Jag har fått momsrevision på min verksamhet.
Jag var då bl.a. tvungen att redovisa min affärsplan.
Jag är momsredovisningsskyldig då jag förväntas ha en omsättning i tillräcklig storlek för det.
Min jordbruksfastighet är 14ha och det ger ingen automatiskt momsregistrering.
 
Tänk bara på att om hästdelen blir klassad som rörelse och räknas som yrkesmässig kommer det att krävas tillstånd från Länsstyrelsen.
"

Tillstånd för verksamheter med häst

I vissa fall behöver du tillstånd från länsstyrelsen för att bedriva hästverksamhet. Tillstånden har införts för att länsstyrelsen ska se att du har tillräckliga kunskaper för att bedriva din hästverksamhet och att anläggningarna där hästarna ska vistas är lämpliga.
Du behöver ha ett tillstånd när du
  • ansvarar för tio hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till exempel om du äger dem eller har dem på foder
  • hyr ut fyra eller fler hästar per år, till exempel turridningsverksamhet
  • föder upp fyra eller fler hästar per år
  • säljer fyra eller fler hästar per år från egen eller någon annans uppfödning
  • samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning
  • har ridskoleverksamhet
  • har yrkesmässig hästverksamhet
"
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 849
Senast: Gnist
·
Anläggning Vi är precis i färd med att köpa en hästgård. Gården är egentligen en stor skogsgård men skogen ska styckas av. Vi får ca 2,7 hk...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Vedklyvarn
·
S
Hästmänniskan JAg har lite funderingar kring det här med moms. Vem är moms skyldig? Och på vilka inkomster? JAg menar om stallägaren bedriver ett...
2
Svar
39
· Visningar
5 179
Senast: Strajder
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp