Anmäla svartjobb

Sv: Anmäla svartjobb

peter_lundin skrev:
För det första säljer inte hela sverige hästar!!
Om man har en eller två hästar som man byter ut någon med några års mellanrum så är det knappast jämförbart med näringsverksamhet.
Om man föder upp hästar för försäljning är det ganska klart att räkna som jämförbart med näringsverksamhet.
Sen finns det en massa mellanlägen där man måste rådfråga skattemyndigheten, vad gäller tex om man har 3-4 tävlingshästar som man regelbundet byter ut med förtjänst nog kan det jämföras med näringsverksamhet, men var går gränsen?
PL


Det är just det jag undrar, jag har iof aldrig bytt ut mina utan rider snällt vidare på dem tills de går i pension och då kanske jag säljer men till ett kraftigt reducerat pris.

Hur gör man då om man rider ponny och säljer den för att köpa stor häst. Idag är ju priserna rätt enorma på tälvingshästar.

Och visst alla jag känner som har häst har ju faktiskt köpt sig en ny när den andra dött eller sålts för att den inte passar.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Inte_Ung skrev:
Nej bara att de som säljer en häst för över 30'000:- är det om de inte har skött sina papper.
Men de har säkert sparat sina kvitton för sina kostnader för hästarna.
Och ärligt talat, vem kan hålla en häst för under 30'000:- i de fem år som man han spara kostnaderna?
Så de smiter nog inte, de redovisar säkert korrekt.
På så vis så blir det nog inte heller någon skatt som de smiter ifrån.


Jag vet rätt många som sålt häst och INGEN har någonsin redovisat det
 
Sv: Anmäla svartjobb

Inte_Ung skrev:
Det kan den väl utan vidare göra.
En travhäst som springer in 100'000:- ett år.
Eller en ridhäst som köps för 10'000:- som föl och säljs 4 år senare som lovande tävlingshäst för 60'000:-.
Båda dessa exempel bir ju skattepliktig (hobby-)verksamhet.

Det är bara en häst.
Den som säljs blir ju även momspliktig då den ger en omsättning på mer än 30'000:- det året.

Nå olgaklara, när sålde du en häst sist, och för hur mycket?
Och hur redovisade du den försäljningen?

Jag säljer inte mina tävlingshästar de stannar hos mig tills de blir gamla.

Det var längesedan du köpte en ridhäst för 10'kr som föl. Idag får du nog punga upp med runt en 40'kr
 
Sv: Anmäla svartjobb

peter_lundin skrev:
Jo men gränsfallen när tex tävligsverksamhet o försäljning av tävlingshästar börjar jämföras med näringsverksamhet är fortvarande inte klar o kommer troligen inte att bli det sen är uttrycket jämförbart med en luddighet i sig, nära men inte riktigt!
För att kunna markera text klicka på T ikonen på verktygslisten.
PL


Jag hade en granne som tävlade och sålde en häst om året. Han hade kollat upp att det var ok med skatteverket så länge han gjorde så att han inte sålde mer än en.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Jag vet rätt många som sålt häst och INGEN har någonsin redovisat det
Det borde de nog ha gjort.

Men det är i alla fall p.g.a. detta som jag har hästarna i enskild firma.
Om man vill göra rätt när man säljer hästar, så måste man ju sköta sin reovisning.
Och då så tycker jag ju att jag lika gärna kan driva firma.

Dessutom så köpte jag ut verksamheten med hästar, byggnader och allt ur ett aktiebolag, så jag hade inte valet att inte driva hästverksamheten som firma.
Jag sitter i detta oavsett vad jag tycker om det.
Så för mig så gäller det bara att gilla läget och göra det bästa av min situation.
Så jag gör vad jag skulle göra som hobby, men i firma för att jag det måste.
Inte för att jag direkt vill det.

Så jag upprepar.
Jag följer bara reglerna.
Och de gör att jag har fått tillbaka mera på momsen än vad jag har betalt in.
Men det är inte jag som har skrivit reglerna, utan jag bara försöker att göra allt på rätt sätt.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Jag hade en granne som tävlade och sålde en häst om året. Han hade kollat upp att det var ok med skatteverket så länge han gjorde så att han inte sålde mer än en.
När var det här?
För jag vet att det var så tills för några år sedan.
Då så var det även så att man fick alla pengar skattefritt från travet om man bara hade en travhäst.

Sedan så kom Legolas och så var det inte så längre.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Inte_Ung skrev:
Och vad kan man sälja dem för som lovande 4a åringar då?

Ja du om de är lovande, speciellt i hoppning så ligger de nog i runda slängar på 200'kr och uppåt mot miljonen
 
Sv: Anmäla svartjobb

Inte_Ung skrev:
När var det här?
För jag vet att det var så tills för några år sedan.
Då så var det även så att man fick alla pengar skattefritt från travet om man bara hade en travhäst.

Sedan så kom Legolas och så var det inte så längre.


2år sedan, så det var rätt nyligen.

Travet är nog annorlunda
 
Sv: Anmäla svartjobb

Urps.
Det är nog skattepliktigt det där.
30'000:- vallen är ju sprängd med råge kan man ju lugnt säga.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Inte_Ung skrev:
Urps.
Det är nog skattepliktigt det där.
30'000:- vallen är ju sprängd med råge kan man ju lugnt säga.


Om jag skall vara ärlig så säljs ingen någorlunda bra häst för under 60'kr idag.

Ponnys ligger på allt mellan flera hundra tusen upp till flera miljoner.

Hur fungerar det om man är barn då och säljer sin ponny för 300'kr??
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Hur fungerar det om man är barn då och säljer sin ponny för 300'kr??
Samma sak där.
Värdestegringen på ponnyn är inkomst av kapital.
Och så måste man spara kvitton på kostnader om man vill dra av dem.
Föräldrar är ekonomiskt ansvariga för sina barn, så det är de som måste hålla ordning på papprena.
Det heter ju "förmyndare" och betyder ju det.
Är man över 16 år så är man ju straffmyndig och själv ansvarig för att sköta det där.

Det är hårt, jag vet.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Undrar om häst sverige är medvetna om att de inte får sälja sina hästar privat utan moms??
 
Sv: Anmäla svartjobb

Visst får dom sälja sina hästar utan moms om det inte betratraktas som jämförbart med näringsverksamhet vilket det knappast gör om man säljer en enstaka privat ridhäst.
Däremot är förtjänsten skattepliktig med 30 %.
Bör vara samma som försäljning av lösöre med ett fribelopp på 50000.
Kostnader får dras av, alla tävlings- o träningskostnader borde gå att dra eftersom det är de som höjer värdet.
PL
 
Sv: Anmäla svartjobb

Men jag vet att om man har 2 ston och det ena får ett föl, så anses det som näringsmässigt.
För så står det i skatteverkets riktlinjer.

Jag har 3 vuxna ston, varav alla någon gång har fått föl.
Och så 4 ungston.
Samt del i en hingst som jag använder.

Så det är kört för min del.
Jag liksom ÄR en näringsverksamhet hur jag än vrider på mig.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Sedan så kom Legolas och så var det inte så längre.

för att vara riktigt petig så var det faktiskt en bekant till mig som det började med..han hade en häst som hette Gay Frost och sprang in den hutlösa summan av drygt 1 miljon på den tiden.....det var ett jäkla ståhej om denna miljonen då den var "skattefri"......där började det...
 
Sv: Anmäla svartjobb

Inte_Ung skrev:
Men jag vet att om man har 2 ston och det ena får ett föl, så anses det som näringsmässigt.
För så står det i skatteverkets riktlinjer.

Jag har 3 vuxna ston, varav alla någon gång har fått föl.
Och så 4 ungston.
Samt del i en hingst som jag använder.

Så det är kört för min del.
Jag liksom ÄR en näringsverksamhet hur jag än vrider på mig.

Har man många hästar och INTE driver det i bolagsform är man ju bara korkad...
 
Sv: Anmäla svartjobb

Det där minns jag.
Men slog inte Legolas liksom sista spiken i den kistan?
Gay Frost räknades som en engångsgrej som aldrig skulle hända igen.
Och så gjorde det det, hände igen alltså.
Var det några fler hästar som drev på det där?
 
Sv: Anmäla svartjobb

samma ägare hade även en som hette Alex Frost...han sprang in ganska mycket han också men kom nog inte upp i millen...det var ju inte lika kul för dom då det var en långdragen historia med Gay Frost....vet faktiskt inte om dom fick "rätt" eller inte...

Är inte så uppdaterad på hästarna som kom efter Froste, men definitivt slogs spiken i kistan på den som kom efter honom :crazY:
 
Sv: Anmäla svartjobb

Inte_Ung skrev:
Men jag vet att om man har 2 ston och det ena får ett föl, så anses det som näringsmässigt.
För så står det i skatteverkets riktlinjer.

Kan du hänvisa med en länk till dessa riktlinjer är du snäll. Enligt LRF konsult har nämligen inte hästantalet någon betydelse länge... :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
10
· Visningar
475
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp