Ångest ang. ringorm

Saybia

Trådstartare
Sitter här och jagar upp mig mer och mer
efter att ha suttit och läst om ringorm i
trådar här på buke :crazy:

Var hem förra helgen och var då i stallet en
del och red och pysslade med hästarna...
Sen den här veckan har jag varit i ett annat
stall, med samma kläder som jag använde hemma
och i går fick jag veta att det går ringorm i stallet
hemma :eek:
2 av hästarna i lösdriften visar symptom, varav
jag hanterade den ena när jag var hem (ledde
in och ut ur stallet)
.
Har nu en gruvlig ångest för att jag smittat ner
hästarna i det andra stallet med ringorm :crazy: :(
Vet ju vilket h-vete det är att bli av med och i
denna vinter med ett par dm snö och 10-20 minus
nästan varje dag så känns det INTE roligt att måsta
sanera hästar och stall (som dessutom inte har nån golvbrunn)

Hur stor är risken att jag fört smittan vidare?
Hur länge ska jag känna mig orolig?

Nu har jag ju tvättat alla kläder jag använde hemma
i 60 grader, men det känns som om "skadan redan är
skedd"...

/Saybia - orolig :crazy:

Sv: Ångest ang. ringorm

Dessvärre så är det ju känt hur rysligt lätt det smittar, men nu är, som du skriver, skadan redan skedd. Så sluta gräma dig, det var ju inte överlagt från din sida.

För övrigt så fick vi ringorm i förra stallet som jag stod, i samband med att vi fick in en ny unghäst som kom från något handelsstall i Holland. Vi sanerade aldrig något stall utan behandlade enbart de angripna hästarna. Plus att hon som äger stallet var ute och tävlade med sina egna under tiden. (det kan man ju tycka vad man vill om). Vi fick i alla fall bort ringormen, det stökigaste var att jag blev smittad själv, vilket var ruggit åbäkigt.

Det är inte kul med ringorm, men det är ju inte dödligt.

Vi (jag och min häst) hade åkte på en lindrig variant av ringorm i våras.... Hon fick bara en kal fläck och jag en exemliknande fläck på magen. Fick nån sprit att tvätta hästens fläck med var tredje dag och så småningom försvann det. Mitt spred sig inte heller och jag gjorde inget särskilt med det.

Ingen annan i stallet smittades konstigt nog!! Så det kan ju hända att det inte är så farligt ändå!! *hoppas*

Är du säker på att det är ringorm? Jag har mina araber på lösdrift och VARJE höst slänger den ena av dem av sig all päls! Detta inträffar alltid efter första köldnätterna! Första gången det hände trodde vi givetvis att det var ringorm. Nu har vi insett att det är en hormon rubbning. Ingen annan ser likadan ut. Jag vet inte om det beror på att han är fux? Har hört något om att fuxar har jobbigare pälsbyten än andra? Är det nån annan som hört detta? Jag har hört om några andra nu som har liknande problem.

Jo, det är konstaterat av veterinären att det är ringorm,
tyvärr... :crazy:

men va de då ringorm då tror du? ska inte de va jätte smittsamt?
Min häst står me kala fläckar nu och de råde rringorms hysteri i stallet..... dock trodde inte veterinären eller jag att de är ringorm tack å lov!

Som du vet så äger jag ju den ena av dom smittade hästarna och kan nog säga att min ångest är nog 10 gånger värre än din just nu. Ivar har ju inte varit annat än sjuk sen han kom till ersnäs och det känns som det är mitt fel att han smittar smågrabbarna med diverse saker. Hur Ivar nu kan ha fått den här ringormen är en gåta för mig då jag själv inte varit i något annat stall eller träffat någon ringormssmittad häst.

Jag har även haft funderingar på att det är nåt annat än ringorm han har.

Så här ser sjukdomsbilden ut:
Det startade i ansiktet med små skorpor under hakan och över ögat. Detta spred sig sen på halsen och sen fann jag även en bak vid virveln. Det börjar med att man känner som små knölar under vinterpälsen, det är små skorpor eller krustor eller vad man nu kallar det för. När krustorna sen lossnar har han ett sår som är lite gulaktig (varig) under. Han verkar dock inte öm runt såren, utan mer att det kliar.

Varför jag blir osäker är för att när jag var liten hade min ponny och jag ringorm och det såg ut på ett helt annat sätt. Då fick vi en salva att stryka på dom kala fläckarna som hon fick. Hon hade inga sånna här sår som Ivar har.

Men eftersom nu vet. säger att det är ringorm så får vi lita på honom. Vi väntar nu på ett medel som vi ska tvätta stall, lösdrift, hästar, saker och kläder med.

men va de då ringorm då tror du? ska inte de va jätte smittsamt?
Min häst står me kala fläckar nu och de råde rringorms hysteri i stallet..... dock trodde inte veterinären eller jag att de är ringorm tack å lov!

Jo det är mycket smittsamt.
Ringorm ser inte alltid exakt likadant ur= problem
Ibland har stall ringorm utan att behandla och det kan gå bra. Dock har det smittan där. Hos anda får det ett annat förlopp.

Ringorm har oss hos smittat via katterna. Grannkatten var här och smittade våra katter som sen smittade oss människor. Hästarna drabbades mycket lindrigt då, men två hade.

kl *

det kommer fixaaa sig :D det läker ju alltid ut nån gång :p. vi skurar på i stallet ( okej, jag har inte hjälp nå i dag :angel: ) får ju trätta å vaccinera hästanra å så. hoppas inte bronje har fått det!! :eek:
Viljan: inte ska du ha ångest för det, det är ju inte ditt fel!! ¨sånt händer ju då man tar in nya hästar.

Ringorm är lurigt och en häst kan vara smittbärare utan att själv ha synliga symptom. Den brukar bryta ut på hästar som har nedsatt kondition eller som är unga och ännu inte så motståndskraftiga.
Det smittar mellan hästar och även till människor, men inte så fruktansvärt lätt som en del tycks tro och när man väl vet vad är så är det ganska lätt att behandla. För människa så kan man köpa recept fria saker på apoteket, det är väldigt länge sedan jag råkade ut för det så det finns säker ännu bättre saker idag. Till häst får man av veterinären för jag tror att alla medel där är på recept.
När vi fick det hos oss så var det en häst som varit borta på bete över sommaren som hade det med sig hem. Upptäcktes nästan en månad efter hon kommit hem och ingen annan häst blev smittad, trots att de gick ihop.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och... 2
Svar
28
· Visningar
7 752
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min... 2
Svar
29
· Visningar
8 104
Senast: Trissa
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 927
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll... 2
Svar
23
· Visningar
3 841
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III