Ang höjd på boxdörr? får aldrig svar.blir så arg

P

ponny_

Jag har provat att ringa djurskyddet och frågat om hur hög en boxdörr enligt lag måste vara.
Men jag kan inte hitta måtten:mad:
De säger bara att 120 cm skall boxdörren vara på längden.. ja men på höjden då?
Det måste ju finnas en minihöjd annars är det ingen idé att ha en dörr.

Jag vill gärna veta. För i mitt stall använder vi inte galler.. utan detta är ett liknande westernstall men end träboxar och dörrar.

Vad säger ni?

Blir så arg när man aldrig får ett svar.:confused: :( :crazy: :bump: :mad:

Sv: Ang höjd på boxdörr? får aldrig svar.blir så arg

Utöver vad som anges i föreskrifterna bör följande tillämpas:

Boxdörr och stalldörr bör vara 1,2 x 2,2 m

Utrymningsdörr bör vara 1,5 x 2,2 m

Menar man här att dörren måste vara 2,2 meter hög?

Det har de inte ens i mitt stall där jag hyr.

Fattar inget.:cry:

Våra boxdörrar är 140 cm och det är helt godkänt. Vi har samma mått på övriga väggar. Till hingsten och fölboxarna har vi snickrat grindar att sätta upp vid behov.

Oftast är ju dörrarna ihopsatta med ett galler...som når ända upp till takhöjd....

Men om ni har "halvdörrar"... ja då brukar man ju vilja se till att hästarna inte kan hopppa ut ur boxen. Men jag håller med...jag har inte heller sett några bestämmelser på mått där.

// M

Till er alla

Men min boxdörr är just nu 92 cm hög.
min ponny 112 cm hög. och den andra ponnyn jag skall köpa kommer att ligga på 130 cm max i manken.

Dörren är 185 cm bred i öppet läge.
och väggen vid dörren är ca 140 cm.

Jag tänkte att jag vill ju ha så pas högt att de inte hoppar över men samtidigt vill ju den minsta kunna kika ut.

Vad tror ni??

skulle denna bli godkänd?

finns det krav på minihöjd på boxdörr?
Alltså lag??

Jag har provat att ringa djurskyddet och frågat om hur hög en boxdörr enligt lag måste vara.
Men jag kan inte hitta måtten:mad:
De säger bara att 120 cm skall boxdörren vara på längden.. ja men på höjden då?
Det måste ju finnas en minihöjd annars är det ingen idé att ha en dörr.

Jag vill gärna veta. För i mitt stall använder vi inte galler.. utan detta är ett liknande westernstall men end träboxar och dörrar.

Vad säger ni?

Blir så arg när man aldrig får ett svar.:confused: :( :crazy: :bump: :mad:

jag håller med...de e helsnurrigt...
Men jag utgår ifrån att göra dörren + väggar lika höga som hästens manke då jag ej har galler. Inga hästar som försökt ta sig ut hitills. Jag tycker det känns alldeles lagom. Miljöfolk var här för några dar sen och tyckte stallet var JÄTTEFINT, inga anmärkningar eller så. Så jag antar att det är bra?
Den minsta trivs med att kunna titta ut, hon har en box anpassad efter hennes storlek och hon gillar det, tihi

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 077
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Jag känner att bara måste få skriva av mig lite ang. en fruktansvärd grej! Jag ska försöka göra det så kortfattat jag kan. Jag hade...
Svar
15
· Visningar
3 310
Senast: Nea86
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 316
Senast: kopparberg
·
Hästmänniskan Såg just en sak på Animalplanet, undrar om man får ha det så i Sverige. :crazy: Det var i ett stall och istället för boxdörrar hade...
Svar
12
· Visningar
1 890
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka