Anmäla svartjobb

Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Nope jag ser INTE ditt resonemang du betalar INTE mina hästar, hur kan du göra det??

Om jag tar eget hö då?? Skall jag ta betalt av mig själv? Jag säljer inget utan endast för eget bruk!!! Hur löser man det??

Och momsen på ridlektioner är 6% och skulle inte täcka mitt vita hököp övht

Jag har betydligt fler utgifter på mina hästar än inkomster,dvs tävlingar resor dvs bensin och så köper jag vitt kraftfoder och så köper jag saker till hästarna. Jag bidrar nog betydligt mer för försörjningen av mina hästar än vad DU någonsin kommer att göra.

Eller jag skall göra som så många andra skaffa en frma dra av allt i 5år och gå med förlust och sedan konka :angel: För så får man göra. Det tom sa de på utbildningen till tränare att de rek att vi skulle göra. Det låter väl bra!!

Korrektion:
Momsen på ridlektioner är 25%. Det är svårt att hävda bokmoms va?

Om jag skulle betala MER av dina hästars försörjning än du själv, då skulle jag jobba stenhårt för att stoppa just ditt fuskande. Men så är det givetvis inte. Saken är den att jag och alla andra tillsammans betalar en del av ditt hästägande. Och det är inget vi vill göra! Precis som vi inte vill betala för folk som snattar och begår rån.

Det är ganska oseriöst av en utbildning att få folk att begå lagbrott. När du startar företag skriver du just under på att du kommer att driva det yrkesmässigt och jobba för lönsamhet. Det ingår inte i din beskrivning ovan.

Det är ju bara ett annat sätt att syssla med ekonomiska bedrägerier än det du valt. Och inget av dem är acceptabelt.
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Nu börjar jag bli en aning irriterad. Lyser förmodligen igenom LITE :mad:

Hur i h-vete skulle samhället se ut om vi alla INDIVIDUELLT kan välja vilka utgifter vi vill bidra till????????????

Exempel:
Jag vill nog skita i att betala för alla åldringar, jag är ju inte gammal än. Jag väljer att inte ge pengar till skolan, för det skiter jag i (jag har ju redan utnyttjat systemet färdigt).

Om du lever i vårt samhälle, är du helt enkelt SKYLDIG att göra rätt för dig. Och vad våra gemensamma medel skall användas till bestäms av folkvalda politiker. Enkelt och rättvist.

Hört talas om solidaritet? Se till att de svaga klarar sig?

Tydligen inte.

Jag anser det INTE vara en mäsnklig rättighet att skaffa barn!!

Vad ålderdom har med saken att göra vet jag inte för gamla blir ALLA.

Jo jag gör rätt för mig, jag betalar skatt och jag jobbar. Jag köper mat etc. Men för att jag skall må bra och inte belasta sjukvården så har JAG mina hästar som får mig att hålla modet uppe och får mig att vara frisk. Är det bättre att jag sitter hemma i stolen och blir överviktig och belastar vården med relaterade problem etc etc

Du hårddrar på ett sätt som jag inte tycker är förenat med demokrati eller livsvärdighet.

Och att jämföra barnbidrag med vårdbidrag eller åldervård tycker jag är förkastligt :mad:
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Demokratiska beslut fattas genom folkomröstning, är det svårt att förstå att det är demokrati!!

Du har fortfarande INTE svarat på om det är rätt att jag betalar till andras barn....

Ojsan, här behövs en grundutbildning i hur en demokrati kan fungera. Vi har en folkvald riksdag, som fattar DEMOKRATISKA beslut just eftersom de är folkvalda!!!!!!! FOlkomröstning är en annan typ av demokratiska beslut (men knappast något bra i en större omfattning)

Ja, det är rätt. Eftersom barnbidraget är ett DEMOKRATISKT beslut som då gäller alla medborgare i vårt samhälle!
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Ett företag som köper exakt lika mycket som man säljer är inte ett seriöst företag. Det finns tre möjliga förklaringar till detta:

1. Man bedriver inte sitt företag på ett lagligt sätt utan har en omfattande svart försäljning (som du gärna bidrar till.)
2. Man bedriver inte företaget för att nå lönsamhet. Då har man inte tillåtelse att bedriva verksamhet! Lönsamhet är ett krav!
3. Man befinner sig i en startfas när man måste investera tungt. Men den går över på 1-3 år för ett seriöst företag!

Alltså, inga seriösa företag bedrivs på det sätt du menar.


Du fattar INTE vad jag menar!!!!!

Ett företag går väl INTE ut på att gå med förlust!!

Men kontentan blir att de får TILLBAKA ALL MOMS DE LÄGGER UT och det får INTE jag som privatperson, är det verkligen så svårt att förstå det!!!!

Ett företag behöver INTE Betala momsen för den tar de ut av personerna som köper deras varor!!!!!!!!! = de betalar ingen moms för det är redan inräknat i priset

*sucka* Du förstår ju inte hur det fungerar
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Korrektion:
Momsen på ridlektioner är 25%. Det är svårt att hävda bokmoms va?

Om jag skulle betala MER av dina hästars försörjning än du själv, då skulle jag jobba stenhårt för att stoppa just ditt fuskande. Men så är det givetvis inte. Saken är den att jag och alla andra tillsammans betalar en del av ditt hästägande. Och det är inget vi vill göra! Precis som vi inte vill betala för folk som snattar och begår rån.

Det är ganska oseriöst av en utbildning att få folk att begå lagbrott. När du startar företag skriver du just under på att du kommer att driva det yrkesmässigt och jobba för lönsamhet. Det ingår inte i din beskrivning ovan.

Det är ju bara ett annat sätt att syssla med ekonomiska bedrägerier än det du valt. Och inget av dem är acceptabelt.


Nope du har fel momsen på ridlektion är 6% och inget annat!!!!

Och DU bidrar inget till mina hästar
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Ojsan, här behövs en grundutbildning i hur en demokrati kan fungera. Vi har en folkvald riksdag, som fattar DEMOKRATISKA beslut just eftersom de är folkvalda!!!!!!! FOlkomröstning är en annan typ av demokratiska beslut (men knappast något bra i en större omfattning)

Ja, det är rätt. Eftersom barnbidraget är ett DEMOKRATISKT beslut som då gäller alla medborgare i vårt samhälle!

Fortfarande kan nästan 40% av befolkningen inte tycka det

:smirk:
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Att JAG skriver inte ha råd behöver INTE betyda att jag inte har pengarna till det, men visst jag kan nog inte ha mina 5st tävlingshästar kvar om jag skulle betala allt vitt. Det har du rätt i. Då hade jag fått dra ner till två st kanske men det är jag inte intresserad av.
Oj stackars dig om du inte har råd med 5 hästar. Hur många tror du har råd att ha 5 hästar? Och sen har du mage att klaga på att hästar skulle vara en statuspryl om du inte fick handla svart.

olgaklara skrev:
För det är betydligt dyrare ju fler hästar man har. Nu har jag råd och trivs med det jag har så det kan INGEN få mig att ändra på :smirk:
Nej du har ju inte råd med det egentligen. Det är tack vare ekonomisk brottslighet som du tar dig råd om man skall hårdra det hela.

olgaklara skrev:
Svartbetalning har ALLTID funnits och kommer alltid att finnas och sä länge jag sköter mig och jobbar och betalar skatt så anser jag att min hobby kan kosta mig vad jag anser även om jag i viss mån betalar svart för hö etc för att göra det billigare
Men du betalar ju inte den skatt du borde. Och visst kommer alltid svartjobb att finnas och är det av den arten att du betalar en ungdom en hundralapp för barnpassning eller gräsklippning så må det väl vara hänt. Att däremot ha 5 hästar tack vare svarta affärer är ju inte någon ringa omfattning.
 
Sv: Anmäla svartjobb

TomasN skrev:
Oj stackars dig om du inte har råd med 5 hästar. Hur många tror du har råd att ha 5 hästar? Och sen har du mage att klaga på att hästar skulle vara en statuspryl om du inte fick handla svart.


Nej du har ju inte råd med det egentligen. Det är tack vare ekonomisk brottslighet som du tar dig råd om man skall hårdra det hela.

Men du betalar ju inte den skatt du borde. Och visst kommer alltid svartjobb att finnas och är det av den arten att du betalar en ungdom en hundralapp för barnpassning eller gräsklippning så må det väl vara hänt. Att däremot ha 5 hästar tack vare svarta affärer är ju inte någon ringa omfattning.


:cool:

Phuu

Det är inte speciellt dyrt att han 5st hästar när man har dem hemma :smirk: Jag betalar INGEN stallhyra utan endast foder. fast det är väl också fel!

tror faktiskt att grannen som klipper gräs tjänar rätt bra på det, kanske mer än vad jag skulle lägga ut på hästarna om allt var vitt :angel:

Men i ditt inlägg satte du verkligen din gräns :crazy: det är ok med svartjobb så länge det är grannen eller en ungdom som tar pengarna, men om jag betalar min hovslage svart så är jag direkt ekobrottsling!

Men visst jag tror att många kommer att rida och tävla om allt blir vitt för vem har råd att betala de summorna i slutändan, jo kanske våra skattesubventionerade kungligheter :angel:
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Men kontentan blir att de får TILLBAKA ALL MOMS DE LÄGGER UT och det får INTE jag som privatperson, är det verkligen så svårt att förstå det!!!!

Ett företag behöver INTE Betala momsen för den tar de ut av personerna som köper deras varor!!!!!!!!! = de betalar ingen moms för det är redan inräknat i priset

*sucka* Du förstår ju inte hur det fungerar
Du har ju noll koll på hur det fungerar med momsredovisning i ett företag. Om man går med vinst som man förhoppningsvis gör så betalar man netto in moms till staten. Alla företagare vet att det fungerar så. Läs på innan du yttrar dig mer i momsfrågan tack, annars blir det meningslöst att diskutera. en länk: www.skatteverket.se
 
Sv: Anmäla svartjobb

TomasN skrev:
Du har ju noll koll på hur det fungerar med momsredovisning i ett företag. Om man går med vinst som man förhoppningsvis gör så betalar man netto in moms till staten. Alla företagare vet att det fungerar så. Läs på innan du yttrar dig mer i momsfrågan tack, annars blir det meningslöst att diskutera. en länk: www.skatteverket.se


Och vad betyder ett pris + moms då?? Är inte det den momsen företaget betalar in i slutändan!!

Det är det priset JAG får betala, dvs deras vinst + statens moms!!!

Undrar vem som skall fundera lite på vad det betyder!!!
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jag är insatt i detta eftersom sambon jobbar med just prissättning på olika varor. Dears priser sätts efter momsen och sverige ses inte på med blida ögon just för våran moms
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Korrektion:
Momsen på ridlektioner är 25%. Det är svårt att hävda bokmoms va?


FYI

Momsen är 25, 12 eller 6 procent.
Det finns tre skattesatser för moms.

25 % moms är den generella skattesatsen som gäller på de flesta varor och tjänster.

12 % moms är det på t.ex.
livsmedel
hotell
camping
liftkort
konstverk som konstnären säljer själv.

6 % moms är det på t.ex.

allmänna nyhetstidningar
böcker och tidskrifter
taxi-, buss-, flyg- och tågresor i Sverige
teaterbiljetter
biobiljetter
konserter
cirkus, djurparker
idrott

och vad jag vet så är ridning idrott :angel:
 
Sv: Anmäla svartjobb

Varför anmäla någon som jobbar svart när du själv också har gjort det? förstår inte vitsen med det hela... :smirk:
 
Sv: Anmäla svartjobb

Vi har märkt det.

Men jag vill inte leva i ett samhälle där sköt dig själv skit i andra parollen dominerar.

Därför är det naturligt att anmäla verksamheter som obstruerar en sund konkurrens inom en näring.

Det vore mycket roligare om vi tillsammans både kunde bidra till och njuta av en mer fungerande välfärd. Men så länge det finns många av dem som bara vill njuta och inte bidra så blir det svårt. I andra sammanhang kallas man PARASIT.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Jag anser det INTE vara en mänsklig rättighet att skaffa barn!!

Och att jämföra barnbidrag med vårdbidrag eller åldervård tycker jag är förkastligt :mad:

Men återigen blundar du för hur vårt samhälle fungerar. Vi lever i en demokrati. Riksdagen har tagit beslut om att vi skall ha barnbidrag, alltså folket har indirekt bestämt att så ska det vara. Om du vill arbeta för avskaffande av barnbidrag, välkommen att göra det! Då kan riksdagen ta beslut om det, om du och tillräckligt många andra blir övertygade.

Men vad just du anser ger ju inte dig omedelbart rätt att bryta mot samhällets regler. Om många gör så, då har vi inte demokrati utan det blir anarki. Önskvärt?

Och om du inte visste det så tas både åldringsvård och barnbidrag från de gemensamma skattemedel som du gärna undviker att betala in.
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Men återigen blundar du för hur vårt samhälle fungerar. Vi lever i en demokrati. Riksdagen har tagit beslut om att vi skall ha barnbidrag, alltså folket har indirekt bestämt att så ska det vara. Om du vill arbeta för avskaffande av barnbidrag, välkommen att göra det! Då kan riksdagen ta beslut om det, om du och tillräckligt många andra blir övertygade.

Men vad just du anser ger ju inte dig omedelbart rätt att bryta mot samhällets regler. Om många gör så, då har vi inte demokrati utan det blir anarki. Önskvärt?

Och om du inte visste det så tas både åldringsvård och barnbidrag från de gemensamma skattemedel som du gärna undviker att betala in.

Vad är problemet?? Jag betar ju skatt redan, genom 31% av min lön. Och sedan all moms som JAG inte får dra av. Du tycker inte det räcker alltså :crazy:
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Och du blundar för att du hade fel

Japp, jag hade fel om momsen, men eftersom du korrigerade mig tänkte jag att jag inte behöver upprepa. Den typen av ridaktiviteter som du bedriver faller under 6% satsen.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Vad är problemet?? Jag betar ju skatt redan, genom 31% av min lön. Och sedan all moms som JAG inte får dra av. Du tycker inte det räcker alltså :crazy:
Det spelar ingen roll vad jag, du eller någon annan tycker är lagom mycket skatt, man måste betala den ändå. Jag tycker också skatten är för hög. Skillnaden mellan oss är att jag tänker göra mitt för att förändra det i september 2006.

varje medborgare kan inte ha sina egna lagar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
10
· Visningar
507
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp