Ansvarig för brandskyddet??

Texaz

Trådstartare
Går just nu en utbildning som är förlagd i ett äldre hus ägt av kommunen.

Idag gick ett larm, vilket bara svagt hördes in i vår lokal, först när en person gick ut i trapphuset hördes det att det larmade. Så långt rätt ok.

Brandkåren blev utringd då ingen visste vad som stod på och de konstaterade att det inte brann samt att det troligen var ett inbrottslarm som aktiverats.

Vi började dock kolla runt vad för utrustning mm som fanns i vår lokal och upptäcker att det enda som i princip finns är två brandsläckare... Ingen utrymningsplan, och några brandvarnare kunde vi inte hitta...

Pratade senare med personal från företaget under oss (vi sitter på tredje våningen) och hen talade om att det är hyresgästerna själva som ansvarar för brandskyddet, de hade haft en extern firma som utrustat lokalerna med nödvändig utrustning och dessutom talade hen om att brandlarmen tydligen är separata (om vi ens har något), dvs om det börjar brinna på bottenplan så kommer inget larm till oss :crazy:

Hen tyckte att det var lugnt, det var ju bara att de sprang upp och talade om att det brann i såna fall:angel:

Mmm, tänkte jag, om det brinner i trapphuset så skulle då inte jag springa upp en (eller två, vi är ju inte högst upp i huset) och varna.

Min fundering är nu, kan man kräva av kommunen att åtminstone larmen hörs på alla plan?
Måste säga att jag känner mig tveksam till att sitta där framöver..... Nu ska vi visserligen flytta därifrån om en månad, men iaf???
 
Jag känner till fler ställen med sådan lösning och för att det ska fungera så att säga krävs det ju att det finns gott om utrymningsvägar samt att bränder inte kan spridas i rasande fart där.
 
Bollade vidare till en kunnig heltidsbrandman, som är hyfsat säker på att det är fastighetsägaren som ansvarar och att det inte borde gå att avtala bort heller.

Spånar om att det är i ägarens intresse att hålla byggnaden säker så att säga.

På mitt jobb tex är fastighetsägaren ansvarig men hyrestagaren ska vara med och ha koll på brandskyddet. Såklart.
Vi är ju de som ska styra upp utrymning med vem gör vad, vem larmar, vem kontrollerar att folk är ute från vilket våningsplan osv osv. Detta har planerats ihop med ägaren av byggnaden och räddningstjänsten.

men själva prylarna som skyltar, säkra utrymningsvägar, släckare, larm osv och prov av dessa står ägaren för.
 
Bollade vidare till en kunnig heltidsbrandman, som är hyfsat säker på att det är fastighetsägaren som ansvarar och att det inte borde gå att avtala bort heller.

Spånar om att det är i ägarens intresse att hålla byggnaden säker så att säga.

På mitt jobb tex är fastighetsägaren ansvarig men hyrestagaren ska vara med och ha koll på brandskyddet. Såklart.
Vi är ju de som ska styra upp utrymning med vem gör vad, vem larmar, vem kontrollerar att folk är ute från vilket våningsplan osv osv. Detta har planerats ihop med ägaren av byggnaden och räddningstjänsten.

men själva prylarna som skyltar, säkra utrymningsvägar, släckare, larm osv och prov av dessa står ägaren för.
Jag är nyfiken på var man i så fall finner den informationen då jag varit relativt insatt i lokaler där hyresgäster fått stå för detta enl avtal.
 
Går just nu en utbildning som är förlagd i ett äldre hus ägt av kommunen.

Idag gick ett larm, vilket bara svagt hördes in i vår lokal, först när en person gick ut i trapphuset hördes det att det larmade. Så långt rätt ok.

Brandkåren blev utringd då ingen visste vad som stod på och de konstaterade att det inte brann samt att det troligen var ett inbrottslarm som aktiverats.

Vi började dock kolla runt vad för utrustning mm som fanns i vår lokal och upptäcker att det enda som i princip finns är två brandsläckare... Ingen utrymningsplan, och några brandvarnare kunde vi inte hitta...

Pratade senare med personal från företaget under oss (vi sitter på tredje våningen) och hen talade om att det är hyresgästerna själva som ansvarar för brandskyddet, de hade haft en extern firma som utrustat lokalerna med nödvändig utrustning och dessutom talade hen om att brandlarmen tydligen är separata (om vi ens har något), dvs om det börjar brinna på bottenplan så kommer inget larm till oss :crazy:

Hen tyckte att det var lugnt, det var ju bara att de sprang upp och talade om att det brann i såna fall:angel:

Mmm, tänkte jag, om det brinner i trapphuset så skulle då inte jag springa upp en (eller två, vi är ju inte högst upp i huset) och varna.

Min fundering är nu, kan man kräva av kommunen att åtminstone larmen hörs på alla plan?
Måste säga att jag känner mig tveksam till att sitta där framöver..... Nu ska vi visserligen flytta därifrån om en månad, men iaf???
I och med att det är kommunen som äger fastigheten så bör det vara ägarens ansvar.

Jag tycker du ska ringa någon ansvarig - alternativt tala med någon i kommunala fastighetsbolagets styrelse (alla sådana uppgifter finns på hemsidan i de flesta kommuner)
 
Jag är nyfiken på var man i så fall finner den informationen då jag varit relativt insatt i lokaler där hyresgäster fått stå för detta enl avtal.
Här står att läsa endel :)
http://www.brandskyddsforeningen.se/pa-arbetet/fastighet1/for_fastighetsagare

Bland annat:

Vem gäller det?
Det övergripande ansvaret för brandskyddet ligger hos dig som äger eller är vd för verksamheten. Men delar av det praktiska brandskyddsarbetet kan fördelas till andra personer i organisationen. Alla medarbetare ska ha kunskap om ert brandskydd. Då kan de både förhindra bränder och göra rätt om det börjar brinna.

Vad säger lagen?
Du har ansvaret. Det är utgångspunkten i all lagstiftning som har med brandskydd att göra. Det finns lagar och regler både för hur fastigheter ska utformas och hur verksamheten ska bedrivas för att klara kraven på brandsäkerhet. Grunden är lagen om skydd mot olyckor och Boverkets byggregler.
------------------
Och även att ägare och nyttjare gemensamt har ansvaret för det systematiska brandskyddsarbetet. Och att det är viktigt att komma överens hur man fördelar detta ansvaret.
 
I och med att det är kommunen som äger fastigheten så bör det vara ägarens ansvar.

Jag tycker du ska ringa någon ansvarig - alternativt tala med någon i kommunala fastighetsbolagets styrelse (alla sådana uppgifter finns på hemsidan i de flesta kommuner)
Ja, tänkte göra det på måndag. Oavsett om ansvaret är utlagt på hyresgästen så bör de ju veta om att det verkar saknas en del.
Har ju jobbat en hel del med systematiskt brandskydd då lagen trädde i kraft (implementerat det på en större industri), så har en viss koll på vad som krävs i lagen.
 
Här står att läsa endel :)
http://www.brandskyddsforeningen.se/pa-arbetet/fastighet1/for_fastighetsagare

Bland annat:

Vem gäller det?
Det övergripande ansvaret för brandskyddet ligger hos dig som äger eller är vd för verksamheten. Men delar av det praktiska brandskyddsarbetet kan fördelas till andra personer i organisationen. Alla medarbetare ska ha kunskap om ert brandskydd. Då kan de både förhindra bränder och göra rätt om det börjar brinna.

Vad säger lagen?
Du har ansvaret. Det är utgångspunkten i all lagstiftning som har med brandskydd att göra. Det finns lagar och regler både för hur fastigheter ska utformas och hur verksamheten ska bedrivas för att klara kraven på brandsäkerhet. Grunden är lagen om skydd mot olyckor och Boverkets byggregler.
------------------
Och även att ägare och nyttjare gemensamt har ansvaret för det systematiska brandskyddsarbetet. Och att det är viktigt att komma överens hur man fördelar detta ansvaret.
Hittade också det, men det kändes lite vagt formulerat, iaf när man inte sett vad som står i avtalet. Får ta tag i det efter helgen
 
Hade nog också ringt o checkat. :)
Som jag läser är det allra yttersta ansvaret ägarens.
Även om de har ett avtal om hur de fördelat brandskyddet bör det, antar jag, ligga i ägarens intresse att det fungerar.
 
Det är inte alls säkert att det krävs varken utrymningslarm eller brandvarnare i lokalerna. Beror på vilken verksamhet det är och hur lokalerna ser ut. T ex kontorsverksamhet utan avskilda mötesrum (där fler än 10 personer kan vistas och man har längre än 10 meter från dörr till utrymningsväg alternativt fler än 30 personer) är det oftast inte krav på utrymningslarm. Däremot sätter ofta fastighetsägaren in ett brand- och utrymningslarm i alla fall för egendomsskyddets skull.
 
Det är inte alls säkert att det krävs varken utrymningslarm eller brandvarnare i lokalerna. Beror på vilken verksamhet det är och hur lokalerna ser ut. T ex kontorsverksamhet utan avskilda mötesrum (där fler än 10 personer kan vistas och man har längre än 10 meter från dörr till utrymningsväg alternativt fler än 30 personer) är det oftast inte krav på utrymningslarm. Däremot sätter ofta fastighetsägaren in ett brand- och utrymningslarm i alla fall för egendomsskyddets skull.
Hm, ok.... Vi sitter i två olika rum, det ena med nödutgång, det andra utan. För tillfället är vi 15-20 personer men antalet varierar från dag till dag....
Känns ju märkligt att det är lägre krav om man är många och har långt till dörr, borde det inte vara tvärtom???
Ser verkligen framemot lokalbytet....
 
Hm, ok.... Vi sitter i två olika rum, det ena med nödutgång, det andra utan. För tillfället är vi 15-20 personer men antalet varierar från dag till dag....
Känns ju märkligt att det är lägre krav om man är många och har långt till dörr, borde det inte vara tvärtom???
Ser verkligen framemot lokalbytet....

Det inom parentesen var vad som menas med "avskilda mötesrum". I lokaler med kontorsverksamhet UTAN avskilda mötesrum är det alltså generellt inte krav på utrymningslarm.
I ert fall beror det alltså på hur långt det är från dörren från rummet till närmaste utrymningsväg (vanligast dörr till det fria eller avskilt trapphus som mynnar i det fria, kan även vara en brandcellsgräns som man utrymmer över).
 
I vilket fall så borde en brandövning vara på sin plats!!

Vem i personalen/på platsen är lokalansvarig?
Har ni anvisats utrymningsvägar, uppsamlingsplats, släckare, filtar?
 
I vilket fall så borde en brandövning vara på sin plats!!

Vem i personalen/på platsen är lokalansvarig?
Har ni anvisats utrymningsvägar, uppsamlingsplats, släckare, filtar?
Antar att utbildningsledaren är ansvarig (alternativt företaget som hyr lokalerna?)
Och nej, vi har inte anvisats något av det som nämnts, tror inte ens ledarna vet var det finns, efter vad jag uppfattade när vi letade efter det i fredags:confused:
En utrymningsplan trodde jag åtminstone skulle finnas, men icke!
Finns iofs bara två vägar ut, så hitta skulle vi nog göra under förutsättning att vi fick veta om det skulle börja brinna på annat våningsplan:crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp