ang. sadelutprovning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare miiaaa89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 651
M

miiaaa89

jag har tänkt på en grej. om man beställer en tid hos en sadelutprovare och dom/den provar ut en massa sadlar men det visar sig att ingen ligger riktigt 100 % bra. säger dom då
- nej tyvärr vi har nog ingen som passar till dig, men det o det märket kasnke skulle kunna funka.
eller försöker dom hitta en som passar av sina modeller även fast de kanske inte sitter så bra just bara för att de vill sälja?

och om de nu inte har någon sadel som passar får man betala för hela utprovningen ändå trots att det är dom som inte har någon sadel som passar?

givetvis har de olika märken. har de bara ett märke kan man kanske dra lite slutsatser själv...

någon borde väl veta detta o kunna komma med lite info till mig :)

Sv: ang. sadelutprovning

Anngående betala för sadelprovning utan att hitta en sadel. Den frågan ställde jag oxå när jag jagade sadel och fick till svar att jo jag måste betala för provningen oavsett om vi hittar en sadel som passar eller ej.. Den människan var dessutom väldigt dryg och påstod att min häst nog inte var så svår att hitta sadel till som jag tror.. Kände mig lite lätt dumförklarad, jag har ju letat ganska ordentligt utan att hitta sadel och vet att han är svår. Har ju haft egen häst i 16 år och dessutom så var min förra häst svår pga att han hade fel i ryggen så jag är inte helt grön på sadlar.. Kan säga att jag inte anlitade dom....

Var hos andra och hos dom behövde jag inte betala när vi inte hittade sadel och dom var raka och ärliga och sa att tyvärr inga av dom vi har hemma passar. Så det är nog olika.

Det bästa är nog att fråga dom som du tänker ta ut och var inte rädd för att kräva ett rakt svar. Har dom attityden, att vi ska nog hitta en sadel till din häst ska du se, då skulle nog i alla fall jag dra öronen åt mig!! Man kan ju aldrig säga att någon av deras sadlar kommer att passa och har dom den attityden så kan jag tänka mig att dom inte erkänner sig "besegrade" sas!! Var inte rädd för att ställa jobbiga frågor, det är ju ändå du som är kund och du betalar dyra pengar för deras tid så se till att få svar på alla dina frågor innan du tar ut dom. Försök lyssna av, många ggr tycker jag man kan höra om det är en seriös människa eller ej. Du har ingen som du känner som har tagit ut sadelprovare och som kan rekomendera någon?? Det är ju en jungel där ute och det finns många som inte är så seriösa!!

Lycka till!!

Det bästa är ju om du kan hitta en sadelmakare som kan justera sadlarna hantverksmässigt, dvs sadeln kanske passar till 98% men med justering så är den 100.

Jag har använt mig av ovanstående och även av en sadelutprovare med "ett märke", blivit bra bemött av båda och kan tänka mig att vända mig till båda igen.

jag har beställt sadelutprovning redan men dom har inte ringt ännu. ska ske denna veckan.. dom är väldigt kända så tror dom har ett rykte att leva upp till..

jag valde dom just för att dom kommer hem o jag har inte träffat nån annan som gör det.. visserligen har jag väl inte letat jättenoga men de man har pratat med kommer kanske till olika orter varannan månad/ varje månad osv. eller så får man komma dit dom har sin "affär"

min häst är lite besvärlig att köra med det är därför.

det kändes som dom var seriösa för h*n skrev i ett blad o frågade frågor ( jag vet inte om dom gör det på många/alla ställen) men det kändes bra då. sen vet man ju aldrig hur det kommer att kännas när de är på plats, det vet man ju inte i förväg.

människan uttryckte också det såhär att: köper du ingen sadel får du betala X kr. men det tolkade jag mer som att provar jag för skoj skull o inte köper att jag får betala.eller om inte jag vill ha någon..
men sen ifall de inte skulle ha någon som passar då vet ja inte om jagfår betala.

Var och köpte, troligen världens skönaste, sadel hos ett känt företag i stockholmstrakten. Lugna, kunniga, trevliga människor med ett flertal sadlar att prova i ridhus. jag köpte den första jag provade men jämförde med andra och visst de 500 kr kanske var snabba pengar just denna kväll men 1,5 h utprovning av "expert" 19-20.30 får nog kännas ok. i priset ingår återbesök för koll av sadeln för ev byte. summasummarum... har du möjlighet att åka till ett större företag, tveka inte.

det brukar ofta vara så att köper man en sadel så betalar man inget. köper man ingen sadel så betalar man för personens arbete. Det tar ändå lite tid och åkande för att prova ut en sadel. Varför skulle personen vilja arbeta gratis?

om du läste vad jag skrivit innan så står det att min häst är svår att köra med.. därför vill inte jag köra till stockholm (5 timmar) eller nåt annat företag. vill inte att han ska ha hoppat över bommen eller vara nervös när jag ska prova sadel då ska han vara lugn o trygg.

jag har redan bokat utprovare o hoppas att de har någon som passar

Jag har iaf haft en sadelinprovare här som tom lyckades låtsas att just den enda sadeln som jag hade råd med, var den som passade bäst :idea::cool:

Så, visst, de vill ju sälja. Inte alla, men säker kan man ju knappast vara.

Jag har bara varit med om utprovningar där de har försökt pracka på mig en ickepassande sadel om de inte har någon som passar.

Att man betalar för utprovningen ser jag som en självklarhet då personen har lagt ner tid + ev resekostnader. Dock tycker jag att om dom kommer ska det iaf finnas nåt att prova... Att det inte finns nåt som passar till 100% kan ju inte dom hjälpa, då alla hästar är olika. Men däremot ska dom vara ärliga på plats och säga om de inte har någon passande sadel, och innan dom kommer ut/man åker dit tycker jag faktiskt att de ska vara ärliga och säga om dom inte har något som kan tänkas passa bra.

Det värsta jag var med om var när jag tog ut en mkt känd utprovare, han tog 1000:- för utprovningen. Han fick hästens gradtal och mina uppgifter flera veckor innan utprovningen, när han kom fanns det inte en enda sadel att provrida. (han hade med sig typ 50 sadlar) :mad:

jag håller med i det du säger. de lägger ju trots ner sin tid o resväg, dock skulle jag kanske egentligen inte vilja betala hela provkostnaden om de inte har någon som passar.

nu kommer han iaf på fredag o hoppas att det kommer bli bra :)

kan inte du PMa vem det var. är nyfiken om det är olika eller samma

Välj en sadelprovare som har nästan alla märkena och kan ta in om det inte har för dagen..Service kallas det visst*blink*

Att välja en sadelprovare som bara arbetar med 3-4 märken är för mig ingen sadelprovare.

var't med om nått liknande som D_K.
tror att det var samma provare
han hade aldrig sett min häst, men endå
körde han upp med hela bilen full med sadlar,
tog med 3 sadlar in i stallet och la på dom lite snabbt
o valde en o sa " denna ligger bäst".. suck!

Ja det var samma utprovare...
Han garanterade mig att en sadel som jag redan provat innan, och som inte passade då, skulle passa om jag måttbeställde den. Hela karusellen tog typ 4 månader eller nåt innan han till slut medgav att hepp, den passade visst inte nej...
Jag är sååååå glad att jag har slutat anlita utprovare... Har sparat en mindre förmögenhet tack vare det...

men gör du bedömningar själv om hur sadeln ligger? du kanske har lärt dig så pass mycket så du kan o vet det nu..

Ja, jag provar ut mina sadlar själv. Har lärt mig såpass mkt under åren att det helt enkelt inte är någon idé att anlita en utprovare. Behöver jag råd ringer jag min sadelmakare och han justerar isf mina sadlar om det behövs.

sorry, hoppas ni hittade en sadel som både du och hästen gillade!

Vi har haft en karl som kommer upp till ridklubben.
Han har inte tagit betalt vad jag vet när man har varit där och provat sadlar.
Han har inte tagit betalt när man köpt en av han heller.
Men duktig är han, och är duktig på att stoppa om sadlarna också.

människan uttryckte också det såhär att: köper du ingen sadel får du betala X kr. men det tolkade jag mer som att provar jag för skoj skull o inte köper att jag får betala.eller om inte jag vill ha någon..
men sen ifall de inte skulle ha någon som passar då vet ja inte om jagfår betala.

Jo, det får du. Sadelutprovaren lägger ned tid på att komma ut till dig, restid och tid för att jobba. Den tiden kostar pengar men om du köper en sadel så bjuder utprovaren på det. Så gör många utprovare, andra kanske har rabatter om det är flera hästar i samma stall som ska prova ut sadel samtidigt. "Riktiga" sadelmakare (alltså, såna som syr i läder, inte bara har affär) kan justera sadeln och stoppa om den efter hästen. Det finns också inställningsbara sadlar, jag har själv en sådan som jag själv ändrar efter hästen både när det gäller vidd och ryggkurva.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
633
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: MissFideli
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 112
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka