Ang räkna foderstat med värden etc...

gejsa

Trådstartare
Vad är skillnaden på per kg torrsubstans och per kg foder?
Har precis fått hem häftet från SLU och jag förstår inte just det.
Har även kollat med fodervärden. Enl er här på buke tex så är det i soja mj 13,4 och 448 smrp men i häftet är det 12,9 mj och 380 smrp?
ett ex till: linfrö 12,7 mj och 230 smrp och i häftet 15,6 mj och 180 smrp. Är det för att det inte är uträknat till torrt foder eller vad? :confused: :bow:
I så fall hur räknar man ut det?
 
Om man anger värden per kg foder så ingår ju även det vatten som fodret innehåller. Uppger man värden per kg TS har man inte räknat med vattnet. Du fodrar ju MED vattnet, och alltså oerhört mycket lättare att räkna foderstaten per kg foder.

Att näringsinnehållet skiljer sig på olika sidor och i olika böcker beror ju på att det är medelvärden, ingen exakt analys. Just soja varierar oerhört mycket, en av anledningarna till maxgivan som rekommenderas.

TS uppges i %, så det är bara att träna upp mattekunskaperna :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 201
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 316
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 531
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp