Ang placebo, är detta tillåtet?

Jag vet att det förekommer fortfarande trots att det inte borde, men främst inom vården av dementa. Har tanten nyss fått sin lugnande tablett och kräver en till genast, så har det hänt att de får nåt annat istället. Vissa dementa har haft halspastiller som de fått "fri tillgång" till, då de annars hade ätit lika stora mängder Lorazepam. Rätt? Nej. Händer det? Ja.
Det måste vara en balansgång som är ursvår inom demensvården, jag har bara erfarenhet av svärmor och det är inte lätt när hon helt har tappat känslan för mättnad. Hon kan alltså äta sin frukost, rejäl med gröt, smörgås osv, gå och lämna disken för att sedan sätt sig vid borde igen och tala om hur hungrig hon är och att hon vill ha frukost... :crazy: För att inte tala om kaffe... om hon fick dricka så mycket kaffe som hon skulle vilja så skulle det handla om flera liter om dagen, och hon blir arg när personalen försöker säga att hon kanske inte ska dricka så mycket just nu, missunna henne en liten kaffeskvätt liksom? Så det gäller för dem att lirka med henne och få henne att komma på något annat...
Mat är ju inte farligt på samma sätt som många mediciner men problemet är det samma...
 
Nej precis. Det är svårt. Jag har vårdat såna patienter på psyk. På sin hemma-avdelning på demensboendet eller i hemmet har de bokstavligen hällt i sig mediciner. Personalen har i såna fall bytt ut medicinen mot just halspastiller eller nåt liknande. Det är svårt och onödigt att ta fighten med en som är helt utan verklighetsuppfattning, så jag förstår de anhöriga och vårdpersonal som gjort så.
 
Lite OT men jag kom att tänka på den där knäoperationen (har jag för mig det var) som rent fysiskt inte gör något men gör folk friska med placebo (jag minns inte vad de har för problem, men det har med knät att göra får man förmoda).

Läste om detta för en massa år sen där de funderade om det var etiskt att göra en operation som egentligen inte hjälper, men som alltså ändå gör det pga placebon.

Vet inte vad slutsatsen blev, men jag gissar att den inte görs?
 
@Lupino
Jag tror du tänker på knäledsartroskopi, dvs när man kikar in i knäet med en kamera via titthål. Det pågår en del diskussioner om den undersökningen, tex vet jag att jag läste någon sammanfattning där man jämförde patienter som blev undersökta med patienter som bara fick "hålet" där kameran skulle in, dvs undersökningen i sig gjordes aldrig. Vad jag minns var resultaten likadana i båda grupperna, båda blev bättre i sin smärta.
OBS. Denna studie har garanterat gjorts om, IOM resultatet, och jag vet inte vad man kommit fram till när man fått nya data. Så det är inte alls säkert att undersökningen i sig är "onödig", vilket man skulle kunna tolka resultatet i studien jag nämnde som.
 
Jag har gjort en knäoperation som nu tagits bort, sk knäledsartroskopi. Det påstods att den inte var till någon nytta men min smärta minskade avsevärt. Om det nu var placebo eller inte spelar ingen roll, jag blev bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp