Ang placebo, är detta tillåtet?

queering

Trådstartare
För många år sedan berättade en person en sak för mig som jag sedan dess har funderat på.

Hens förälder (X) jobbade inom vården och hen berättade följande. Om patienter var gnälliga eller krävde tex smärtstillande (hens ordval) tog X fram ett sockerpiller och talade om för patienten att det var en ny jättedyr snabbverkande jätteeffektiv medicin. Detta för att trigga placeboeffekt och slippa medicinera mer än nödvändigt.

Sedan dess har jag funderat på om det ens är tillåtet att göra så.
 
Nu är jag inte hälso-och sjukvårdskunnig alls (mer än att mamma är sjuksköterska då, om det nu har med saken att göra). Och bara i mina öron så skriker det myt om det hela. Men jag kan ha fel! :)
 
Men jag tvivlar på att det är enligt reglerna. Men funkar det så slår man ju 2 flugor i en smäll
1 man sänker medicinnotan
2 patientens medicinintag minskar.
 
Pratade om det med min mamma för ett tag sedan, som sa att det gjordes förr men nu inte är tillåtet.
 
Jag jobbar som sjuksköterska och det är absolut inte tillåtet. Det var vanligt förr men enligt rådande lagstiftning så ska patienten ges adekvat information om behandlingar och läkemedel. Enda gången du kan säga att det är ett läkemedel men ger sockerpiller är i läkemedelstudier. Men då har den som gått med på att delta i studien gett sitt samtycke och är medveten om att det både kan vara aktivt läkemedel eller sockerpiller, och får då inte veta vilket pga placeboeffekt.
 
Jag har hört en smått gullig historia om en tant som inte kunde somna på kvällen utan sin sömnmedicin. Medicinen i fråga var en non-stop godis i viss färg. Detta var då inom äldrevården. På 80-talet tror jag.

Placebo är intressant.
 
Sån historia har jag med. Jobbade på ett boende där en tant varje kväll fick en tablett lätt lugnade för att kunna sova. Så långt så bra men när de sedan ändrade färg på tabletten gick det åt skogen. Samma tablett annan färg men tanten vägrade ta tabletten (var dement så det spelar ju in). Det gjorde att hon inte längre sov utan vandrade omkring hela nätterna och sov inte heller på dagarna vilket gjorde hon mådde riktigt dåligt. I samarbete med läkare, anhöriga (som var typ "god man" då hon var så pass dement) gavs sockerpiller i rätt färg och tanten sov sedan nätterna igenom. Hon trodde ju däremot hon fick tillbaka sin medicin men så var det inte. Nu är detta utomlands så kan ju vara andra regler här eller så löste man så ett problem "olagligt" för att det skulle gynna tantens hälsa, det vet jag inte.
 
@Aconite just med tanke på självbestämmande och rätt till information känns det bara fel men jag vet att lagar skrivits om sedan dess.

Att man i enskilda fall i samråd med personer som bevakar vårdtagarens intressen gör vissa avsteg tycker jag är en annan sak men enligt hen som berättade om det skulle det snarare vara standardförfarande.
 
Arbetar i sjukvården, och nej, så får man inte göra längre. Men det har förekommit.
Vi har ett fantastiskt exempel på en hjärtpatient där en mycket stor del av smärtan var oro. Hände av och till att h*n skulle få morfin, nålen spolades med koksalt och h*n sa "o, vad skönt, nu släpper det". (morfinet gavs efter koksaltet ändå). Situationen används ofta här för att illustrera placebos ibland smått otroliga effekt.
 
Jag förstår ju orsakerna till att man inte längre får göra så, men skulle nog nästan gärna själv bli behandlad med placebo om jag hamnade i en situation där jag behövde t.ex smärtstillande. Så länge jag mår bättre och jag får adekvat vård om placeboeffekten uteblir så känns det som något positivt att utnyttja placebo om det gör att man mår bättre och får i sig mindre mediciner :)
 
För många år sedan berättade en person en sak för mig som jag sedan dess har funderat på.

Hens förälder (X) jobbade inom vården och hen berättade följande. Om patienter var gnälliga eller krävde tex smärtstillande (hens ordval) tog X fram ett sockerpiller och talade om för patienten att det var en ny jättedyr snabbverkande jätteeffektiv medicin. Detta för att trigga placeboeffekt och slippa medicinera mer än nödvändigt.

Sedan dess har jag funderat på om det ens är tillåtet att göra så.

Nej, så får man inte göra och jag har aldrig hört talas om nån som gjort så heller.
 
Jag förstår ju orsakerna till att man inte längre får göra så, men skulle nog nästan gärna själv bli behandlad med placebo om jag hamnade i en situation där jag behövde t.ex smärtstillande. Så länge jag mår bättre och jag får adekvat vård om placeboeffekten uteblir så känns det som något positivt att utnyttja placebo om det gör att man mår bättre och får i sig mindre mediciner :)

+1 på den! :D
 
Jag förstår ju orsakerna till att man inte längre får göra så, men skulle nog nästan gärna själv bli behandlad med placebo om jag hamnade i en situation där jag behövde t.ex smärtstillande. Så länge jag mår bättre och jag får adekvat vård om placeboeffekten uteblir så känns det som något positivt att utnyttja placebo om det gör att man mår bättre och får i sig mindre mediciner :)

Nackdelen med placebo är att du inte kan lita på den. Den fungerar inte lika på alla, på en del fungerar den inte alls. Plus att dete är både förbjudet och oetiskt att byta ut ett läkemedel mot sockerpiller!

Däremot kan ett läkemedels verkan påverkas av bemötande, och det är något jag använder ofta på mitt jobb. När jag ger smärtstillande (nyopererade patienter) säger jag alltid att tabletten/sprutan brukar hjälpa väldigt bra, men om den inte gör det måste de höra av sig, så får de mer. Båda sakerna är dessutom sanna. Resultatet? Patienten känner sig omhändertagen, slappnar av - och då verkar medicinen bättre. :) Men det hör ju till saken att medicinen hade hjälpt även om jag bara gett den utan ett ord.
 
Nackdelen med placebo är att du inte kan lita på den. Den fungerar inte lika på alla, på en del fungerar den inte alls. Plus att dete är både förbjudet och oetiskt att byta ut ett läkemedel mot sockerpiller!

Däremot kan ett läkemedels verkan påverkas av bemötande, och det är något jag använder ofta på mitt jobb. När jag ger smärtstillande (nyopererade patienter) säger jag alltid att tabletten/sprutan brukar hjälpa väldigt bra, men om den inte gör det måste de höra av sig, så får de mer. Båda sakerna är dessutom sanna. Resultatet? Patienten känner sig omhändertagen, slappnar av - och då verkar medicinen bättre. :) Men det hör ju till saken att medicinen hade hjälpt även om jag bara gett den utan ett ord.
Ja, jag förstår ju såklart varför man inte får använda placebo och i det stora hela så tror jag ju på att vården i stort är bättre om man inte gör det och jag förstår att det inte går på ett bra sätt att tillåta det i annat än studier.. Men personligen hade jag inte haft något emot om man provade att ge mig ett sockerpiller istället för mer morfin om jag hade ont om man också sade att jag fick säga till om det inte hjälpte..
 
Sån historia har jag med. Jobbade på ett boende där en tant varje kväll fick en tablett lätt lugnade för att kunna sova. Så långt så bra men när de sedan ändrade färg på tabletten gick det åt skogen. Samma tablett annan färg men tanten vägrade ta tabletten (var dement så det spelar ju in). Det gjorde att hon inte längre sov utan vandrade omkring hela nätterna och sov inte heller på dagarna vilket gjorde hon mådde riktigt dåligt. I samarbete med läkare, anhöriga (som var typ "god man" då hon var så pass dement) gavs sockerpiller i rätt färg och tanten sov sedan nätterna igenom. Hon trodde ju däremot hon fick tillbaka sin medicin men så var det inte. Nu är detta utomlands så kan ju vara andra regler här eller så löste man så ett problem "olagligt" för att det skulle gynna tantens hälsa, det vet jag inte.

Vi har en liknande situation med min dementa svärmor, hon blev för många år sedan påskriven en massa mediciner som den nuvarande läkaren inser att hon inte behöver. Och hon mår bra men hon är arg över att "vi" har tagit ifrån henne hennes mediciner. Så för att hon ska bli nöjd så lägger vi i vitaminpiller i hennes dosett och hon är helnöjd! :up:
 
Jag vet att det förekommer fortfarande trots att det inte borde, men främst inom vården av dementa. Har tanten nyss fått sin lugnande tablett och kräver en till genast, så har det hänt att de får nåt annat istället. Vissa dementa har haft halspastiller som de fått "fri tillgång" till, då de annars hade ätit lika stora mängder Lorazepam. Rätt? Nej. Händer det? Ja.
 
Mina farföräldrar tog en halv Magnecyl som sömntablett varje kväll i säkert 30 år. De sov jättebra på den sömntabletten, de hade inga problem med värk eller så. De blev nästan 100 år båda två, hm kanske ska börja prova magnecyl.
Jag jobbar också inom vården men jag har faktiskt inte hört talas om det där. Det enda jag vet är ju antroposfisk medicin men det är sanktionerat och öppet så att säga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp