Bukefalos 28 år!

Mynta2

Trådstartare
Alltså, vad gör det egentligen om ens SGI sänks ? Menar, när barnet fyller 1 och man inte bryr sig att uppfylla kravena för att skydda sin SGI. Är det inte bara att fixa till sin SGI sen då man börjar jobba, eller hur lång tid tar sånt egentligen ? FP sänks väl ändå inte bara för ens SGI gör det ?
 
Sv: Ang SGI

Om man blir sjukskriven så får man inga pengar, kan ju faktiskt hända att man blir skadad innan man hinner börja jobba igen.

Jag hittar ingenstans hur länge man måste jobba, bara att man har rätt till SGI-ersättning om man har en tjänst som förväntas pågå i minst 6 månader.
 
Sv: Ang SGI

Jag hade absolut försökt undvika det. Som pmm skriver kan man ju bli sjukskriven, kanske oplanerat gravid eller blir av med jobbet. Vad gör man då med en nollad SGI?
 
Sv: Ang SGI

Jag har för mig att det är så att efter att barnet fyllt ett så sänks din SGI om du inte tar fem dar (eller jobbar) men du får behålla nivån på din fp tills barnet fyller två.
 
Sv: Ang SGI

Ja, jag har oxå undrat det. Men många går ju ner i tid när de börjar jobba igen. Kanske är det därför man ska skydda sin SGI? Eller, får man ändå en lägre SGI om man t ex bara jobbar 75 % under småbarnsåren?
 
Sv: Ang SGI

Hm, ja SGI går ju på inarbetade pengar liksom - så jobber du 75% får du din SGI till 75% av vad den var innan. Som jag fattat det! Men jag är ju ingen expert direkt :laugh:
 
Sv: Ang SGI

Hm, ja SGI går ju på inarbetade pengar liksom - så jobber du 75% får du din SGI till 75% av vad den var innan. Som jag fattat det! Men jag är ju ingen expert direkt :laugh:

Jo, typ så verkar det funka märkte jag nu, när jag jobbar deltid och fyller ut med FP, fast inte så mycket att jag räknas ha "full försörjning" enligt FK. Man ska dock tänka på att inkomsttaket för SGI ligger en bra bit under den för FP. Så om man har en hyfsad lön så kan man fortsätta ligga på max sjukersättning även utan full försörjning. När jag kom på det kändes det väldigt onödigt att ta ut mer dagar än jag absolut behöver.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang SGI

Aha - nyttigt att läsa! Vad är taket för sjukpenning då?
Och det jag funderat på är att om jag jobbar 2 dagar och tar fp 3 dagar, behåller jag min SGI då eller måste jag ta ut 5 dagar fp (så att helgerna räknas) ?
 
Sv: Ang SGI

Hmm, ok, kanske inte så smart då att strunta i reglerna. Men man kan ju undra varför dom tillkommit ? Är det för att ytterligare stressa upp föräldrar att snabbt börja jobba och lämna bort ungen på dagis vid 1 års ålder. Det verkar ju inte bättre. Inte nog med att det är heltidsjobb hemma med bebis, man ska även ha ytterligare ett heltidsjobb med att försöka förstå det yttersta krångliga reglerna FK ställt upp, SAMT hela tiden fundera/pussla/tänka..så dagarna räcker. Man snålar och sparar så inni nordens så det knappt går runt ekonomiskt..BARA för man inte vill att ens barn ska tvingas på dagis för tidigt....och så det räcker när ungen fyller 1 år, för då ryker dagar i rasande fart.

Fast jag kanske bara gnäller med...;). Är väl en sån dag.
 
Sv: Ang SGI

Aha - nyttigt att läsa! Vad är taket för sjukpenning då?

Maximala SGI:n dvs inkomsten som din sjukpenning beräknas på är 7,5 prisbasbelopp, en årsinkomst på 307 500 kr. Och så blir sjukpenningen typ 80% av det.

Och det jag funderat på är att om jag jobbar 2 dagar och tar fp 3 dagar, behåller jag min SGI då eller måste jag ta ut 5 dagar fp (så att helgerna räknas) ?

FK sa till mig att 2 hela dagars jobb och 3 hela dagar FP räckte för att skydda SGI:n. Eller 3 dar jobb/2 dar FP eller valfri annan kombination av jobb och dagar, bara du har heltidsförsörjning under de fem vardagarna i veckan. Fast det kan vara bra att dubbelkolla det med ditt lokala kontor, för man kan få olika besked har jag märkt!
 
Sv: Ang SGI

Tack så mycket för svaren :bow:
Är inte aktuellt än på 10 månader men ändå, bra att planera dagar :D
 
Sv: Ang SGI

Hmm, ok, kanske inte så smart då att strunta i reglerna. Men man kan ju undra varför dom tillkommit ? Är det för att ytterligare stressa upp föräldrar att snabbt börja jobba och lämna bort ungen på dagis vid 1 års ålder. Det verkar ju inte bättre. Inte nog med att det är heltidsjobb hemma med bebis, man ska även ha ytterligare ett heltidsjobb med att försöka förstå det yttersta krångliga reglerna FK ställt upp, SAMT hela tiden fundera/pussla/tänka..så dagarna räcker. Man snålar och sparar så inni nordens så det knappt går runt ekonomiskt..BARA för man inte vill att ens barn ska tvingas på dagis för tidigt....och så det räcker när ungen fyller 1 år, för då ryker dagar i rasande fart.

Fast jag kanske bara gnäller med...;). Är väl en sån dag.

Antagligen har regeln tillkommit för att få ut folk i jobb. Annars skulle nog de allra flesta kunna vara hemma under längre tid (halvtid etc) och det gillade väl inte den rådande statsmakten när regeln bestämdes.

En av anledningarna till att jag väntade med att skaffa barn var att jag skulle ha hunnit jobba ihop en så pass stabil ekonomi att jag inte skulle behöva ta ut så många dagar under första året och därför aldrig hamna i knipan med ett barn som inte fungerar/är mogen för barnomsorgen men ändå behövde lämnas där eftersom ekonomin inte skulle gå ihop annars.
 
Sv: Ang SGI

Du ska få ihop fem dagar sammanlagt per vecka. Jobbar du en dag tar du fyra fp. Jobbar du två dagar tar du tre fp osv.

En dags jobb ska vara 8h arbete. Jobbar du kortare dagar fyller du upp med del av fp dag. En dag fp motsvarar också 8h. Du kan ta halv fp (=4h), fjärdedel (=2h) eller åttondel (=1h).

Jobbar du del av dag kan du inte fylla på med fp så att det blir mer än 8h på den dagen. Du kan istället ta del av fp dag en annan veckodag.

Jobbar du flera korta dagar per vecka kan du lägga ihop timmarna du jobbat och komplettera med så mycket fp som behövs. Du behöver inte se till att varje dag blir 8 h utan det är 40h per vecka som gäller. Ex. Jobbar du mån tis ons tors 5 h per dag så har du jobbat 20h. Då behöver du ta motsvarande 20h fp. Det blir ju 2 hela dagar (8+8=16h) och en halv dag (4h). Då kan du lägga in det på fredag lördag och söndag.

För att kunna ta ut fp på lördagar och söndagar måste du ta ut fp på fredagen eller måndagen i anslutning till helgen.

Detta är det jag fått reda på från fk. Jag har jobb på heltid men har bara jobbat kortare dagar de dagar jag jobbat hittills. Jag håller med om att det är bäst att dubbelkolla med fk vad som gäller för just dig.
 
Sv: Ang SGI

Fast det gör väl egentligen inte så mycket att folk är hemma lång tid. Då kanske alla andra som är arbetslösa och har svårt att komma ut i arbetslivet kan få en chans...tycker jag då.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 394
Senast: Manji
·
SGI
Övr. Barn Vi sitter här hemma och planerar resten av föräldraledigheten, och inser… vi har inte skyddat min mans SGI. Har varit alldeles för...
Svar
10
· Visningar
1 412
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 923
Senast: Amha
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 008
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp