Annonsera efter medryttarhäst - funkar det?

Takire

Trådstartare
Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :)

Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen "ärvt" medryttarhästar eller börjat med någon ny för att jag redan haft en medryttarhäst i samma stall.

Kanske krävs det att jag rider på ridskola någon termin så att någon kan se live hur jag rider? Då skulle jag kunna ordna referenser.

Jag vill nog verkligen ha mera hästar i mitt liv igen 🐎🐎🐎.
 
Det funkar absolut! :) Jag la ut i en lokal fb-grupp att jag sökte medryttarhäst, skrev lite om mig själv och fick flera svar! Både den hästen jag har ridit nu senaste året och hästen jag red tidigare fann jag genom en sån annons :love:
 
Jag lade ut en annons i en grupp på FB i vintras och beskrev lite om mig själv och vad jag ville göra typ när jag letade häst att vara medkusk på. Fick säkert 20 svar.
Nu blev det inte så mycket med dom ponnyerna jag hittade då pga olika omständigheter med ägaren.

Men i våras svarade jag på en annons och hittade äntligen en häst jag trivs riktigt bra med. Inte alls den häst jag trodde jag ville umgås med, men han har något speciellt.

Så medryttargrupper på FB är mitt tips.
 
Kolla i lokala FB-grupper avsett för att hitta medryttare/medryttarhäst. Där har jag hittat mina medryttarhästar.
 
Låter ju lovande att man kan få svar på facebookannons. Jag har lagt ut i en medryttare/medryttarhäst finnes/sökes i början av den här veckan och lade ut i en "hästtjänster"-grupp idag.

Jag är väldigt kortfattad i mina annonser då jag inte vill varken överdriva eller underdriva hur kunnig/duktig jag är. Har ni andra skrivit mycket?

Nu har jag nyligen lagt ut mina annonser men är lite fundersam på om det att jag inte har tillgång till bil blir min akilleshäl 😬. Men jag vet i alla fall att det finns flera stall inom 10 kilometers radie (och jag bor granne med travet) så till dessa går det ju att cykla.
 
Låter ju lovande att man kan få svar på facebookannons. Jag har lagt ut i en medryttare/medryttarhäst finnes/sökes i början av den här veckan och lade ut i en "hästtjänster"-grupp idag.

Jag är väldigt kortfattad i mina annonser då jag inte vill varken överdriva eller underdriva hur kunnig/duktig jag är. Har ni andra skrivit mycket?

Nu har jag nyligen lagt ut mina annonser men är lite fundersam på om det att jag inte har tillgång till bil blir min akilleshäl 😬. Men jag vet i alla fall att det finns flera stall inom 10 kilometers radie (och jag bor granne med travet) så till dessa går det ju att cykla.
Se till att påtala att du verkligen kan cykla den biten, och att det inte är några problem på vintern heller är tips från mig ☺️ Hade jag letat medryttare och någon skrivit att de cyklar en mil hade jag kanske varit tveksam till att personen kommer om det är dåligt väder/vinter 🙈
 
Se till att påtala att du verkligen kan cykla den biten, och att det inte är några problem på vintern heller är tips från mig ☺️ Hade jag letat medryttare och någon skrivit att de cyklar en mil hade jag kanske varit tveksam till att personen kommer om det är dåligt väder/vinter 🙈
I ena annonsen skrev jag att det behöver vara inom cykelavstånd "(max cirka 10 km från 'hemmet' - det kommer en vinter också)" men ska kanske förtydliga i den att jag haft medryttarhästar 10 km bort även vintertid och i ruskväder så bra poäng 🙂.
 
Hästnet kan vara värt att prova annonsera på. Jag kollar där regelbundet, och annonserar när jag vill ha medryttare.
I mitt område verkar det just nu finnas ett överflöd av folk som söker medryttare där, och tyvärr inte så många som letar medryttarhäst.
 
Hästnet kan vara värt att prova annonsera på. Jag kollar där regelbundet, och annonserar när jag vill ha medryttare.
I mitt område verkar det just nu finnas ett överflöd av folk som söker medryttare där, och tyvärr inte så många som letar medryttarhäst.
Jag får flytta 🤪. Äsch finns nog någon häst även här 🙂.

Tack för tips om hästnet ❤.
 
Och ha tålamod. Det tog ca ett år från att jag började kolla efter medryttarhäst till att jag hittade en som verkade lämplig för mig att provrida.
 
Och ha tålamod. Det tog ca ett år från att jag började kolla efter medryttarhäst till att jag hittade en som verkade lämplig för mig att provrida.
Oj 😅. Det var lång tid. Sånt tålamod har jag nog inte. Då får jag försöka rida lektioner under tiden. Men jag har inga specifika krav på hästen mer än att den ska vara frisk och helst inte kasta av med flit ☺️.
 
Jag satte upp en lapp på ridskolan. ☺️
Har funderat på att göra det.

Nu har jag åtminstone dialog med två hästägare. Avståndet till den ena hästen är egentligen för långt men det går att åka buss. Den andra hästen står kanske också för långt bort, vet inte än var sen är. Och så ville hon gärna ha filmer vilket jag har brist på... 😅
 
Sätta upp lappar är bra, även på lokala granngården/hööks/i privatstall där det finns anslagstavla - men fråga ansvarig först. Här i min ort är det tydligen svårt o få tag i medryttarhäst. Jag upplever att om du är villig att betala en liten slant är det dock fler som är villiga o släppa till sin hästar. :)
 
Det är absolut värt att annonsera. Vi har just nu en häst vi skulle kunna tänka oss en medryttare på, men bara rätt person liksom. Det innebär att vi inte annonserar, men dyker det upp någon som låter bra kontaktar jag. Det jag vill veta är syftet med medryttarhäst/vad medryttaren vill få ut av det hela. Då ser jag om det passar med det vi erbjuder eller inte. Sen är det förvånansvärt många som efter man har svarat och de är jättepositiva inte kommer till skott med att komma och träffa oss. Jag föreslår ett möte och brukar ge förslag på några lämpliga dagar, men sen är jag inte drivande. Om man inte ens klarar av att bestämma en dag och tid att komma och sedan komma då ser jag ju inte att det är så sannolikt att det blir så mycket med medrytteriet. För vår del är det inte viktigt att det är en duktig ryttare, det är viktigare att det är en person som verkligen är intresserad av det vi kan erbjuda (en välutbildad äldre läromästare) och därför blir kvar.
 
Själv försöker jag leta efter medryttare/halvfodervärd. Helt omöjligt. O jo, troligen för att de får betala. Men 1500-2000 kr i månaden för ”egen häst” utan krav på stallskötsel (kanske när jag åker bort), rida, träna och tävla om man vill det kan ju inte vara hela världen.
 
Jag har ingen häst för medryttare just nu, men kan också tänka mig en medryttare så småningom - OM jag hittar rätt! - och har själv rekat lite på dels Hästnet och dels i Facebookgrupper för att få en uppfattning om utbudet.

Min känsla har varit att potten av intresserade medryttare består av ett stort överskott på 10-14-åringar som ridit på ridskola en gång i veckan i två-tre år (som ofta beskriver sig som erfarna ryttare), och som vill låna en häst för att få hoppa mer med och gärna tävla.

Vilket kanske passar någon, men är totalt ointressant för mig som har eget stall och som måste ha en vuxen och på riktigt erfaren människa för att den ska anförtros att få vara ensam och hantera mina hästar. För ska jag vara med hela tiden så är det ju ingen avlastning alls utan snarare en extra belastning. Så, en seriöst intresserad vuxen person med personlig mognad och flexibla krav på vilken typ av häst och vilken typ av ridning som erbjuds, då borde det finnas ganska goda förutsättningar att hitta något genom en annons.
 
På något vis har jag nu snärjt in mig själv lite 😅. Men har i och för sig inte bestämt något med eller träffat någon av hästägarna.

Alla ställen är längre bort än jag hade önskat. Just nu har jag dock bil. Ena stället är nästan 4 mil bort, 32 min med bil (förmodligen längre tid för mig), men goda chanser till rolig ridning och ridsällskap.

Ett alternativ är med väldigt unga hästar så skulle inte bli riktigt som jag föreställt mig, men säkert roligt och lärorikt!

Och så en till där jag hade kontakt med ägaren i början av sommaren. Medryttare fortfarande aktuellt när hästen kommer hem från betet.

Får kanske träffa alla och se hur vi kommer överens med varandra 😅. Tänker mest på oss människor. Det vore ju snopet om alla avskyr mig dock 🙈. Men riktigt på avsky-nivå ska det väl inte behöva bli 🙂.

Alla hästarna verkar toppenfina om än olika 🧡.
 
På något vis har jag nu snärjt in mig själv lite 😅. Men har i och för sig inte bestämt något med eller träffat någon av hästägarna.

Alla ställen är längre bort än jag hade önskat. Just nu har jag dock bil. Ena stället är nästan 4 mil bort, 32 min med bil (förmodligen längre tid för mig), men goda chanser till rolig ridning och ridsällskap.

Ett alternativ är med väldigt unga hästar så skulle inte bli riktigt som jag föreställt mig, men säkert roligt och lärorikt!

Och så en till där jag hade kontakt med ägaren i början av sommaren. Medryttare fortfarande aktuellt när hästen kommer hem från betet.

Får kanske träffa alla och se hur vi kommer överens med varandra 😅. Tänker mest på oss människor. Det vore ju snopet om alla avskyr mig dock 🙈. Men riktigt på avsky-nivå ska det väl inte behöva bli 🙂.

Alla hästarna verkar toppenfina om än olika 🧡.

Jag skulle hellre åka lite längre för en trevlig häst och trevliga ridvägar än ta en häst nära där jag bara kan rida i ridhus och på tråkiga vägar ute. Men det beror ju också på att jag bara är intresserad av att vara medryttare 2 dagar/vecka (en vardag och en dag på helgen). Så jag har tid att åka lite längre de två dagarna.

Har du träffat hästarna och hästägarna ännu? Om inte, så tror jag att det faller på plats när du gjort det.
 
Jag skulle hellre åka lite längre för en trevlig häst och trevliga ridvägar än ta en häst nära där jag bara kan rida i ridhus och på tråkiga vägar ute. Men det beror ju också på att jag bara är intresserad av att vara medryttare 2 dagar/vecka (en vardag och en dag på helgen). Så jag har tid att åka lite längre de två dagarna.

Har du träffat hästarna och hästägarna ännu? Om inte, så tror jag att det faller på plats när du gjort det.

Har träffat en hästägare idag och vi red en sväng tillsammans. Lätt att hitta, trevlig ägare, goa hästar. Finns dessutom möjlighet att rida tre olika hästar. Och jag var välkommen igen ❤️.

Den andra ägaren jag har kontakt med verkar också trevlig och ha en fin häst. Lite närmare, ridbana, ridhus, många ridvägar. Vi har inte setts på riktigt än dock 🙂.

Unghästarna känns tveksammast just nu även om det också vore kul/spännande/intressant. Och som att jag missar en möjlighet 😅.

Jag kommer vilja ha allihop 🙈.

Ändå positivt problem 🙃.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 952
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 666
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 153
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp