Anmäla eller inte??

Sv: Anmäla eller inte??

*knapplån*


Nu har jag ringt till vårt miljökontor, för jag tänkte att jag kanske är knäpp som inte fattar vad lagen Egentligen säger... om man ska tolka lagen som Ord (och inte baktanke).


Vårt ombud sa så här till mig:
"Det är upp till hästägaren att påvisa att hästen har skydd mot väder och vind och en torr plats att ligga på.
Om ägaren kan påvisa att en vägg räcker, så räcker alltså en vägg." Enligt Vårt ombud...

Här uppe räcker det faktist med en vägg om hästen står med skog och marken inte är blöt. Vi har itne samma leriga hagar som i skåne tex.


Jag frågade även vad lagen Egentligen sa... ord för ord, eftersom det står att en ligghall Bör ha och inte Ska ha 3 väggar och ett tak.

Svaret vart att nej, lagen säger inte att du måste ha 3 väggar, den rekommenderar det och sedan ska hästägaren kunna motivera sin "ligghall".


I praktiken räcker en vägg med halm.


Jag har även jobbat på gotland på en gård som hade 25 hästar på lösdrift ute i skogen. Allt de hade var skogen och ett enormt tak, så högt upp att en lastbil kunde köra under utan problem om jag inte minns fel.
Denna "ligghall" (ett tak på 8 pålar) var godkänd.





Med detta sagt vill jag påvisa att lagen om ligghall egentligen inte säger något alls... utan att det är ombuden som ska övertygas. och hos oss verkar de väldigt tillmötesgående eftersom jag med säkerhet vet att en hästägare har sina hästar i en skog... Inga väggar eller tak alls där.


I stort sett samam svar som jag fick för ett år sedan när jag kontrollerade vad som var en ligghall i skåne. Svaret som jag baserar min åsikt att en vägg räcker, enligt lagen.


Sen är det en självklarhet för mig att om väder, hagar och mark inte är bra nog för en vägg, så räcker heller inte en vägg.





Lösdriften jag hade min unghingst på förr här uppe, hade 1 och 1/2 vägg samt tak. Den var godkänd.
.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Lite OT!

Fråga om detta: Någon som vet motivet till den regeln?

Själv vill jag hellre ha, och har också, öppningen i österläge. Detta av två skäl.
Den förhärskande vinden är s/v, vilket alltså innebär att regn oftare blåser in i öppningen.
Solen står ju i söder, vilket innebär att det dels blir varmt i "ligghallen", dels blir ljusare där vilket är till fördel för bromsar och blinningar m fl vilka annars skyr det mörkare utrymmet.

LIA




Motivering jag fått är att det blir varmare för hästen, eftersom det blir mer soltimmar?
Vilket känns lite flummigt, din motivering med insekter är ju bättre!
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla eller inte??

Jag skrev så här i en annan tråd, och jag tycker det kan passa in här också:

Lite OT!
Vad har det tagit åt folk? Anmäl! Anmäl! Anmäl!
Så fort man anser att någon gör fel i något sammanhang så skrivs det "Anmäl".
Tänk så kul om man själv blev anmäld både nu och då för saker som kanske i de flesta fall inte är det minsta fel.

Varför är man så feg och rädd för att ta personlig kontakt och reda ut vad som verkar fel? Som man gjorde förr.


Låter väldigt otrevligt detta, att vi inte ska ta hänsyn till folk. Anmäl anonymt och strunta i människan det drabbar. Usch, sånt samhälle du förespråkar.

LIA

Håller med LIA här (igen :angel::D).

Just precis det där att alla skriker Anmäl!

Jag kan förstår det inom våldsbrott där personen ifråga oftast behöver uppmuntras att våga ta modet till sig att anmäla (våldtäckt, misshandel, mm) för där är det frågan om att en individ är nedbruten. I detta fall är det inte så.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Kan du ge mig ett exakt citat där det står att en ligghall Måste ha ett minimum antal väggar samt om den ens behöver tak? Ett citat där det itne ska tolkas utan där det står "en ligghall skall ha minst X antal väggar samt X antal kvadratmeter tak".

Missförstå mig inte, jag har all respekt för dig Immer, jag vet att du är både klok och vis. jag ifrågasätter lagen, och vad den Egentligen säger, inte vad du säger och anser!


Det är ju det som är problemet med den skyddslag vi har, det är en tolkningsfråga och med rätt ombud kan en skog vara en ligghall...

Om lagen för storlek på box skulle vara lika luddig skulle det stå något i stil med "en häst ska kunna vända sig i sin box och ligga på torrt underlag större delar av dygnet", om jag inte missminner mig har de faktist lyckats bra med just de reglerna och skrivit minimum-mått efter hästens storlek? (rätta mig om jag har fel).


Vill även poängtera att jag aldrig sa att det var lagligt att ha hästen ute utan ligghall, jag sa att det var lagligt med ett vindskydd (en vägg). Samt att jag Personligen tyckte att det inte var djurmissköttsel att ha en häst ute dygnet runt utan ligghall vid rätt förhållanden.

Vad är det som är så svårt att förstå av följande?
10 § Utegångshästar ska ha tillgång
till ligghall som ger dem skydd mot
nederbörd och vind samt en torr och
ren liggplats.
Allmänna råd till 5 kap 10 §
Om en ligghall inte har en helt öppen
sida bör den ha flera öppningar för att
undvika att ranghöga hästar hindrar
övriga hästar från att gå in eller ut ur
ligghallen.


Texten är hämtad här: http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf

Själv tycker jag att det är solklart.

Man kan söka och få dispens, som du gjorde. Men att sedan kalla det lagligt att ha hästar gåendes ute dygnet runt utan ligghall är fel!
Du har helt enkelt fått dispens från något som lagen föreskriver, i avvaktan på att du skulle bygga.

Immer




Blev en massa svar här på raken av mig eftersom jag väntat med att svara tills jag fått tag på vårt ombud.
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla eller inte??

Jag tycker inte heller att man måste prata med ägaren innan. Om man har sett hästen stå ute upprepade nätter, med långa hovar och utan någon form av skydd så är det väl inge mer än att ringa en djurskyddsinspektör.

Kommer dem sedan ut och kontrollerar att allt står rätt till så är det väl så. Det händer ju inge mer ändå. Alla kanske inte kan ta personliga möten på det sätt som vissa andra kan men de vill ändå djurens bästa, även om de inte vågar prata med ägaren.

Det är därför vi har djurskyddsinspektörer. Hade alla människor haft sunt förnuft innanför pannbenet så hade vi inte behövt dem, för så hade inga djur lidit.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Långa hovar kan inte regleras som djurmissköttsel enligt lagen (såvida de inte är Extremt långa och 10 cm som TS skrev till mig räknas inte osm Extremt för långa).

Sedan kan det ifrågasättas vilken häst som har det sämst, vår lag reglerar att hästar går ute, men den reglerar itne att hästar Måste få gå ut som det är idag...
Jag vet dock inte om lagen säger att hästen måste motioneras (ridas eller ledas) om den står inne utan möjlighet till hage.

Trotts det står hästarna i en av sveriges mest kända stall inne 23 timmar per dygn, de rids 1 timma.
Eller iallafall Var det så -99 och av vad jag har hört har inget förändrats. Hästarna på K1 (kavaleriets stall i stockholm) står inne dygnet runt, förutom när soldaterna rider dom i ridhuset.
Frisk luft och himelen får de se när de leds den 2 min långa vägen till ridhuset, och tillbaka igen.
Eller när något befäl/praktikant rider ut på en 1-2 timmars ritt på stora skuggan (tror jag området heter? Rätta mig om jag minns fel).
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ah, nu upprepar jag mig väl, men jag förstår inte varför man som (kanske inte superkunnig) 15-åring ska ta en diskussion med ägaren- då detta leder till ingenting.
En kunnig, vuxen hästmänniska skulle säkert kunna göra det, dock. Det säger jag inte emot.
För säkerhets skull ska jag först understryka att jag inte accepterar att djur sköts fel samt att jag anser att man ska agera när man har grundad misstanke för att så sker.
Vad jag vänder mig emot är den "anmäl"-kultur som ideligen blommar upp på Buke. Nu ska jag besvara ditt inlägg så här:

1 Om personen inte är kunnig, är det inte ett argument i sig att ta reda på fakta och verklighet som första steg?
2 Varför ska inte en 15-åring kunna ställa enkla frågor i fall som detta, och om svaren blir "fel", informera om dom regler som gäller?
3 Varför kan inte en 15-åring vända sig till en kunnig, vuxen hästmänniska och be denna/e ta kontakt med hästägaren?
4 Du får dagens 15-åringar att verka vara blyga och ängsliga småbarn. Det är inte min uppfattning om dom.

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Många åsikter, men känner ändå att jag måste dela med mig av min. Det finns ett talesätt bland bönder "när grannen fryser ska korna in". Detta talesätt blev verklighet för mig då jag själv blev anmäld för att mina hästar gick ute dygnet runt. Jag var mitt i en flytt och höll på att bygga färdigt boxarna i det nya stallet. November i Skåne, plus 5-10 grader Ett tillfälligt vindskydd med plats för alla tre, gott om träd kuperat, fri tillgång på hösilage och pjoskig som jag är hade de tecken när det regnade och blåste. Anmälaren var anonym och veterinären som ringde mig efter att ha varit och besiktigat mina hästar hade fått "veta att de stod ute dygnet runt utan vare sig mat eller annat som gjorde deras liv drägligt". Det blev ju såklart inga påföljder eftersom allting var grönt, men det var ändå fruktansvärt jobbigt att i vissa människors ögon vara ansedd som djurplågare.
Så till kärnan, anmäla eller ej, visst ska man anmäla om man tror något är galet för djuren, men många gånger tror människor omkring en att djur mår bra av samma saker som vi människor. Inget kunde vara mer felaktigt. Om djurens primärbehov är tillfredställda så mår de bra, så för att göra en anmälan bör man faktiskt ta reda på fakta innan. Detta av ren hänsyn till den presumtivt anmälda personen. För den som faktiskt tar bra hand om sina djur trots anmälan mår nog många gånger, som jag gjorde, jättedåligt av en sådan situation.
Tack för ordet.
Mia
 
Sv: Anmäla eller inte??

Motivering jag fått är att det blir varmare för hästen, eftersom det blir mer soltimmar?
Vilket känns lite flummigt, din motivering med insekter är ju bättre!
Vilken häst vill ha det varmare på sommaren? Dessutom i en "ligghall" där det blir varmt ändå.
Kollade vår hall i morse, och solens strålar kom in till en början. Inte för att dom gör någon skillnad än, men mysigt var det. Motsvarande blir det längre fram, dvs solen skiner in i hallen under morgontimmarna och värmer upp lite, medan den inte kommer åt under dagens övriga, varma timmar.

Har någon andra argument eller är det ännu en typisk skrivbordsprodukt?!

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Tack Mia.

Det där är precis det jag förökte få fram men inte kunde sätta ord på! :bow:
 
Sv: Anmäla eller inte??

Glömde!

... ska ta en diskussion med ägaren- då detta leder till ingenting.
Varför förutsätta det? Jag kan ge dig exempel på att situationer löst sig till det bästa efter samtal då en part tagit kontakt med den andra, i stället för att ringa polisen eller annan myndighet. Jag kan också ge dig exempel på när onödig anmälan förgiftat stämningen mellan grannar och fått många människor att må dåligt under lång tid.

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jo jag håller med dig där LIA.
Jag Antar att det där med varmare är för vintern...

Jag vet att när jag hade häst på lösdrift på gotland det året (sommar) det var så Sjukt varmt stod hästarna konstant i ligghallen (en riktigt fin ligghall) som var av sten och sval och härlig.
Annars fnös de åt ligghallen ochvägrade gå in.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Fråga om detta: Någon som vet motivet till den regeln?

Själv vill jag hellre ha, och har också, öppningen i österläge. Detta av två skäl.
Den förhärskande vinden är s/v, vilket alltså innebär att regn oftare blåser in i öppningen.
Solen står ju i söder, vilket innebär att det dels blir varmt i "ligghallen", dels blir ljusare där vilket är till fördel för bromsar och blinningar m fl vilka annars skyr det mörkare utrymmet.
LIA

Men, bromsar och blinningar finns ju inte vintertid, och det är vintertid som det är krav på ligghall.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Men, bromsar och blinningar finns ju inte vintertid, och det är vintertid som det är krav på ligghall.

Jo men frågan är, om man skall lägga ner en stor kostnad på en ligghall, bygger man då en som inte kan användas sommartid? Eller en som kan användas året om.

Hur många gradskillnader gör söderläget?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Men, bromsar och blinningar finns ju inte vintertid, och det är vintertid som det är krav på ligghall.
Jag vet det. Men faktum är, att det är enda tillfället våra hästar går in i hallen, så det är väl positivt att den kommer till någon nytta. :)

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Men, bromsar och blinningar finns ju inte vintertid, och det är vintertid som det är krav på ligghall.

Javisst, krav, men här används den inte då utan sommartid. Vad ska man göra rätta sig efter ett bör eller efter hästarna?

I mitt fall skulle det vara riktig grym hästmisshandel att rätta mig efter lagen, låta ligghallen bara ingå i vinterhagen.

Man ska följa lagen, självklart. Men lika självklart komplettera efter behov.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Hur många gradskillnader gör söderläget?
Det är en bra fråga. Min erfarenhet är att det i solsken uppstår en kraftig värmeökning i luften mot en södervägg, jämfört med t ex östervägg. Denna värmeökning borde hamna inne i hallen om solen kan skina in genom öppna dörrar. Jämför värmen innanför söderfönster.
Så har också varit fallet i vagnslidren då portarna stått öppna.

Gradskillnaden? Pja, gissningsvis 5-10? Under sommaren alltså, då solen gör ordentlig skillnad.
Nu idag tror jag inte skillnaden är märkvärdig alls. Dessutom fattar jag inte varför hästarna skulle föredra en "ligghall" framför att vara ute i solskenet?
Men det är ju så mycket i djurregel-Sverige jag inte fattar.

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag uttryckte mig nog lite otydligt. :)

Jag menade mer på att det är bättre att prata med människan först och ta reda på fakta, innan man springer och anmäler om det är det hon tänkt göra. Jag kan nog se det tragiska i en fånghäst som står ensam i en hage utan minsta skydd i ur och skur. Det är inte god hästhållning i mina ögon. Om någon vill anmäla det är det helt ok för mig. Hästen behöver sällskap, ett skydd att ställ sig i för att inte bli genomblöt på kroppen, och hovvård.

Om TS pratar med hästägaren kanske det framkommer en massa saker som gör att TS inte längre tycker att hästen far illa. Vem vet.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det finns MÅNGA fall där djurägaren - både till kor och häst - råkat riktigt illa ut för att de trott på att du inte behöver ligghall om det finns skog.

I en del fall har det av inspektörer KRÄVTS BYGGNAD - andra lösningar har inte ens varit att diskutera utan då en byggnad (hus) inte kunde uppföras på den arrenderade marken blev hästarna omhändertagna. Då fanns ett vindskydd i form av "tältställning med duk och omgiven av halmbalar som extra väggar". Det räckte inte.

Jag delar i mångt och mycket vad en del av er sagt men det hjälper inte. Det ÄR lag på ligghall när inte betestillväxt sker och om djuret är ute mer än 16 timmar.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 229
Hästmänniskan Vad händer ifall man anmäler någon för att inte ta ordentligt hand om sina hästar? Och vad händer med hästägaren om det den blivit...
Svar
10
· Visningar
1 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp