Angående strö!!!!

Qodrofenia

Trådstartare
Har igenom åren förundrats över hur lite strö en del har till sina hästar i deras boxar och spiltor!Så nu undrar jag hur mycket strö har ni inne hos era hästar ?
 
Ibland alldeles för mkt. Har halm inne hos min häst och hon behöver mkt. Hon trampar runt i halmen. Så om hon har för lite strö så slutar det med att hon ligger på golvet. Alla i mitt stall har väldigt mkt halm till sina hästar. De flesta utav dem blir också mkt renligare av sig om de har mkt strö hos sig. :)
 
har ca 5-10 cm kutterspån på golvet och mängden varierar beronde på när jag la in spån senast :smirk:
 
Vi har permanent bädd :(så i slutete av vintern är det väl ungefär 40-50 cm. men nu ibörjan ca 10 cm.
 
har halm... ca 30 cm vid kanterna, ca 50 cm en stor bit i mitten där han ligger.
Det ska va mycket halm :love:
 
Vi har i regel 5 cm spån och sedan 30-50 cm halm beroende på vad det är för halm. I en box har vi bara spån... i en annan bara halm. När vi har bara spån är det ett lager på 20 cm. När det är bara halm ca 40 cm. Egentligen skiljer det mest beroende på halmsort eftersom det har betydelse hur mycket hästen äter upp och hur bra det suger upp.
 
Min tumregel är att betonggolvet aldrig ska synas på morgonen och att ytan på bädden ska vara torr när jag släpper ut hästarna på morgonen.

Visst, mågon mindre ytlig kissfläck är det ju ibland eftersom hästarna gärna kissar när jag fodrar på morgonen.

Jag har "halvbädd", dvs jag låter ströet packa ihop sig ordentligt men mockar rent fläcken där de kissar regelbundet.
 
Väl formulerad regel, som jag också faktiskt använder :) Har dock inte bädd, men det ska vara tillräckligt mycket spån inne för att täcka golvet även efter en natt.

Det blir ganska mycket, men då blir det å andra sidan mera lättmockat också.
 
Jag har precis som svea,torrbädd på ca 20-25 cm blandat spån/torv.Mockar ut kissstället dagligen och river lite på ytan på det packade spånet. :)
 
Jag har mycket spån till min häst som ofta rör runt i boxen. Har så mycket spån så att golvet inte syns/märks på morgonen.
 
Min 22-åriga halvblodsvalack får lätt skav på benen om ströet är för tunt. I vårt stall har de flesta halm och jag fyller på så pass mycket att bädden känns mjuk under mina fötter överallt, det får inte kännas hårt på något sätt.
Har jag spån så vet jag inte riktigt... men samma sak där, bädden ska kännas mjuk. En hästkropp är tung och liggsår uppstår lätt, särskilt om man dessutom har en häst som flyttar runt bädden i boxen.

MvH TIGERHEART
 
Så gör jag också, det måste vara mjukt när de ligger ner.
Har en stor tung häst, får lätt skav om man inte strör tillräckligt.
Jag använder halm och strör rikligt varje dag.
 
Jag har tvärtemot dig förundrats hur mycket spån en del har i boxen. Tycket att lagom alltid är bäst och ser inte meningen i att ha så mycket spån att hovarna sjunker ner så de ej syns

ej heller förstår jag dem som mockar ur rent spån , minst en kärra per dag och fyller på nytt.
 
Jag har nog närmare 30 cm spån men det beror till stor del på att vår ponny är öm i hovarna och att han via det tjocka spånlagret kan avlasta bättre, annars skulle jag inte ha riktigt lika mycket.

merman
 
Jag har spånbädd till alla hästarna utom stomed föl..som har spån i botten (ca 5 cm) och sedan en massa halm.
Jag tycker spånbäddarna är oslagbara...varma..mjuka..lättmockade (efter att de satt sig ordentligt)..samtidigt som de ger stöd för hovarna.
Dessutom blir det ingen som helst lukt i stallet...enda nackdelen är nog att det är rätt så ordentligt med jobb när de skall ut på våren.

Bäddarna är nog idag ca 15-20 cm.
 
Får hålla med dig där. Det är väl märkligt att många antingen överdriver ströandet eller missköter det. Fast just nu är det väldigt bra i mitt stall, de flesta är vettiga och slösar inte i onödan.
Men vi har haft folk uppstallade som inte vetat ett dyft om hur man ströar en box. Ett sto (deras första egna häst) stod inne om nätterna på ca en halv bal halm?! Det var en liten hög i mitten. Sen bytte de till torv och då en tunn tunn bädd som var genomblöt för de la aldrig in nåt nytt... suck. Men då skällde chefen på dem och gav dem en "kurs" i hur man mockar :devil:

Själv har jag torv, ska bli bädd men det tar ju ett tag, har bara gått en knapp vecka. Just nu har jag nog lite för lite torv, men det blir iaf inga betongytor tomma.

Ja just det! Någon skrev innan att ett bra riktmärke är att golvet inte syns på morgonen. MEN, är det verkligen nog?
Kan inte bädden vara för hård och tunn även om den inte går igenom så att säga?

När min häst stod på halm hade jag en rejäl tjock bädd och då sov hästen alltid liggandes om natten. Nu har hon inte vad jag kan se, sovit liggandes sedan vi flyttade hit, men så är ju allt nytt också. Men kanske behöver hon mer torv också? (Har öst in 4-5 stora skottkärror fulla)

Bädden är viktigare än många tror, tycker jag det verkar som. Ska ju vara torrt och fint också :) Men mocka ut rent spån, det är ju bara vansinne.
 
Visst är det många som strör för mycket oxå :smirk:Och som inte då förstår vikten av vilka problem det kan ge!Jag skulle inte heller vilja då runt på en skummgummi madrass hela dagarna i mitt rum :DFör det är ju den känslan man får om man går på en allt för tjock bädd!Och när folk sen inte förstår varför deras hästar blir ömfotade när dom sen lämnar boxen :p
Det blir ju en annan stummhet när man har bädd och ströet packas i hop!
Kanske ska skriva själv hur mycket och vilket strö jag använder :cool:
Jag följer Mats Mellbergs bok (Hästhållning i praktiken) Eftersom den används som studiematrial för utbildning av häst folk.Och i den står det så här.....

Jag använder spån!Och så här står det om det!
En kutterspån bädd bör vara minst 15 cm tjock.... :D
Jag tycker det är en bra regel att inte understiga den tjockleken i vilket fall!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 209
Senast: warg
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för strö till en extremt grisig häst som behöver boxvila? Hästen skiter i princip över hela boxen, trampar sen...
Svar
12
· Visningar
1 364
Senast: Buzzter
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 208
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp