Bukefalos 28 år!

Ankor- gömt äggen...

surprice1985

Trådstartare
Hej! Är lite nybörjare på detta med ankor, har myskankor en pojk o en tjej.
Det är förstå gången hon lägger ägg och nu har vi upptäckt att hon nog ha gömt dom under vår ladugård! :mad:
Hanen sitter utanför på vakt o hon kryper in under på ett ställe där det är lite öppet in!
Nu har hon nog börjat ruva dom, bara sett henne en gång idag då hon va framme o åt lite o simmade en sväng sen gick hon in igen.. Sover även där på nätterna...
Hur ska man göra nu, har försökt o försökt men kommer in in ens så jag kan se henne...
# Ska man låta henne vara kvar där inne o ruva sina ägg?
# Eller ska man stänga för o stänga in henne i hönsgården o hoppas på att hon lägger ägg där istället?
# Om hon nu lagt färdigt o börjat ruva, hur lång tid tar det innan hon börjar om på nytt o lägger fler?
# Om man nu skulle komma åt äggen på nåt vänster, kan man lägga in dom i deras hus o hoppa att hon fortsätter där eller lägger hon av med att ruva dom då?


Blev många frågor :confused: Hade ju velat vara "med" o hålla lite koll på äggen o se när de kläcks o så, första gången för oss allihop :p
 
Sv: Ankor- gömt äggen...

Jag skulle ha låtit henne ruva faktiskt trots att det blir ett uppehåll i äggläggandet under en period. Hon kommer väl ut med ett gäng ällingar om ca en månad (om hon nylagt sig vill säga) :D
 
Sv: Ankor- gömt äggen...

Ja det kan ju bli spännande o se vad som tittar ut en vacker dag :angel:
Ska man samla ihop dom då o stänga in dem o hönsgården/huset tills de blivit större? Är de inte ganska känsliga för kyla när de är som minst? Får hoppas att frost nätterna har försvunnit tills dess...
 
Sv: Ankor- gömt äggen...

I mitten av maj så är det ju rätt skapligt, men iom att hon kommer fram med ällingarna så kan du ju flytta in dem dit de ska vara. Värme får de från morsan, så de överlever nog när de kläckts även om hon inte går att få inomhus :)
 
Sv: Ankor- gömt äggen...

Lovade att höra av mig när de kommit fram och nu är de här!! Hela 13st! När jag kom hem från jobbet idag satt hela gänget ute i hönsgården o nån hade hoppat i badet som vi fick hjälpa upp! Jätte söta :)
Nu är de i säkert förvar i hönshuset, lite avskärmade från de andra, ett tag iallafall tills de kan hoppa över brädorna jag slog upp i ett hörne.. Mest hönorna (2st) jag är orolig över att de ska hacka på dom små liven...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: ryujaneiro
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 432
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 857
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp