Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hej!
Funderade lite.. Om det har regnat, och inte finns någon snö på marken. Då blir det ju geggigt på gräset, hjälper gräsbroddarna mot det? Eller ger det ingen större skillnad?
Tack för svar!
Hur menar du? Att marken är frusen fast blöt på ytan?
Gräsbrodd har man ju på gräs eftersom det kan vara rätt halt, även om det inte ens regnat. längden på brodd anpassar man efter hur hård marken är. Jag rider tex större delen av träningarna (hoppning och terräng på låg nivå) med vinterbrodd eftersom de är så korta - underlaget är såpass bra att mycket mer inte behövs. Endast om det regnat så att marken är mjuk/lerig (som när det regnar mycket under sommaren, inte några timmars sommarregn på torr mark) så har jag lite längre. Funkar bra för mig och min häst, andra hästar kan behöva mer/mindre
Jag menar att det är sommar, så marken inte är frusen, och det har varit ösregn. Då blir det ju geggigt där det är jord och gräs, och då undrar jag om man kan använda gräsbroddar då?
Ah, då är jag med. Yes, då kan man använda gräsbrodd i trakterna. Dock kan man ju testa med lägre broddar först och ta högre nästa gång om man märker att det verkligen behövs. Efter att ha sett en höghastighetesfilmad häst som landar efter hinder med resp utan brodd är jag väääääldigt restriktiv med långa broddar. Men jag gillar inte att rida på gräs utan så då blir det vinterbrodd