Usch, vad tråkigt. Det finns då folk till allt! :eek: :(
Kan ingenting om sånt här så jag kan egentligen inte säga något annat än att jag hoppas att det löser sig för dig och att hästen får det bra. *styrke kramar till dig*
 
Men är utrustningen Teresas eller kommer den ursprungligen från Vanja ? I såna fall kan ju Vanja lätt skriva vad det är för utrustning hon lämnat ut ?
 
Tack alla för svar. Ska läsa igenom allt lite senare. Men här kommer köpeavtalet.

Tänk er nu ett vanligt streckat papper skrivet med bläckpenna. Skriver exakt som det står med stavfel osv. Där jag bara skriver ---- menas det att hon strykt över något.

-13 Görs kopia till säljaren Vanja
Köpavtal om hästen "hästnamn"

Dett avtal gäller ------ efter att fodervärds-avtalet går ut. --- Den 27/3-14 kommer detta köpavtal gälla. "Ras" "hästnamn" "hästens nr" kön: sto Färg/tecken: brun med vit huvud. Född: 20**-**-**. De som -- köparen Teresa köper och ingår i detta avtal. Är "hästnamn" 2000 kr + häst tillbehör sadel, träns, benskydd samt 3 st täcken 1000 kr=3000 kr som görs avbetalning på.
När första inbetalning en sker så görs ägar bytte inom ----- 1 vecka då äger Teresa hästen "hästnamn". Och jag som säljare gör ägar byttet Vanja och kommer stå för veterinärbesiktningen samt om de skulle bli återbesök till veterinären och jag som -- säljare kommer oxå att stå för kostnaderna för hovslager + stallplats fram till den 7 april 2018 och jag kommer även stå för ny sadel --------- och de som behövs inhandla till hästen. Jag Vanja kommer att sätta in pengarna på Teresas konto "konto nummer" från och med den 27/3-14. --------- ------------

Köpare
Teresa
"Personnummer"
Datum o underskrift
27/12-13
"Teresas underskrift"

Säljare
Vanja
"Personnummer"
Datum o underskrift
"Vanja underskrift"


Sååååå, vad säger ni? Hur kan advokaten ens gå på det här??

Kan tillägga att fodervärdsavtalet mellan Vanja och Teresa är skrivet med korrekt fackspråk utskrivet på datorn. Kort kontrakt men med det nödvändiga i. Varför skulle då ett köpeavtal se ut så här??
 
Där svarade du ju på min fråga... Dvs Vanja vet ju vilken utrustning som följde med hästen...

Bestrid BESTRID och återger bestrid... Låt människan kosta på sina utlägg .... Energikrävande från din sida och sånt tar på en ... Men snart har väl ändå inte Teresa så mkt att komma med ? :p
 
Men det här kan ju Vanja gå vidare med, för det finns ju uppsåt från Teresas sida.

Hon vill vinna fördel av det förfalskade dokumentet, och vill ju också göra Vanja skyldig att stå för vissa kostnader. Dessutom så tolkar jag det som att Teresa försöker få det till att hon äger hästen efter första avbetalningen, vilket kan ställa till det rejält om Teresa hittar en advokat som är tillräckligt sysslolös för att vilja ta sig an den här röran.

Jag hade nog faktiskt i Vanjas ställe velat vidta någon åtgärd (om inte annat bestrida dokumentets äkthet) för framtida händelseutveckling.
 
Helt otroligt vad det finns för folk...slutar aldrig att förvånas.
Har egentligen inga direkta råd mer än att -stå på dig!
Hoppas det löser sig till det bästa
 
@bizzy
Det vet jag men hon hade antagligen blivit granskad med eftersom det endast var hennes häst i detta skick.

@Lovisaleonora
Jag vill att överlämnandet sker hos hennes advokat. Dels för att hon inte ska ha nått att komma med till advokaten och dels för att jag gärna vill träffa advokaten själv och se vad jag får för uppfattning om henne. Ska kräva att båda skriver på att sakerna är överlämnade.

@Masse
Jag ska ta kontakt med egen advokat nu i veckan. För mig har pengarna ingen stor betydelse så kosta vad det kosta vill. Jag vill inte bara låta henne gå fri från allt det här. Jag tror Heller inte att hon kommer sluta utan hon lär fortsätta med stämning och kanske även hitta på fler saker jag gjort eller fått som ska tillbaka.

Men som du säger så är det lätt att vara efterklok. Med facit i hand så skulle man agerat annorlunda, men det går inte att ändra på.

@purity_666
Jag hade gärna lämnat dom där om hon dyker upp, men det är ett för osäkert kort. Advokaten behöver ju inte lämna dom vidare till Tina. Försvinner grejerna så är jag ersättningsskyldig.

Teresa har hittills inte skrivit i gruppen på Facebook våra namn, varken mitt eller Vanjas. Men hon skriver hela hästens namn och då är det ett knapptryck bort för att se vem ägaren är. Är en travhäst det handlar om.
Hon skriver indirekt att det är vi. Dock har hon nämnt både mitt och ägarens namn öppet på ägarens tidslinje på Facebook. Där skriver hon bland annat att vi är falska j*vlar osv. Jag ska skriva ut här vad hon skrivit som är relevant i ärendet.

Köpeavtalet är förfalskat och självklart Vanjas namnteckning. Men det är något hon får ta upp själv. Väljer hon att avstå så är det hennes beslut. Jag kommer dock visa det för advokaten och se vad han/hon säger.

Utrustningen jag fick med är dels Vanjas och dels Teresas. Det som är Vanjas stannar kvar hos hästen och resterande lämnas tillbaka till Teresa. Dock har inte all utrustning som är Vanjas kvar då Teresa dels sålt lite och dels tagit med hem (Det gjorde hon när vi hämtade hästen. Hon plocka med saker hem som jag såg). Men den utrustning som fattas får Vanja ta upp om hon vill ha tillbaka den.

@Alexandra_W
Det är en riktig advokat som Teresa anlitat. Både förra och den nuvarande. Det har jag kollat upp ;)

Jag berättade för advokat nr 1 vem han representerade och hur allting egentligen låg till. Han la bara dövörat till och brydde sig inte alls om vad jag sa.

Advokat nr 2 har jag berättat lite till. Ville inte ta upp för mycket innan jag pratat med någon själv. Hon lägger även hon dövörat till hittills. Hon undviker att svara på frågor och försöker hela tiden ta upp nått annat (som hittills bara handlat om utrustningen) för att slippa säga något. Förstår självklart att dom inte får säga vad som helst, men det jag frågade om var inget som kunde användas mot Teresa.

Ska skriva hennes version som hon la ut på Facebook så får ni bådas sidor av saken.

Det advokat nr 2 har gjort hittills har uppskattats till 10 000 kr av Vanjas advokat. Då är inte advokat nr 1 inräknad. Utrustningen är till ett värde på max 1500 kr och hästen skulle säljas för 3000 kr. Så hon är uppe i mer än det dubbla hittills.

Hur menar du här? Hur kan jag väcka åtal som drabbad om inte åklagaren gör det?

Jag har sparat allt förutom sms som försvann när telefonen fick rycket :(. Men jag är alltid trevlig mot alla. Gör inget som dom kan ha till fördel av.
 
Ärligt talat hade jag i dina kläder inte gjort något mer. Jag hade absolut inte lagt pengar på någon advokat i det här läget, det handlar ju om närmare 2000 kr/timme för att hon håller på och tjafsar.

Dig har hon ju inte så mycket att komma med, när du fått lämnat sakerna.
 
@corzette
Det är en del som ägs av Teresa och en del som ägs av Vanja. Det som är Vanjas stannar kvar hos mig.

Jag tänker inte ge mig. Har väldigt mycket som är jobbigt för tillfället, men detta är nästan kul tycker jag :p. Tar mycket energi men det är det värt.

Teresa har ju inget att komma med egentligen. Men ändå fortsätter hon.

@Lovisaleonora
Vanja kan gå vidare med det om hon vill men det är hennes beslut. Jag vet att hon har det jobbigt nu så jag förstår henne om hon inte vill lägga ner en massa energi på en dum idiot.

Ja hon är endast ute efter pengarna. Det är det det handlar om. Teresa bryr sig inte om hästen egentligen. I så fall hade hon aldrig misskött henne så pass som hon gjort och blivit utslängd från 2 stall på 8 månader. Hon hade ju även prioriterat inköpet av hästen och inte nått annat. Men ny är det inte så. Och ju längre tiden tar desto fler saker hittar hon på.


Kl:

Haha ett sånt kontrakt hade jag skrivit på som köpare. Betala 3000 kr för en häst och få hovslagare plus stallplats samt ny utrustning och veterinär i 4 år till. Världens bästa deal för en köpare men världens sämsta försäljning för säljaren ;)
 
Tack alla för svar. Ska läsa igenom allt lite senare. Men här kommer köpeavtalet.

Tänk er nu ett vanligt streckat papper skrivet med bläckpenna. Skriver exakt som det står med stavfel osv. Där jag bara skriver ---- menas det att hon strykt över något.

-13 Görs kopia till säljaren Vanja
Köpavtal om hästen "hästnamn"

Dett avtal gäller ------ efter att fodervärds-avtalet går ut. --- Den 27/3-14 kommer detta köpavtal gälla. "Ras" "hästnamn" "hästens nr" kön: sto Färg/tecken: brun med vit huvud. Född: 20**-**-**. De som -- köparen Teresa köper och ingår i detta avtal. Är "hästnamn" 2000 kr + häst tillbehör sadel, träns, benskydd samt 3 st täcken 1000 kr=3000 kr som görs avbetalning på.
När första inbetalning en sker så görs ägar bytte inom ----- 1 vecka då äger Teresa hästen "hästnamn". Och jag som säljare gör ägar byttet Vanja och kommer stå för veterinärbesiktningen samt om de skulle bli återbesök till veterinären och jag som -- säljare kommer oxå att stå för kostnaderna för hovslager + stallplats fram till den 7 april 2018 och jag kommer även stå för ny sadel --------- och de som behövs inhandla till hästen. Jag Vanja kommer att sätta in pengarna på Teresas konto "konto nummer" från och med den 27/3-14. --------- ------------

Köpare
Teresa
"Personnummer"
Datum o underskrift
27/12-13
"Teresas underskrift"

Säljare
Vanja
"Personnummer"
Datum o underskrift
"Vanja underskrift"


Sååååå, vad säger ni? Hur kan advokaten ens gå på det här??

Kan tillägga att fodervärdsavtalet mellan Vanja och Teresa är skrivet med korrekt fackspråk utskrivet på datorn. Kort kontrakt men med det nödvändiga i. Varför skulle då ett köpeavtal se ut så här??
Sjuk historia...
Det jag reagera på är att det står att när första inbetalning görs så sker ägarbyte?
Med andra ord borde då Vanja inte alls äga hästen längre?? Eller har Vanja inte gjort ägarbyte (och därmed brutit mot kontraktet?)
Hoppas dock att det inte är så
 
Sjuk historia...
Det jag reagera på är att det står att när första inbetalning görs så sker ägarbyte?
Med andra ord borde då Vanja inte alls äga hästen längre?? Eller har Vanja inte gjort ägarbyte (och därmed brutit mot kontraktet?)
Hoppas dock att det inte är så
Det där avtalet är högst troligt falskt.
 
Förstår att du är frustrerad av hela situationen. Men mitt råd är att skippa advokaten. Det kommer bara kosta - massor - av pengar i onödan. Inte värt det.

Bli istället en gås - låt det hela rinna av dig. Ge henne inte uppmärksamhet. Kan vara nog så frustrerande för personen ni råkat ut för, hon verkar vara uppmärksamhetssökande. Ägna dig åt hästen istället.

Skippa advokat - ignorera - och låt stormen bedarra. :)
 
Jag hade nog också skippat advokat och väntat lite till. Just nu så vill dem ju att du bara ska ge dig..låt det gå en tid mer och se var det bär av..och bestrid.
(bara det att utrustningen skulle kosta 70 lax? snälla..OM man nu lämnar ifrån sig så värdefull utrustning så har man kvitton isf att styrka med men oavsett lämnar man bara inte ifrån sig sånt hur som oftast..)
Iaf, vad som än sker..betala inte något och se till att få hennes saker till henne - kan det skickas som rek?..sakerna kan då nästan omöjligt försvinna och om det gör, så är isf posten ersättningsskyldig iom att de agerar mellanhand.
Både inlämnare och mottagare legitimerar sig..dvs du får ett klockslag när du lämnat in och kan bevisa, utlämnarens uthämtning registeras.. I mina ögon ett rimligt förslag iom att överlämna hand till hand tycks vara svårt..

Vilken röra...men som jag också utläser så låter det som att det mesta ligger mellan fd fodervärd och ägaren egentligen, inte mellan dig och fd fodervärd?
Så dra inte för stora växlar ännu..advokat är dyrt och det kanske inte ens är nödvändigt i ditt fall då det ändå låter sannolikt att detta inte riktigt ens är din fight i det stora hela?

Denna personen vill nog bara bråka för att..varför förstår jag inte (tron om att kunna tjäna pengar iom att hästens värde är ringa och omkostnaderna för advokat är dyrt). Du kan och bör även kanske diskutera detta med ägaren så att ni är överens och isf har allt er i mellan glasklart och hållbart så att det inte blir ett större triangeldrama..för det låter som sagt som att detta egentligen är en fråga mellan ägaren och fd fodervärd mest att lösa.
 
Senast ändrad:
Ett tips till kan vara att försöka under tiden ta reda på så mycket bakgrund i detta som finns.

Det är mycket bedrägerier i farten och det skadar inte att snoka runt i bakgrundsinfo.
Personligen tycker jag just bedrägerier när det handlar om häst eller hästutrustning bara ökar..Vi måste börja bli mer källkritiska och inte lita på folk så lätt!
Avtal, kvitton osv bör man granska noga..kanske t o m försöka få tag i fd ägare för det i ev hästaffär, fodervärd eller annat så att man verkligen är 100% säker på att hästen står på rätt person att fatta det beslut som ska göras..så att man själv inte blir indragen i ett triangeldrama

Jag såg också historien om en tjej på fb som skulle hämta någon häst hon påstod var hennes, men som i själva verket är såld av henne själv tydligen sedan länge..det upprättades även något "hjälp mig" konto t o m där denne uppmanade folk att hjälpa till genom att sätta in en slant för att få hem "hennes" häst iom att hon ju stod som ägare på rasföreningens sida (vilket många förstår inte bekräftar ett ägarskap)..



Tragiskt hur folk försöker..och lite skrämmande att i många fall ser det rätt oskyldigt samt verkligt ut så man måste vara på sin vakt och inte agera på en gång..utan ta reda på och ta reda på och ta reda på.. innan man gör nåt!
 
Senast ändrad:
Sjuk historia...
Det jag reagera på är att det står att när första inbetalning görs så sker ägarbyte?
Med andra ord borde då Vanja inte alls äga hästen längre?? Eller har Vanja inte gjort ägarbyte (och därmed brutit mot kontraktet?)
Hoppas dock att det inte är så

Förhoppningsvis finns en chans att avtalet är ogiltigt pga utformning eller brutet iom att avbetalningen inte fungerat som överenskommet enl utsago. Eller om det nu t o m är en förfalskad version..

Tänkte också på det men å andra sidan så står ju köpessumman där och borde rimligen innebära att den ska vara fullt betald innan man kan anse hästen som såld/ägarbytet gått igenom helt? Som jag förstod det är det avtalet något som fd fodervärden skickat till ts..så det kanske är troligt att det inte ens är i närheten då av hur avtalet egentligen ser ut?
 
Mycket annat än tiden för ägarbytet är mysko
Enligt avtalet skulle Vanja ha sålt en häst inklusive utrustning för 5 000 och i samband med det förbinda sig att stå för hästens alla kostnader i sex år. ÄVEN om ägaren ingick ett sådant avtal - varför då ta betalt för hästen eftersom den summan är peanuts i sammanhanget. Det är som att sälja tusenlappar för tior.

Jag tror TS om möjligt ska hålla sig utanför ägaren och fd fodervärdens affärer, men ägaren bör informeras om kontraktet och själv ta råd (brukar finnas via biblioteket, kolla med kommunen, eller via hemförsäkringen) om hon måste anmäla för urkundsförfalskning/bedrägeri för att inte riskera att bindas vid något pga passivitet
 
Köpekontraktet är förfalskat. Så med andra ord inte giltigt.

Vanja har kontakt med advokat som råder henne att avvakta en stämning. Hon gör precis som hon vill. Vill hon anmäla för urkundsförfalskning får hon göra det. Vill hon inte det är det hennes beslut.

Jag tänker nog meddela Teresa advokat att jag lämnar ifrån mig utrustningen och sedan inväntar eventuell stämning.

Läser ni igen står det att hästen kostar 2000 kr och utrustningen 1000 kr = 3000 kr. Så hästen skulle säljas för 3000 kr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 610
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 133
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 426
Senast: Pannica
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 117
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp