Ångra bilköp?

Jozze

Trådstartare
Bestämde mig för att byta in min bil mot en annan förra helgen. Den "nya" skulle servas, lackas, rekondas och "allt som är fel ska fixas" enligt bilfirman. De skulle höra av sig i slutet på nästa vecka, dvs förra veckan, för då borde bilen vara klar.

Firman ringde i måndags men jag kunde inte svara. När jag ringde upp kom jag inte fram till säljaren och inte heller på tisdagen. I dag kom jag fram och då ska bilen in på rekond men kan levereras på fredag, en vecka efter vad de egentligen sagt. Dum som jag var tog jag inte upp detta med förseningen. Men jag frågade vad de fixat och då har de (förmodligen) ordnat allt förutom rostfläckar på bagageluckan och ett sprucket dimljus.

Medan jag väntat har jag blivit mindre och mindre sugen på att byta in mot den här bilen. Min ursprungsplan var egentligen att lämna in min, få lånet löst samt några tusenlappar i handen och sen köpa en hälften så dyr bil, som den jag nu väntat på, av en annan bilhandlare.

Frågan är, kan jag dra mig ur affären? Jag har skrivit på ett köpeavtal, men det står ingenting där om hur bindande det är eller något om ångerrätt. Enligt hur jag tolkar den här branschöverenskommelsen https://publikationer.konsumentverk...nschens-riksforbund-mrf-leveransvillkor-perso kan jag det, men får eventuellt vara beredd att betala en slant. Dock har inte bilhandlaren gjort något utöver det som de brukar göra, förutom möjligtvis att skaffa fram begagnade dubbdäck.
 
Varor som inte levereras i tid kan man väl avbeställa?
Men vet inte närmare om det finns mer detaljer om när det kan tillämpas och inte.
 
Varor som inte levereras i tid kan man väl avbeställa?
Men vet inte närmare om det finns mer detaljer om när det kan tillämpas och inte.
Det kan man säkert. Men borde jag inte ha sagt något när de väl hörde av sig då, och inte bara nicka och säga ja? Jag sover skitdåligt på nätterna pga bebis så jag kommer på saker i efterhand... :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp