ännu en bett-tråd.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare explosiv
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 050
E

explosiv

jag har problem med axlarna/bröstryggen.. och är därför jätteklen i mina armar. orkar knappt ens hålla i tyglarna ibland.
pållen blir lite för stark för mej och springer på, och jag får ont i mina axlar. det blir som en ond cirkel..

har vanligt tredelat bett. och vill nu ha tips på något bett som kan hjälpa mej att få tag lite i hästen så jag slipper ha så ont?
(går hos kotknackare så mina problem blir lååååångsamt bättre)

tacksam för hjälp..

Sv: ännu en bett-tråd.

Har du testat tre delat pessoa?
Det ger ju en lite mer kraft att ta i hästen.

Tråkigt att höra att du har så ont. Vet hur det är att ha sådana problem...

Jaktkandar/kimblewick har både jag och min syster testat på våra hästar och de trivs på det samtidigt som vi får bra kontroll med SUPERMJUKA HÄNDER/tygeltag.

Ett kanonbett om ni frågar mig. :banana:

jag rider på amerikanskt gag, det som ser ut som westernbett. kanonbra, hästen gillar det och jag kan vara mjuk i händerna och det fungerar jättebra som nödbroms när min häst springer på :)

pelham eller jaktkandar. jaktkandar kan man dessutom variera styrkan på genom att sätta tyglen på olika sätt.

med pessoa/ hissbett (am. gag) är risken större att hästen bara krullar ihop halsen när du tar i den...dessutom faller dessa bett igenom snabbt och man får lätta tillbaka till noll för att få effekt av nästa tygeltag...vilket brukar ge ganska kass ridkänsla

Gummipelham eller jaktkandar skulle jag prova.
Det finns raka, ganska smala pelhambett i gummi som är lite böjda. De trevligast för hästen och brukar fungera bra när de är lite starka :)
Rider du på två tyglar på pelhammet kan du bestämma styrkan väldigt mycket själv också.

jag har fått den erfareheten att hästarna blir hårda i munnen när dom har pelham. det är många som tycker det. visst kan det vara så att hästen bara krullar i hop nacken på amerikanskt gag, men det innebär ju alltså att du måste kunna känna när hästen går i rätt form. tar du inte allt för mycket i tyglarna och kan rida försiktigt så brukar det inte vara några problem. min häst funkar på det och trivs med det, jag gillar det också. men både hästar och ryttare är ju individuella så allt passar ju inte alla. det bästa är väl att prova sig fram tills man hittar något som funkar för båda. det finns ju hur många bett som helst

Har liknande problem som dig, rider numera min häst på hackamore (med korta skänklar) går hur bra som helst och inga problem med värk i axlar m.m.

okej..
antar att det bara är till att sätta igång o prova lite olika bett...

tack för tipsen allihopa!

Som jag förstått det är Jaktkandar & Kimblewick samma sak? Och är alltså en rak stång..

Och Pelham är skarpare än ett Kimblewick?

Måste man ha kedjan? vad gör kedjan för skillnad?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är samma bett. Kallas även för "spanskt kandar", har jag sett. Finns som raka och delade. Pelham är skarpare på så sätt att det oftast har längre skänklar än ett jaktkandar.

Kinnkedjan gör att du får stångeffekt. Utan kinnkedjan får du i princip ett roterande tränsbett. Så ja, du måste ha kedjan :)

nightcrawler skrev:
jag har fått den erfareheten att hästarna blir hårda i munnen när dom har pelham. det är många som tycker det. visst kan det vara så att hästen bara krullar i hop nacken på amerikanskt gag, men det innebär ju alltså att du måste kunna känna när hästen går i rätt form. tar du inte allt för mycket i tyglarna och kan rida försiktigt så brukar det inte vara några problem. min häst funkar på det och trivs med det, jag gillar det också. men både hästar och ryttare är ju individuella så allt passar ju inte alla. det bästa är väl att prova sig fram tills man hittar något som funkar för båda. det finns ju hur många bett som helst

jag har ridit en del på bägge betten och kan meddela att hästarna inte "blir" hårda i munnen av pelham, och blir de det är det ryttarna som är problemet, inte bettet.

jag står fast vid att hissbett inte är ngt bra bett att rida på, iaf inte om man ska rida dressyr (vilket jag antar att du menar?) eftersom hästarna oftast mest krullar ihop halsen, även om det känns som om de går i "rätt form".
till hoppning/terräng däremot där man rider mera framåt i öppnare form tycker jag att det kan vara ett alldeles utmärkt bett om hästen är för stark

jag mena inte att man ska rida dressyr på det. jag har det enbart när jag rider ut och då är det jättebra. dessutom så känner man om hästen går i rätt form eller inte, det blir ett helt annat steg än när dom bara kröker på nacken. som sagt alla bettpassar inte på alla hästar eller med alla ryttare. jag talar inte om för folk vad dom ska rida på för bett. jag ger förslag och talar om mina erfarenheter. sen är det upp till var och en att bedömma vad som fungerar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: cowgirl81
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 075
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Hej! Har fått reda på att jag har en kronisk ögonsjukdom som tyvärr kommer att påverka mig resten av livet. Har extremt torra ögon som... 2
Svar
27
· Visningar
3 542
Senast: Gnist
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 331
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V