Bukefalos 28 år!

Annonsera saluhäst? Varför inte uppge pris?

No1

Trådstartare
Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist.

Det verkar som det blivit betydligt svårare att sälja häst idag då det:
1. Finns väldigt många hästar till salu (6002 tot varav 2293 är stora hästar, detta bara på en sida).
2. Prissättningen varierar enormt.
3. Många annonser där det numer står "prisidé" "måste bort" "slumpas" "pris kan diskuteras" "billigare vid snabb och okomplicerad affär" etc.
4. Kryllar av mindre hästhandlare/beridare etc som säljer importer.

Igår hade jag plockat ut fem likvärdiga intressanta djur som jag ringde på.
Tre fanns pris på, två var inte prisangivna.

När jag ringde på de icke prisangivna inledde jag nästintill samtalet ursäktande med att fråga efter pris för att veta om det övht var någon idé att ödsla tid.
När jag svarade att priset tyvärr var för dyrt för mig möttes jag av påtaglig irritation och snäsighet med svaret:
"Jaha, vad trodde du att den skulle kosta då"?
Jag svarade att jag inte hade en aning och hade svårt att gissa eftersom prisvariationerna på saluhästarna idag skiljer något helt enormt. Dock misstänkte jag att de kanske var dyra eftersom priset inte var utsatt, dock finns det en hel del rejält dyra hästar utannonserade precis som det i prislösa annonser kan stå "ring för mer info" etc. - så hur ska man kunna veta?

Med en av dessa hästägare följde sedan en harang med tillrättavisningar där jag skulle förstå att vill man ha en fin häst måste man vara beredd att betala för det också och det var så tröttsamt med alla okunniga hästmänniskor som inte kunde se skillnad på en pärla/svin och ville sko sig på seriösa uppfödare bla bla bla.
Jag tog under tystnad föreläsningsskit i någon minut eller två och sedan erbjöd jag mig, barnsligt nog, att skicka stam/bilder/video på min förra häst så vederbörande kunde gissa hur mycket jag köpte den för.
Då fick jag ett "Adjö med dig" och sedan ett *klick* :D

Det jag vill komma fram till är:
För den stora majoriteten är priset en ganska relevant detalj vid hästköp så varför inte sätta ut pris/prisidé i annonsen så man når rätt kundkrets med en gång?

Jag tänker iaf inte ringa på fler annonser där ungefärligt pris inte är utsatt.
 
Öh nä det känns ju bara korkat att inte skriva ut priset? Det leder väl bara till att folk tänker "måste jag fråga vad den kostar har jag inte råd".
 
Håller med om att prisnivå bör skrivas ut. Precis som du säger; hur ska man veta? Nästan samma annonstext kan hänga samman med väldigt varierande prisbild.
Tycker också att ras och mankhöjd är väsentliga uppgifter, som inte alltid är med.
Hur ska jag veta om hästen är intressant om det inte står något alls om mankhöjd? Om det är en ponny och kategorin framkommer så vet man ju ungefär, men annars?

Annonser där pris inte är angivet brukar jag bara bläddra förbi.
 
Håller med. Annonserna kan ju vara väldigt likartat formulerade. Om tex en häst som presenteras som "lysande hopptalang", sedan kostar 60 000 eller 250 000, så säger det mig något om vilken typ av lysande talang säljaren tänker sig att hästen är. Och jag vet ju om min egen hopptalang drar åt 60 000-kronors-hållet snarare än 250 000-kronors-hållet, eller inte. Förutom att jag vet vad jag (inte) har råd med.

Det är ju bara slöseri med tid och risk för ömsesidig irritation, om man ringer på annonser på hästar som man inte ens hade reflekterat över att köpa om man hade vetat priset. Fattar inte varför man håller det hemligt. Om min budget är tex 50 000, så spelar det ju ingen roll hur förtjust jag än blir i en häst som kostar det tiodubbla, jag kan ju helt enkelt inte köpa den.

Jag har aldrig sett annonser på bilar eller bostäder, där man döljer priset. Eller?
 
Det är så irriterande! Förstår inte varför man inte kan sätta ut ett pris.
Jag letar avelsston och det är flera ston som säljs till avel men som man inte har satt ut stam på. :banghead:
 
Förstår inte heller syftet med att inte sätta ut pris, och att sedan bli irriterad för att spekulanter ringer och frågar vad hästen kostar känns ju lite korkat. Tror säljare att alla har flera hundratusen att köpa häst för? Tror de att man genom att se en bild eller film per automatik vet vad hästen är värd? Det är ju en bedömning man gör vad hästen är värd inte en absolut sanning, finns ingen prislista att gå efter. Man har ju en budget och ett maxpris och om säljaren vill ha mer så är det ju ingen ide att ta upp varandras tid. Visst ska bra hästar få kosta men har man inte den summan så har man inte helt enkelt. Jag skulle aldrig ringa på annonser utan pris av ren princip. Tänk om man skulle göra så i en affär? Strunta i att sätta ut pris och sedan bli sur när kunden frågar vad det kostar...
 
Sett en och annan som skrivit Obs! Dyr! i annonsen, kan ju vara ett alternativ till att inte skiva ut priset. Men helt utan pris är ju bara dumt.
 
@No1 Åhh, vad dum jag hade känt mig. Förstår ditt problem då jag själv letat häst en längre tid. Satt också och jämförde annonser och märkte att det kunde skilja uppemot 50000kr i pris på två likvärdiga hästar.
Tyckte det var enormt frustrerande!
 
Jag ringer inte ens på annonser där pris inte finns med. Jag räknar med att dom kostar mer än vad jag vill ge.

Lite Ot kanske, men..
Men man får nog räkna med att en häst som är svenskupfödd, lovande och direkt från uppfödaren är dyrare än en import. Jag fick ett bud på ett av mina föl, 20 000 kr.. med motivationen att man kan köpa en 3-årig import för dom pengarna... En häst direkt från uppfödaren har du full koll på vad den varit med om (om nu uppfödaren är seriös så klart) och ibland borde kanske folk förstå att om en häst som kostat 20-30 000 bara i hingstavgifter att tillverka, säljs för 20 000.. ja då är nog inte allt som det ska...
Men känns som att köpare idag i många fall egentligen inte letar efter en häst, utan efter ett fynd.

Dock menar jag inte med detta att den i luren hade rätt i att snäsa och bli irriterad när man ringer och frågar.. Om man nu vet vad man vill ha för hästen, skriv det då..
 
Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist.

Det verkar som det blivit betydligt svårare att sälja häst idag då det:
1. Finns väldigt många hästar till salu (6002 tot varav 2293 är stora hästar, detta bara på en sida).
2. Prissättningen varierar enormt.
3. Många annonser där det numer står "prisidé" "måste bort" "slumpas" "pris kan diskuteras" "billigare vid snabb och okomplicerad affär" etc.
4. Kryllar av mindre hästhandlare/beridare etc som säljer importer.

Igår hade jag plockat ut fem likvärdiga intressanta djur som jag ringde på.
Tre fanns pris på, två var inte prisangivna.

När jag ringde på de icke prisangivna inledde jag nästintill samtalet ursäktande med att fråga efter pris för att veta om det övht var någon idé att ödsla tid.
När jag svarade att priset tyvärr var för dyrt för mig möttes jag av påtaglig irritation och snäsighet med svaret:
"Jaha, vad trodde du att den skulle kosta då"?
Jag svarade att jag inte hade en aning och hade svårt att gissa eftersom prisvariationerna på saluhästarna idag skiljer något helt enormt. Dock misstänkte jag att de kanske var dyra eftersom priset inte var utsatt, dock finns det en hel del rejält dyra hästar utannonserade precis som det i prislösa annonser kan stå "ring för mer info" etc. - så hur ska man kunna veta?

Med en av dessa hästägare följde sedan en harang med tillrättavisningar där jag skulle förstå att vill man ha en fin häst måste man vara beredd att betala för det också och det var så tröttsamt med alla okunniga hästmänniskor som inte kunde se skillnad på en pärla/svin och ville sko sig på seriösa uppfödare bla bla bla.
Jag tog under tystnad föreläsningsskit i någon minut eller två och sedan erbjöd jag mig, barnsligt nog, att skicka stam/bilder/video på min förra häst så vederbörande kunde gissa hur mycket jag köpte den för.
Då fick jag ett "Adjö med dig" och sedan ett *klick* :D

Det jag vill komma fram till är:
För den stora majoriteten är priset en ganska relevant detalj vid hästköp så varför inte sätta ut pris/prisidé i annonsen så man når rätt kundkrets med en gång?

Jag tänker iaf inte ringa på fler annonser där ungefärligt pris inte är utsatt.
 
Nä jag kan inte se meningen med att inte sätta ut pris särskilt inte om de blir sura om man frågar när man ringer. Min erfarenhet är också att de verkliga talangerna som är värda ett par hundra tusen, behöver inte annonseras ut. De säljs genom kontakter och "snacket går".
 
Är man för lat eller snobbig att skriva pris i annons ja då kan man behålla sin häst tycker jag.

Själv är jag trött på att titta på hästar där superlativen flödat i annonsen och när man kommer dit kan hästen inte ett dugg och är ganska medelmåttig, men kostar ändå 100 000 kr.
En annan sak som är irriterande är när det står "Pris kan disuteras" och sen när de kommer till kritan säger de något i stil med "Ja jag kan pruta 1000kr"..... Varför ens skriva in det i annonsen? Vi tittade på en sådan häst en gång, jag vart helt förälskad, bjöd 5000 under priset som var "diskuterbart" eftersom ryttaren inte vågade rida hästen. Svaret var "Nej så mycket vill jag inte pruta". Nehepp, hon fick behålla sin häst. Och inte fick hon den såld heller.
 
Jag gör det enkelt för mig: jag läser inte ens annonser där det inte finns ett pris utsatt, om jag har ett val (på många annonssidor ser man ju priset vid sidan av annonsens rubrik). Jag ids helt enkelt inte lägga tid på att ringa runt bara för att fråga vad hästen kostar.

Däremot irriterar jag mig på att mankhöjden så sällan finns utskriven i annonsen. Det är ju i högsta grad intressant att veta om det är en C-ponny eller stor häst det rör, speciellt i de fall där inte ens rasen finns utskriven utan bara "kallblod" t.ex. Och alla dessa annonser som består av en enda rad (och gärna har en rubrik med en hel drös superlativ..), som inte säger mer om hästen än att den är snäll, brun och hur gammal den är :cautious:. Nog för att jag gärna ringer och talar med säljaren, men en ungefärlig utbildningsgrad och något om hästens temperament, är det verkligen för mycket begärt?
 
Sen är det problemet med annonser som; "Kanon treåring säljes" där det aldrig framgår om kanonen ingår eller om den säljs för sig. Jag får lust att ringa och fråga.
Eller hästar som är fantastiska på alla sätt och vis men utan ålder eller stam. Ska det vara så svårt med en vettig annonstext.
 
Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist.

Det verkar som det blivit betydligt svårare att sälja häst idag då det:
1. Finns väldigt många hästar till salu (6002 tot varav 2293 är stora hästar, detta bara på en sida).
2. Prissättningen varierar enormt.
3. Många annonser där det numer står "prisidé" "måste bort" "slumpas" "pris kan diskuteras" "billigare vid snabb och okomplicerad affär" etc.
4. Kryllar av mindre hästhandlare/beridare etc som säljer importer.

Igår hade jag plockat ut fem likvärdiga intressanta djur som jag ringde på.
Tre fanns pris på, två var inte prisangivna.

När jag ringde på de icke prisangivna inledde jag nästintill samtalet ursäktande med att fråga efter pris för att veta om det övht var någon idé att ödsla tid.
När jag svarade att priset tyvärr var för dyrt för mig möttes jag av påtaglig irritation och snäsighet med svaret:
"Jaha, vad trodde du att den skulle kosta då"?
Jag svarade att jag inte hade en aning och hade svårt att gissa eftersom prisvariationerna på saluhästarna idag skiljer något helt enormt. Dock misstänkte jag att de kanske var dyra eftersom priset inte var utsatt, dock finns det en hel del rejält dyra hästar utannonserade precis som det i prislösa annonser kan stå "ring för mer info" etc. - så hur ska man kunna veta?

Med en av dessa hästägare följde sedan en harang med tillrättavisningar där jag skulle förstå att vill man ha en fin häst måste man vara beredd att betala för det också och det var så tröttsamt med alla okunniga hästmänniskor som inte kunde se skillnad på en pärla/svin och ville sko sig på seriösa uppfödare bla bla bla.
Jag tog under tystnad föreläsningsskit i någon minut eller två och sedan erbjöd jag mig, barnsligt nog, att skicka stam/bilder/video på min förra häst så vederbörande kunde gissa hur mycket jag köpte den för.
Då fick jag ett "Adjö med dig" och sedan ett *klick* :D

Det jag vill komma fram till är:
För den stora majoriteten är priset en ganska relevant detalj vid hästköp så varför inte sätta ut pris/prisidé i annonsen så man når rätt kundkrets med en gång?

Jag tänker iaf inte ringa på fler annonser där ungefärligt pris inte är utsatt.

He he, ja hästvärlden är full av narcissister som försöker känna pengar på sin egen förträfflighet. De är allt som ofta verklighetsfrånvända och när sanningen uppdagas för dem blir de upprörda och anser att det är alla andras fel (såklart!) att deras häst inte blir såld.

Jag brukar säga till dessa personer, "jag hade kunnat erbjuda det dubbla om hästen varit värd det, men det är den inte så du får hälften..." :sneaky:
Blir de sura, skrattar jag bara och tar mina pengar och går.

Ett annat effektivt sätt är att ha med sig 50' i tusenlappar (eller vad nu summan är som man tänker betala) och lägga upp på bordet. "Erbjudandet gäller nu eller inte alls." Få(!!!) tackar nej till en hög med sedlar av någon konstig anledning, då en postväxel eller direktöverföring till bankkonto har exakt samma värde. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp