Ang. Vaccinering

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ellinore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 655
E

Ellinore

Hej! Igår 16 april blev min foderhäst vaccinerad mot hästinfluensa. Man ska ju inte rida hårt då hästen blivit vaccinerad. Jag undrar när jag kan börja rida normalt igen, tex. hoppa? Är så sugen på att hoppa, har inte gjort det sen i höstas :P

Sv: Ang. Vaccinering

Du kan skritta hästen under 3-4 dagar för att sedan börja rida lugnt igen.

Altså det är inte så strängt att man inte ska rida hästen för hårt hit och dit några dagar efter vaccinering. Skritta och trava lite lätt kanske två eller tre dagar efter. Sen kan du rida som normalt igen. Folk verkar tro att efter vaccineringen så ska hästen nästan vila , men det är helt knas. Dom verkar tro det bara för att hästen får inte tävla på 7 dagar efter vaccineringen och att den då heller knappt får ridas. Så rid på du.

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Igår 16 april blev min foderhäst vaccinerad mot hästinfluensa. Man ska ju inte rida hårt då hästen blivit vaccinerad. Jag undrar när jag kan börja rida normalt igen, tex. hoppa? Är så sugen på att hoppa, har inte gjort det sen i höstas :P

Min veterinär säger att hästen inte ska få ökad puls under 3 dagar efter vaccinationen.

Så säger min också. Men det kan ju låta som att du bara får skritta. Men att trava i lätt tempo kanske under uteritt höjer inte hästens puls knappt någonting.

vår veterinär sa att vi kan rida på som vanligt bara vi inte kör gasen i botten. DET gjorde mig väldigt förvånad, är van att kusen ska få vilo-ordination...

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 236
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 215
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
149
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka