ang nosgrimma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Malino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 831
M

Malino

Vad rekommenderar/föredrar ni? Att rida på olika nosgrimmor eller att rida på samma? Att byta bett då och då eller rida på samma? Har hört olika och blev nyfiken på era åsikter.

/ malino

Sv: ang nosgrimma

Utan nosgrimma allra helst, men om man använder nosgrimma så tycker jag att det är viktigt att byta modell så att man undviker tryckskador som kan uppstå. Jag föredrar pullar eller engelsk, eftersom de inte hindrar hästen från att visa missnöje (gapa) med hand eller bett på samma sätt som remont och aachen. Kineton och ev andra specialvarianter räknas till icke önskvärda. Använder man nosgrimman bara för syns skull och alltså spänner jättelöst, finns ingen anledning att variera.

När det gäller bett anser jag att det är mkt viktigt att variera typen, just för att motverka tryck/ömhet/skador i hästens mun. Kan man rida på ett bettlöst alternativ emellanåt så är det att föredra.

jag rider både med o utan nosgrimma. nosgrimman spänner jag ganska löst, men inte heller så att den är superlöst spänd - om du fattar vad jag menar :p

ang bett så rider jag pållen på tredelat sprenger kk ultra, rakt tränsbett, pelham eller stång. pelham rider jag endast på vid uteritt/hoppning o stång endast vid uteritt.

har fyra olika träns som jag har till pållen. två allround/dressyr (det ena med sprengerbettet o det andra med det raka), ett hopp (med pelham, rakt) samt ett uteritt (med stång). alla träns har engelska nosgrimmor med eller utan aachenrem. till hopptränset har jag en pullarnosgrimma att byta med, men använder det inte just nu.
blir ju då att man varierar automatiskt. men just nu rider jag mest på sprengerbettet.

jag tycker det är bra att variera bett, samt att kanske även rida bettlöst ett tag. och med att variera menar jag inte varje gång man rider, utan kanske en-två veckor eller nåt.
nosgrimma kan man ju variera men frågan är hur mkt det påverkar egentligen? :confused:

jag har bara engelska nosgrimmor på mina träns, blir alltid mobbad för att de sitter så löst så jag tror inte det är ngn risk för tryckskador.

Min häst är väldigt känslig i sin mun och har haft problem med små sår på insidan av kinderna. Detta förmodligen på grund av engelsk nosgrimma. Det har varit svårt att hitta ett bett som hon trivs med och nu när jag äntligen hittat rätt byter jag inte. Hon rids på tredelat bridong bett och remontnosgrimma. Kontrolleras i munnen två gånger om året och de senaste två åren har det inte varit några problem.

Har också både sidepull och hackamore som jag använde för att låta såren läka ut ordentligt. Men bridongbettet funkar bäst

men man ska spänna så hårt så att du precis får in två fingrar, annars ger det ju skav !

jag rider min pålle på ett tredelat vanligt bett, och achennosgrimma och det funkar super, byter aldrig förutom ngn gång då och då, då använder jag ett hackamore.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 664
Senast: Shaggy
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka