärver de. Så klart.
 
Sv: Ang avel på defekter - hur resonerar ni?

För ett par år sen hade jag en valack med samma pappa som Lovisto Z och om jag minns rätt har han OCD?

Min valack hade också OCD men fungerade utmärkt som tävlingshäst till han var i hög ålder

Men dock skulle det varit ett sto så hade jag inte avlat på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp