DarkInNight
Trådstartare
Hur många hästar får man ha innan man måste ha tillstånd? Hur svårt är det att få tillstånd, och hur gör man? kostnad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur många hästar får man ha innan man måste ha tillstånd? Hur svårt är det att få tillstånd, och hur gör man? kostnad?![]()
taget fr djurskyddsmyndighetens hemsida :
"Den 1 januari 2005 utökades kravet på tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning bedriver verksamhet med hästar. Detta innebär att:
All ridskoleverksamhet ska ha tillstånd.
All yrkesmässig verksamhet ska ha tillstånd, oavsett antal hästar.
Dessutom ska den ha tillstånd som:
Håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader, t.ex. en hästägare som har hand om och ansvarar för egna hästar och/eller hästar som hålls på foder.
Föder upp 4 eller fler hästar per år.
Upplåter 4 eller fler hästar per år, t.ex. turridningsverksamhet.
Säljer 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning.
Säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning.
Förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar samtidigt och regelbundet. Denna punkt rör den som t.ex. hyr ut boxplatser eller tar emot andras hästar för träning. "
alltså är det 3 hästar som gäller om man inte ska behöva söka tillstånd.
Men jag funderar fortfarande på hur svårt det är för att ta tilstånd för fler hästar. Någon som har erfarenhet av att söka tillstånd?![]()
är det någon som behövt söka tillstånd? hur svårt är det att få tillstånd att ha fler hästar?![]()
Hur många hästar får man ha innan man måste ha tillstånd? Hur svårt är det att få tillstånd, och hur gör man? kostnad?![]()
Du har fått bra svar på hur många hästar man får ha utan tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen, men kostnaden varierar från kommun till kommun så hör med just din kommun vad det kostar där.
Man ansöker genom att man skickar in en ifylld ansökningsblankett till kommunen, blanketten finns här http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Blanketter/16_par16_hastar.pdf
"Förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar samtidigt och regelbundet. Denna punkt rör den som t.ex. hyr ut boxplatser eller tar emot andras hästar för träning. "
Om jag har 4 boxplatser men bara hyr ut tre och har den fjärde själv, måste jag ha tillstånd då?
Intressant, det ska jag slå i huvudet på ansvarig som mailat mig beskedet att tre hästar i stallet - tillstånd.