Bukefalos 28 år!

Ångestdämpande vid åska?

vallhund

Trådstartare
Från ingenstans så har Leon börjat bli rädd när det åskar, eller ingenstans, det har pågått i drygt ett år o verkar eskalera. Jag har ff inte kommit underfund om det handlar om mullret eller o det är lufttrycket. Nedslag som får huset att skallra bryr han sig inte om.
Han skakar, hjärtat skenar, han försöker gräva sig ut genom bokhylla/duschkabin/köksskåp o har snart demolerat dörrarna.

Häromdagen pressade han sig ut genom ytterdörren innan jag hunnit låsa, kört tänkte jag o laddade upp med köttbullar o bilnycklar.
Innan jag hunnit till bilen så for han förbi mig som en pil, sprang bara fram o tbx o lite runt, runt. Till slut lyckades jag locka in honom.

Har införskaffat/ en DAP dosa o har gett honom Valeriana forte (hur många/ofta kan man ge till en 20 kgs hund, frisk/god kondition?), huruvida det har hjälpt är oklart, möjligtvis marginellt.

Något måste göras, så här kan han inte ha det. Det klassiska är ju Stesolid eller Nozinan vad jag förstått. Stesolid vet jag hur det fungerar både på människa o hund, vet även dosering. I Leons fall torde suppar vara bäst eftersom de verkar snabbare än tabletter. Verkar vara svårt att få utskrivet till djur nft. Nozinan känns totalt främmande för mig att ge till hund, har ingen erfarenhet av det vad gäller hund, destu mer på människor. Hur ser doseringen ut där?

Finns det inget annat? Tänker på mildare medel som fungerar på oss tvåbeningar, så som Atarax, Theralen men kanske mest Lergigan.

mvh, rådlös Vallis
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

Räddningsdroppar?
Har inte provat själv, men vissa verkar uppleva att djuren blir lugnare av dessa.
Kan ju vara värt att pröva iallafall.
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

Jag har en tik som är extremt ljudkänslig och jag upplever också att det eskalerar. Trots att man på många ställen kan läsa att "ett vanligt misstag som hundägare gör, är att försöka maskera ljudet med tex hög musik", så upplever jag faktiskt att det fungerar! Iaf på min tik. Istället för att hyperventilera och i panik försöka gräva sig ut (stoppar man henne inte gräver hon sönder både golv/väggar och sina stackars tassar), så ligger hon och skakar lite. Kopplad bredvid en funkar bäst, då lyckas hon slappna av lite. Om det verkligen är så att musiken /"heltäckande" musik funkar bäst!) och TV:n maskerar ljudet, eller om jag har lyckats skapa kopplingen musik = inte lika farligt, vet jag inte. Lite bättre blir det iaf.

Det är dock hyfsat handikappande, då jag och sambon har fått vara hemma från jobbet några dagar nu när de har varnat för åska på väderleksrapporten...
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

Vi fick Nozinan utskrivet till de två av våra (en yngre, 6 år och en äldre, 12.5 år) som är rejält åskrädda (de andra två bryr sig inte alls om åskan). Jag hade läst lite olika kommentarer på nätet om just Nozinan, på vissa hundar verkar det ha funkat bra, på andra riktigt dåligt, så innan det blev "skarpt läge" så testade vi det på våra en dag när det inte var nån åska.

Det funkade kanonbra, de blir väldigt "lulliga" och avslappnade, inga problem att röra sig dock, som annars verkar vara det som beskriv som problem för vissa hundar - att de blir drogade så kroppen inte funkar men de är lika rädda ändå.

Våra beter sig mer som om de vore lite onyktra, i alla fall ser de ut som man själv känner sig när man tagit ett glas vin eller två (eller tre...). ;) Avslappnade, lite allmänt lulliga, kan lyfta huvudet och lyssna på mullret, se lite oroliga ut men sen slappna av när det är över.

En tablett (25 mg) ger inte extrem effekt - de blir lite lugnare och lite dåsigare vilket räcker om det inte åskar FÖR mycket, dock tar det ett tag innan de verkar som bäst, så man behöver nästan ge någon/några timmar innan man vet att åskan kommer... vilket ju inte alltid är så lätt. Vi följer noga SMHI:s blixtradar så här sommartid kan jag säga... :cautious:

Våra hundar väger omkring 40 kg. Åskar det mycket eller långvarigt så ger vi två tabletter.
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

Just ja, ska tillägga att vi testade med Zylkene först, men såg inte det minsta lilla resultat till förbättring så då blev det vet.besök och Nozinan och det är jag väldigt tacksam för.

Att "dölja" ljudet med musik/tv-ljud är väldigt effektivt hemma, vi har stora högtalare som tv:n är kopplad till och med ett hyfsat ljudligt program på tv:n (actionfilm är bra ;) ) så tar det bort det mesta bakgrundsmullret så länge inte åskan är nära inpå.
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

Zylkene är min spontana tanke också, jag känner till åskrädda katter som faktiskt går det drägligt bara de får Zylkene.
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

Jag testade att ge Rover Zylkene runt nyår och upplevde en viss förbättring. När det smällde som allra värst for han upp en gång och skällde, i övrigt låg han och gnagde på ett märgben en morrade då och då. Tidigare har jag upplevt det som mycket svårare att hålla honom någorlunda lugn. Han verkade överlag mindre stressad och under de dagar han fick Zylkene än vad han är annars.
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

Cocktail på zylkene, adaptil och tryptofan, dyrt som stryk, men funkar på kamrat C.s BC som är skott/åskrädd.
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

Jag personligen har aldrig varit kompis med lugnande medel osv då jag kan tänka att det är bättre att ta tag i problemen än att pumpa djuren fulla med lugnande osv. jag har kört som en skrev här över att sätta på radion osv. Dock har jag bara kört den metoden på åsk och raket rädd häst. Filt för fönstret, bomull i öronen och radio på högre nivå. Dock på hund har jag kört en lite annorlunda metod, min mormors hund var extremt rädd för åska och smällar och höll på precis som trådstartarens vovve. jag drog på hunden en sele sen gick jag ut och gick i spöregn och åska(åskan var inte över utan en bra bit bort, men den var fortfarande kraftig) och han fick hålla på, Det viktiga med honom var att få honom att röra sig så spänningarna släppte något, sen gick vi hela åskvädret. Det var inte lätt men det gav lite resultat, sen gjorde jag så under en period och efter en sommar så skiter han fullständigt i både raketer och åska. Vissa tycker kanske att det är dumt, men hellre att man tar tag i problemet ordentligt under en period. Sen funkar det antagligen inte på alla hundar. =)
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

Problemet är väl att en del hundar blir helt blockerade av ångest och panik vilket gör dem oemottagliga för träning. I de fallen är det bra att det finns både läkemedel och tillskott att ta till, men självklart ska man inte bara behandla kemiskt utan även försöka förändra beteendet med träning.
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

Problemet är väl att en del hundar blir helt blockerade av ångest och panik vilket gör dem oemottagliga för träning. I de fallen är det bra att det finns både läkemedel och tillskott att ta till, men självklart ska man inte bara behandla kemiskt utan även försöka förändra beteendet med träning.

Exactemente!
Vissa tar bara inte träning, kan man då hjälpa dem ser jag ingen anledning att låta bli. Sen är det en jäkla skillnad på sederande som vet. skriver ut och att använda feromoner och aminsyror.
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

ja förvisso. men att hålla hunden i rörelse för att förhindra grävandet etc räknar jag inte som träning, utan ett sätt att hålla hunden i rörelse och på så sätt få lite av spänningarna att släppa. sen om hunden blir bättre är det en bonus.
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

Testade 10 mg Nozinan när det inte var åskväder, märkte ingen beteendeförändring hos honom. Nästa gång det brakade loss ordentligt gav jag 10 mg o efter en stund fick han 10 till eftersom första dosen inte hade någon märkbar effekt.
Han blev lite lullig, paniken lade sig o pulsen normaliserades.
Han lade sig i soffan bredvid mig o lät sig gosas med.
 
Sv: Ångestdämpande vid åska?

Åh, skönt att det funkade på honom! Det är ungefär samma reaktion som vi fått hos våra med Nozinan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp