Ang. Vänster sida i transporten.

Evergreen

Trådstartare
Har "alltid" haft Amira på höger när vi ska åka någonstanns, men efter jag läst den andra tråden om transportering så hade jag henne på vänster idag.

Gick inget bra alls kan jag säga. :crazy:
I MINSTA lilla högersväng så tappade hon balansen och det blev ett jäkla liv därbak.

Därför undrar jag: Kommer hon vänja sig vid att åka på vänster sida. Jag tycker det är så rackarns läskigt när hon tappar balansen sådär och transporten bara skakar. :(

Är det ett verkligt måste att ha henne på Vänstersidan?
 
Det är klart du ska ha hästen på den sida i transporten som funkar bäst för dig!!
 
håller med.. kalrt du ska ha hästen på den sidan som passar bäst...
det är ju bara det att om man skulle åka av vägen lite med tränsporten är det väl en bättre viktfördelning.. det inte så??
tror inte det spelar någon roll.. låter mer otäckt med en häst som tappar balansen...
:crazy:
 
Ha hästen på den sidan som passar dig bäst :cool:
När jag kör kusarna brukar jag byta sida så att de är vana att åka på båda sidor. Mest för min egen skull. :smirk:

Nanne/ :banana:
 
Varför skulle det vara ett måste ?
Ur trafiksäkerhetsynpunkt spelar det ingen roll,man skall inte köra så fort i kurvorna ändå.
Transportens fjädring och stötdampare får ta mer stryk på den sidan som hästen står,så ur den synpunkten, bör man växla sida,men det tar åratal innan det märks.
Punktering på transporten är vanligare på den sidan hästen står,och står den till höger om det händer,vill transporten dra åt vägkanten,vilket är bättre än att den drar åt mötande trafik.
Fortsätt du med den sida som hästen trivs med ,det är trafiksäkrast.
 
Har ALLTID pållen på vänster sidan! har hört så många som har kommit utanför kanten och vällt. Det är min värsta mardröm...usch och fy!
 
Jag har hästen på höger sida. Det är en tvåaxlad transport och jag har gått upp i dimension på hjulen. Med häst i transporten ska man köra försiktigt. Man behöver inte köra ut på kanten om vägen är sämre där.
 
Nej men om olyckan är framme och hjulen skär ner från kanten, är det snart sagt omöjligt att få transporten därifrån med en häst på höger sida. Står den på vänster sida, har man ett visst tryck där, och då blir det också mycket enklare att få upp kuppen igen om hjulen olyckligt nog skulle skära ner vid vägkanten.

Har själv en häst som har problem med ett åka på vänster sida, det löste vi genom att han får åka på vänster sida med mellanväggen bortdragen. Han bredåker då, och klarar det galant. När vi kör två hästar kan han stå på höger sida, och då blir det ju inga som helst problem.
 
Man skall inte köra fortare än man kan stanna,på en rimlig sträcka,och då ligger man kvar med hjulen utanför tills farten är så låg att man utan risk kan svänga upp igen.
En modern boggeitransport välter inte så lätt, oavsett vad hästen står.
Har men en dragbil som klarar att dra släpet skall det inte vara några problem att komma upp,vet jag av erfarenhet.
 
Jag känner ingen som vält med sin hästtransport faktiskt så jag tror problemet är överdrivet. Vid en ev mötesolycka så står kanske hästen bättre på höger sida dessutom.

Visst överväger kanske fördelarna med att ha en ensam häst på vänster sida men jag tycker inte det är så väldigt avgörande för säkerheten.

Vi kör oftast med två hästar så det är sällan jag behöver bry mig om detta. :cool:
 
Notera att jag skrev om olyckan är framme, vi diskuterade väl inte hur folk kör. Om det nu vore så väl som du beskriver, så skulle det inte förekomma några olyckor alls.

Tyvärr är inte det verklighet, för även om man själv är aldrig så försiktig så har man fortfarande sin omgivning att lita på också. Den verkar inte alltid vara särskilt försiktig, fick jag erfara när jag blev prejad av en buss mellan Strängnäs och Enköping. :devil:
 
Men då är det väl bättre att ha hästen på höger sida om man blir prejad??
Iallafall står en av mina hästar till höger, står bättre där och eftersom jag har boggie och King Cab märker jag aldrig någon skillnad på var hästen står även när man kör ner för asfaltskanter.
 
Hur folk kör, och olyckor har ett klart samband.
Bussar mellan Strängnäs och Enköping,kan nog trängas, oavsett vilken sida hästen står på i transporten.
;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 014
Senast: axel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 537
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 651
Senast: lewellyn
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 321
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp