Ang utdömdhet och livförsäkring..

Fibusen

Trådstartare
Ska in med pållan till klinik på måndag,i värsta fall blir hon utdömd...:cry:

Har pratat med försäkringsbolaget,och hon är veterinärvårdsförsäkrad till 50.000:- och livförsäkringen har sjunkit till 14.500:- (hafft 20.000:- förut,men sjunkit pga ålder). Jag frågade om dom betalar avlivning,men då ska man ha en extra försäkring..

Frågan är hur det är med livförsäkringen? I fall hon blir utdömd,får jag ut hennes livförsäkring då? Drar dom av en viss procent då eller?

Känner mig så matt och uppriven nu,med en klump i magen..Har hafft den hästen i 11 år,så det känns...

Sv: Ang utdömdhet och livförsäkring..

Då kan man använda det till avlivningen då?

Har för mig jag läst här på buke att dom drar av 10.000:-? Eller det kanske var om man triangelmärkte,och behöll hästen?

Fy så trist. Gör så att du läser igenom dina försäkringspapper, eller går in på bolagets hemsida och läser där. Var igår med min häst på undersökning för första gången och märkte när jag läste igenom försäkringsinformationen att det finns en hel del restriktioner (beroende på vilken försäkring man har, givetvis).

Antagligen stämmer det som Lovisaleonora_ skriver, men bara ett tips.

Kan inte något om detta, ville mest bara skicka iväg en tröste-kram!

Om du triangelmärker så har hästen kvar en livförsäkring på 10.00:- och du får alltså ut resten men vill du ta bort din häst får du ut hela beloppet.
Hoppas verkligen inte att du behöver ta bort den, lycka till.

Tack för all pepp allihopa!!!! Ni får hålla en tumme 13.30 på måndag! Om jag ens får med mig henne i transporten.. Hon kan var lite envis..

Ska börja lasta vid 11,om vi får in henne relativt i tid så skulle hon då få låna en box på kliniken i väntan på hennes tid! Då kanske man hinner iväg och äta lunch på restuarangen brevid med.. Om man får i sig nån mat vill säga...Om vi inte hinner få in henne så skulle vi ringa,då får man väll vänta ytterligare en vecka på en tid...:crazy:

Min älskade lilla tant:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/DSCN0400.jpg?t=1191573871

Senast ändrad:

Det tar c a 10 dagar (flesta bolag) efter att du skickat in papper på avlivningen (d v s c a 10 arbetsdagar efter att du tagit bort hästen) innan du får livbeloppet.

Nödslakten/avlivningen får du betala själv, ur egen ficka (d v s den betalas innan du får pengar från bolaget). Skulle du skicka hästen till slakt och få ut pengar för detta står det på det avlivningsintyg som du får med dig. Försäkringsbolaget minskar då livvärdesbeloppet med den summa du fått för köttet.

Om du triangelmärker så har hästen kvar en livförsäkring på 10.00:- och du får alltså ut resten men vill du ta bort din häst får du ut hela beloppet.
Hoppas verkligen inte att du behöver ta bort den, lycka till.

Beror på bolag. Agria betalar numera ut hela beloppet även vid T-märkning. Andra olag betalar ut efter hur mkt användbarhet det finns kvar i hästen. Och ytterligare andra betalar ut allt utom 10 000 kr (8 000 kr för ponny)

Vilken fin häst du har. Vad är det för ras? Vad har hon för fel?

Hållar alla tummarna för dig och din häst.

Uppdaterar:

Gick inte alls så himmla bra...Åt helvete faktist om jag ska vara ärlig..:cry:

Efter böjprov (krafftig hälta V.fram,pyttelite höger fram,ren bak),bedövades kotan,springa på gången igen,fortfarande halt,bedövade knäet,hältan bortblåst,alltså så satt det i knäet.. Fick lugnande,sen in på röntgen,röntgade kotan 2 ggr,knäet 3,höger kota 1 gång,och höger knä en gång. Tyvär så visade sig det att knäet var i uruselt skick..

Artros i vänster knä,chansen att hon ska bli bra var inte många procent,men jag valde att ge henne en behandling iallafall,så vi gjorde en behandlig på en gång,återbesök om 3 veckor,ingen förändring alls-kommer antagligen dömmas ut. Liten förändring-chansar med mer behandling.

Tror inte det gått in riktigt än..Tungt att veta att man kanske bara har 3 veckor kvar med sin älskade pålla...:cry:

usch sådannt e hemskt, men finns det ingen möjlight till promenad-häst, lelr sällskapshäst? så slipper du ta bort henne/honom.. elelr han lider?och har ont?

Jag vet inte om hon har ont,det är det som är problemet! :cry:

Jag vill inte att hon ska vandra runt som sällskapshäst.. Hon ska stanna hos mig,så länge hon inte har ont! Om hon håller för promenadridning så får hon vara kvar,att ut och lulla runt i skogen 2-3 timmar i veckan skulle passa både mig och henne,men att bara stå i en hage,nej,det är inte rättvist..

Såg att någon undrade vad det var för ras,hon är ett nordsvenskt kallblod,född -90.

Skickar en tröstekram och hoppas verkligen att hon är bättre om 3 veckor!

Usch jag vet vad du går igenom, tog bort min älskade vän för snart en månad sen.... har gått ganska bra ändå då jag har en ny pålle hemma...men vissa dagar brister allt igen som idag när jag fick syn på hennes boxskylt i mitt stallskåp...kramar till dig!

Nödslakten/avlivningen får du betala själv, ur egen ficka (d v s den betalas innan du får pengar från bolaget). Skulle du skicka hästen till slakt och få ut pengar för detta står det på det avlivningsintyg som du får med dig. Försäkringsbolaget minskar då livvärdesbeloppet med den summa du fått för köttet.

så har det inte varit här, har fått livbelopp + slakt pengar.

TS >> Så himla tråkigt med din häst :(

Liknande trådar

Hästvård Något jag fick lära mig tidigt i livet är att ta ansvar för mina djur. Nu denna dag har jag fått det tunga beslutet att ta bort min...
Svar
2
· Visningar
1 169
Senast: Donnaline
·
M
Hästvård För att göra en lång historia kort.. Avlivade min förra häst i juni förra året pga. spatt som gjorde honom oridbar.. Jag hade haft...
Svar
13
· Visningar
1 329
Senast: Muupannkakan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Rintränings- och utställningstråd