Antal hästar i stall innan tillstånd?

DarkInNight

Trådstartare
Hur många hästar får man ha innan man måste ha tillstånd? Hur svårt är det att få tillstånd, och hur gör man? kostnad?:)

Sv: Antal hästar i stall innan tillstånd?

Hur många hästar får man ha innan man måste ha tillstånd? Hur svårt är det att få tillstånd, och hur gör man? kostnad?:)

Kolla på djurskyddsmyndighetens sajt så får du veta exakt vad lagstiftningen säger.

är det någon som behövt söka tillstånd? hur svårt är det att få tillstånd att ha fler hästar?:)

taget fr djurskyddsmyndighetens hemsida :
"Den 1 januari 2005 utökades kravet på tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning bedriver verksamhet med hästar. Detta innebär att:

All ridskoleverksamhet ska ha tillstånd.
All yrkesmässig verksamhet ska ha tillstånd, oavsett antal hästar.
Dessutom ska den ha tillstånd som:

Håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader, t.ex. en hästägare som har hand om och ansvarar för egna hästar och/eller hästar som hålls på foder.
Föder upp 4 eller fler hästar per år.
Upplåter 4 eller fler hästar per år, t.ex. turridningsverksamhet.
Säljer 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning.
Säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning.
Förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar samtidigt och regelbundet. Denna punkt rör den som t.ex. hyr ut boxplatser eller tar emot andras hästar för träning. "

alltså är det 3 hästar som gäller om man inte ska behöva söka tillstånd.

Men jag funderar fortfarande på hur svårt det är för att ta tilstånd för fler hästar. Någon som har erfarenhet av att söka tillstånd? :)

taget fr djurskyddsmyndighetens hemsida :
"Den 1 januari 2005 utökades kravet på tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning bedriver verksamhet med hästar. Detta innebär att:

All ridskoleverksamhet ska ha tillstånd.
All yrkesmässig verksamhet ska ha tillstånd, oavsett antal hästar.
Dessutom ska den ha tillstånd som:

Håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader, t.ex. en hästägare som har hand om och ansvarar för egna hästar och/eller hästar som hålls på foder.
Föder upp 4 eller fler hästar per år.
Upplåter 4 eller fler hästar per år, t.ex. turridningsverksamhet.
Säljer 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning.
Säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning.
Förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar samtidigt och regelbundet. Denna punkt rör den som t.ex. hyr ut boxplatser eller tar emot andras hästar för träning. "

alltså är det 3 hästar som gäller om man inte ska behöva söka tillstånd.

Men jag funderar fortfarande på hur svårt det är för att ta tilstånd för fler hästar. Någon som har erfarenhet av att söka tillstånd? :)

Du får heller inte hyra stallplats till 4 eller fler hästar utan tillstånd

ansökningsblanketter för §16 tillstånd att ha häst finns hos kommunen

är det någon som behövt söka tillstånd? hur svårt är det att få tillstånd att ha fler hästar?:)

Jag har precis sökt tillstånd. Jag har 8 st hästar i mitt stall, och genom att 2 st av dem är på träning här så behöver jag tillstånd.
Det var ut en inspektör och kollade stallarna.

Om man har under 10 st hästar som är egna så behöver man inte tillstånd.
Men har man inackordering eller tar emot hästar på träning så är det tillstånd som gäller från häst nr 4. Oavsett om du har fler själv.
Precis som det står på djuskyddsmynd. sida.

Du har fått bra svar på hur många hästar man får ha utan tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen, men kostnaden varierar från kommun till kommun så hör med just din kommun vad det kostar där.
Man ansöker genom att man skickar in en ifylld ansökningsblankett till kommunen, blanketten finns här http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Blanketter/16_par16_hastar.pdf

Jag ska precis fylla i dessa papper (många frågor är det...). I vår kommun kostar det 1200:- för att få tillståndet, inte klokt tycker jag.
Mvh. Matten

"Förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar samtidigt och regelbundet. Denna punkt rör den som t.ex. hyr ut boxplatser eller tar emot andras hästar för träning. "

Om jag har 4 boxplatser men bara hyr ut tre och har den fjärde själv, måste jag ha tillstånd då?

Antagligen inte enl paragraf 16 i alla fall, men det kan vara så som det är i vår kommun, att det finns lokala förordningar som kräver en form av tillstånd för hållande av häst överhuvudtaget.
Det kostar runt 12-1300 och uppåt. Kräver grannars godkännande av hästhållning, dvs om du har dina grannar inom ett visst avstånd från stallet, det kan också skilja från kommun till kommun tydligen.

Jag är rätt övertygad om att du behöver tillstånd. Du har ju fyra hästar som du förvarar & utfodrar. Eftersom det specifikt anger att det gäller de som hyr ut boxplatser, spelar ju ägaren ingen roll, utan bara det totala antalet.

Jag har fem hästar totalt varav två inhyrda och behöver inget tillstånd enl paragraf 16, detta har prövats och godkänts av myndigheten. Däremot som sagt ett annat slags lokalt tillstånd.

Finns dom lokala föreskrivterna på kommunens hemsida tro?

Får väl ringa och fråga annars...

Tack iaf

De ska finnas där men man vet aldrig med kommuner...

Man är i alla fall skyldig att ta reda på det själv, det går inte ut någon info eller så. Jag hade ju ingen aning om att vi hade en sån regel här t ex men blev varse det när de kom ut på en rutininspektion av stallet:crazy:

"Förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar samtidigt och regelbundet. Denna punkt rör den som t.ex. hyr ut boxplatser eller tar emot andras hästar för träning. "

Om jag har 4 boxplatser men bara hyr ut tre och har den fjärde själv, måste jag ha tillstånd då?

Man får ha 9 egna hästar och 3 inackorderingar utan tillstånd enligt 16 § Djurskyddslagen.

Intressant, det ska jag slå i huvudet på ansvarig som mailat mig beskedet att tre hästar i stallet - tillstånd.

Är det säkert att det är ett paragraf 16 tillstånd de begärt?

Fast det skulle inte förvåna mig i o f sig med tanke på hur jag har fått vända ut o in på mig själv för att rätta till inspektörens alla stolligheter och påståenden...

Ring BÅDE länsstyrelsen och Djurskyddsmyndigheten är mitt tips, i mitt fall så fick jag inte ordning på någonting förrän en insatt person på Länsstyrelsen kom till undsättning.

Intressant, det ska jag slå i huvudet på ansvarig som mailat mig beskedet att tre hästar i stallet - tillstånd.

Ja, då kan det inte vara tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen. Be ansvarig kolla med DSM så kommer de att ge personen det svaret jag skrev. Jag har själv fått det svaret av dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 332
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Osäker på hur jag skal lösa det har... Sorry for min dårlig svenska skriving. Har en haflinger ponni som är strässad ved fodring. Ute... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 617
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 876
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25