ännu en transportfråga..

TeamLundVer

Trådstartare
jaha nu kommer då ännu en transportfråga från liila mig (blir ju galen i den här transportdjungeln)

står och väger mellan två transporter (begagnade, samma märke)

Transport 1: boggie, inbyggd sadelkammare, mjuk mellanvägg, säkerhetsbommar, aluminium golv +gummimassa

Transport 2: enaxlad, utan sadelkammare, hård mellanvägg, säkerhetsbommar fram, innerdörrar bak, aluminiumgolv + gummimassa

då jag för nuvarande enbart har b-körkort så kan jag enbart köra en häst i taget.

jag ser fördelarna med att ha sadelkammare i hästtransporten, å andra sidan har nr 2 dörrar vilket är super då jag gärna bytar om efter tävling = privat omklädningsrum dock skulle jag då bli tvungen att köpa ett tävlingsskåp.

Hur ser ni på det vilke skulle ni välja och varför?

Sv: ännu en transportfråga..

om du köper nr två behöver du väll inget sadelskåp, du har väll bil du kan lägga grejorna i eller ska du dra transporten själv? :rofl::rofl:

jag skulle välja boggien för att den är just det. en boggie. i valet mellan det och enaxlat blir allt annat, så som mellanväggens material, sadelkammare etc etc - orelevant i mina ögon.

enligt rykten kommer det bli förbjudet med enaxlat om ngra år i vilket fall, per EU rykten.
säkerhets och bekvämlighets mässigt är boggie alltid att föredra.

Boggie! Säkrare, bekvämare för hästen.
Du kan väl stänga rampen om du ska byta om?

Boggie, utan tvekam. Hästens komfort och säkerhet går först.

Du får väl beställa innerdörrar från tillverkaren, det går väl att göra? (misstänker att det är Boj du tittat på).

Självklart boggien!! Vill du gärna ha innedörrar så kan du ju köpa det till din boggie. Det blir nog dessutom billigare än att köpa ett sadelskåp. Det är förvisso mkt dyrare att äga en boggie men köregenskaperna och hästens komfort är det som natt och dag med. Så jag skulle inte tveka en sekund!

Jag skulle inte ens fundera på nr 2 då jag har stor häst. Boggi framför allt annat! Liten ponny, ja då kanske jag hade resonerat annorlunda.

Har haft sadelkammare som var utvändig på en transport och nu när transport är aktuell igen är utvändig sadelkammare ett STORT pluss!

Jag hade valt transport 1 utan tvekan!

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Vad ska man tänka på då? Att kolla så golv, ramp, väggar etc. är i bra skick, inget i transporten hästen kan skada sig på, bra...
Svar
5
· Visningar
1 718
Senast: Bison
·
Utrustning Det börjar bli dags att fundera på en ny och större transport. Frågan är om det ens finns någon transport som uppfyller mina önskemål... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 448
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 768
Senast: Jesna
·
Utrustning Har sålt mitt enaxlade ume släp och nu ska det köpas nytt eller ja ett begagnat ska det vara. Har hela tiden bestämt att jag skulle ha...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: pomelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur