@Perla jag vill minnas att väldigt många avrådde dig att ingå kontrakt med denna ägare/häst utifrån luddigheterna du skrev om och med tanke på hur fel det blev med din tidigare lånehäst osv ? :(
Det var inte denna som var på tal om då. Men fel blev det ändå :(

Men med den nya (peppar peppar) verkar allt bli bra till slut ändå. Hästen trivs och jag trivs. Ägaren är hittills väldigt vettig och mån om sina hästar. Hon föder även upp hästar och har eget företag samt är tränare inom travet, så hon är väldigt mån om sitt rykte. Hon var lätt att kolla upp och det har inte funnits minsta tvivel om något så jag känner mig säker med henne.

Som hon sa till mig så kanske allt detta var tvunget till att hända för att vi skulle hitta varandra. Ödet har sina konstiga vägar ibland ;)

Men jag ångrar fortfarande enormt mycket att jag lät Perla gå :'(. Saknar henne så otroligt mycket. Får fortfarande tårar i ögonen när ja tänker på henne och gråter alltid när jag ser en bild eller film på henne :'(.
Men jag tycker fortfarande om nya hästen och är på sätt och vis glad över att allt hände. Nya totton hade kanske fått sätta livet till om jag inte hittat henne. En månad till och hon hade svultit ihjäl :(
 
Nu har jag skrivit ihop ett brev till Teresa. Är det något jag bör ändra, ta bort eller lägga till?

Så här ser det ut än så länge:

"Ang. Teresas utrustning


Utrustningen skall hämtas hemma hos Perla senast den 2/1-2015.

Med hänsyn till att du Teresa, flera gånger uteblivit från de möten vi bestämt för avhämtning av utrustning. Vid utebliven avhämtning av Teresas utrustning överlåtes all utrustning till Perla och hon får således göra vad hon vill med den.

Teresa skall kontakta Perla för dag och tid när överlämningen skall ske. Om Teresa inte hör av sig eller om hon inte hämtar utrustningen inom tidsgränsen ovan överlåtes all utrustning till Perla.

Perla kräver att Teresa skall skriva under på ett kvitto där Teresa intygar att hon fått all sin utrustning av Perla vid överlämnandet.

Perla kräver att Teresa skall upphöra med alla lögner om Perla, Vanja och Hästen omedelbart. Om inte detta efterföljs kommer Perla att gå vidare med detta. En anmälan till polis och länstyrelsen samt en stämningsansökan kommer att göras.

Detta brev upprättas i 2 upplagor varav Teresa och Perla får varsitt.

Med vänlig hälsning
Perla
07**-******

Underskrift
Perla"
 
Hejja dig!! Teresa är inte en rolig person att ha med att göra, manipulativ och falsk med många lögner. Det där med polis är lite roligt, vi blev alla anmälda för allt möjligt och även stallet. Både Länsstyrelsen och polisen fnös när vi berättade orsakerna bakom.
 
Helt ärligt med den formulering och kraven kommer du inte att få svar eller i alla fall inte sådant svar som du vill ha av en sådan person.
Antingen brakar det löst rejält eller så kommer du inte att kunna visa att hon fått det. Vilket kommer att leda till att det inte gäller. Det är ingen dununge det här och att t ex kräva hon ska upphöra med lögnerna kommer hon helt säkert vända mot dig, för hon anser inte att hon ljuger. Så vill du bli av med utrustningen håll dig till den och ev överlåtelse i brevet. Vill du ha med det andra så ta det om det blir ett överlämnande och efter att det är klart.
 
Sluta snurra till det.

Kräv att utrustningen avhämtas xx/ss mellan kl. xx och xx. Utrustningen avses förverkad om avhämtning enligt anvisning inte sker.

Punkt. Sluta tjafsa, nu är du ju på precis samma sandlådenivå som din motpart. Du tror väl ändå inte på fullt allvar att NÅGON hade skrivit under detta?!
 
Om man skickar det rekat så måste hon hämta ut det. Hon kommer aldrig någonsin upphöra med lögner, lever på dessa sedan länge. Förhoppningsvis brakar det loss ordentligt så hon lär sig en läxa, allt hon gjort har varit med en noggrann planering och eftertanke.. (Att jag vet saker om det är för att jag stod i det stall som hon, när hon hämtade hästen från Vanja. Det tog inte många dagar förrän hon ljugit loss till oss samtliga och kriget var igång, hon vräktes från vårat stall)
 
Visst i de bästa av världar hämtar folk ut ett rek. Men nu är det inte den bästa av världar eller ens en "vanlig" person det handlar om. Personer som hon hämtar inte ut rek och definitivt inte om det är med mottagningsbevis vilket krävs för att man ska kunna bevisa att det är uthämtade.
 
Nu har jag skrivit ihop ett brev till Teresa. Är det något jag bör ändra, ta bort eller lägga till?

Så här ser det ut än så länge:

"Ang. Teresas utrustning


Utrustningen skall hämtas hemma hos Perla senast den 2/1-2015.

Med hänsyn till att du Teresa, flera gånger uteblivit från de möten vi bestämt för avhämtning av utrustning. Vid utebliven avhämtning av Teresas utrustning överlåtes all utrustning till Perla och hon får således göra vad hon vill med den.

Teresa skall kontakta Perla för dag och tid när överlämningen skall ske. Om Teresa inte hör av sig eller om hon inte hämtar utrustningen inom tidsgränsen ovan överlåtes all utrustning till Perla.

Perla kräver att Teresa skall skriva under på ett kvitto där Teresa intygar att hon fått all sin utrustning av Perla vid överlämnandet.

Perla kräver att Teresa skall upphöra med alla lögner om Perla, Vanja och Hästen omedelbart. Om inte detta efterföljs kommer Perla att gå vidare med detta. En anmälan till polis och länstyrelsen samt en stämningsansökan kommer att göras.

Detta brev upprättas i 2 upplagor varav Teresa och Perla får varsitt.

Med vänlig hälsning
Perla
07**-******

Underskrift
Perla"

Tycker inte att du ska skicka det här brevet. Det är en låg sandlådenivå, och har inget syfte annat än att provocera henne.

Mitt råd är att du packar ihop hennes utrustning och förvarar i en kartong någonstans. Spara det du hittills har fått av advokatbrev m.m. Se vad som händer, om hon släpper det eller fortsätter... Hör hon av sig ber du henne bara komma och hämta grejorna. Annars får du väl förvara dom en rimlig tid innan de slängs.

Skaka av dig det här nu och njut av hästen istället. Att fortsätta bråka leder inte till något...
 
Tycker inte att du ska skicka det här brevet. Det är en låg sandlådenivå, och har inget syfte annat än att provocera henne.

Mitt råd är att du packar ihop hennes utrustning och förvarar i en kartong någonstans. Spara det du hittills har fått av advokatbrev m.m. Se vad som händer, om hon släpper det eller fortsätter... Hör hon av sig ber du henne bara komma och hämta grejorna. Annars får du väl förvara dom en rimlig tid innan de slängs.

Skaka av dig det här nu och njut av hästen istället. Att fortsätta bråka leder inte till något...
Det är lite provocerande, jag vet. Men jag vill att allt upphör och jag vill bli av med hennes saker. Vanjas advokat tyckte ju att vi skulle hota med anmälan om hon inte slutar. Precis det jag skrev i brevet.

Men jag är tacksam för alla svar jag får. Jag ville ju höra era åsikter.

Jag skjuter upp datumet så hon får längre tid på sig. Men ett brev kommer hon få. Hon har fått sina chanser och nu räcker det.
 
När vi hanterat saker från folk som flyttat ur träningslägenheter så har vi sparat sakerna totalt 3 månader. De har fått brev i början på den perioden och sen ett till när det varit drygt en vecka kvar, de har anmodats kontakta oss för att få en tid. När tidsfristen gått ur har vi gjort oss av med sakerna. Men då har vi räknats som hyresvärd så vet inte riktig vilken tid det gäller för dig.
 
Jag har nog missat hur det har gått till när sakerna hamnat hos dig @Perla
Men hur ska och kan göra beror ju mycket på varför du har sakerna. Som jag fattar det har hon köpt hästens utrustning och inte hästen eller att tanken var att hon skulle köpa bägge och sedan har hon bara betalat för sakerna och inte för hästen så den delen av köpet har gått tillbaka.
Så hur har sakerna hamnat hos dig?
Har du tagit dom samtidigt som du tog hästen, så kan ju du råka illa ut för saker som stöld eller egenmäktigt förfarande. Gör inte så stor affär av det med brev och annat.
Vet du var hon finns så åk dit och lämna sakerna, speciellt om det är så att du har flyttat dom från det ställe där dom fanns från början.
 
Hur mycket grejer är det? Om det är möjligt skulle jag packa allt i en stor kartong, skicka ett brev till Teresa om att du kommer att sända grejerna datum si och att hon får hämta ut dem. Sen skulle jag skicka skiten, och stå för portot. För att slippa allt besvär. Löste hon inte ut grejerna skulle jag skita i det hela sedemera.

Brevet skulle jag aldrig författat än mindre skickat. Det är förvisso provocerande, men det är barnsligt med. Ska du skicka ett brev gå på Lovisaleonoras utmärkta förslag. Det du författat nu är som att hälla bensin på en brasa, oavsett dina intentioner.
 
Teresa fick med lite utrustning till ett värde av 4000 kr från Vanja när hon hämtade hästen som fodervärd. Den utrustningen skulle hon få köpa tillsammans med hästen för 3000 kr. Allt det som följde med stod i deras korrekta kontrakt vilket var fodervärdskontraktet.

Det jag fick med var lite av det som följde med från Vanja och som fortfarande tillhör henne eftersom Teresa inte betalat för dom.

Sen fick jag med en sadel, fleecetäcke med matchande lindor, träns, pessoabett, ryktväska och lite andra små saker. Totalt till ett värde av 1500 kr (räknat högt). Det är den utrustningen som jag försöker få Teresa att ta tillbaka.

Vanjas utrustning stannar hos mig och Teresas vill jag överlämna till henne.

Jag fick med sakerna till låns när jag lånade hästen på foder av Teresa. Alltså är det jag som lånat sakerna och då är det helt andra lagar som träder in än om jag hyrt ut platsen från början till Teresa.

Jag har inte stulit något. Allt ställde Teresa in i min bil själv tillsammans med hennes mamma och min mamma medan jag försökte få upp värmen på hästen som skaka som ett asplöv.

Så som sagt jag har inte stulit något och jag har vid flertalet tillfällen försökt lämna tillbaka sakerna men inte lyckats. Sakerna hamnade hemma hos mig vilket hon visste om. Sedan dess har dom stått nerpackade i ikeapåse precis som jag fick dom tills för några veckor sedan då jag tog upp allting för att skriva ner allt så jag kunde ge listan till hennes advokat. Efter det har dom packats ihop snyggt och prydligt i samma ikeapåse som jag fick med från henne. Påsen står fortfarande i mitt kök hemma.

Det väger en del då det är sadel och kyllera mm i så skicka den kan jag nog inte om ja inte delar upp allting i små paket.



Brevet ska jag skriva om. Jag ville ha era åsikter och det har jag fått nu.

Hur tycker ni jag ska skriva brevet då?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 619
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 431
Senast: Pannica
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 122
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Ny laptop

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp