Anti Bock tyglar.

LitenIsa

Trådstartare
Har någon inne på detta forum hört talas om antibock tyglar, gräsätartyglar eller vad det nu heter.

Jag VET att jag haft sånna på en ponny jag red för många många år sedan. Det är en slags inspänning som gör att hästen /ponnyn inte han få ner huvet och därav inte bocka lika kraftigt.

Jag ringde hööks och frågade men de hade inte en aning om vad jag pratade om.

Jag har för mig att en häst som har sånna hjälptyglar inte kan gå riktigt i form, men däremot kan den inte bocka lika kraftigt.

Är nämligen en tjej i stallet som har fruktansvärda problem med att hennes häst bockar. Igår åkte en riktigt bra ryttare av honom och fick åka ambulans till sjukhuset. :cry:Därför undrar vi nu om det finns sånna hjälptyglar eller om det är något jag inbillat mig.

MVH
Isabelle
 
Gräsätarband vet jag att det finns. De finns bl.a. i en ridsportaffär här i örebro. men om de hjälper mot bockningar vet jag inte... men om jag ska vara ärlig så undrar jag varför hästen bockar så?? Har den ont någonstans?? Kolla upp det först.
 
kålla först igenom den så att han/hon inte har ont någon stans....sedan kan du ta på han en vanlig travkäk som du har ganska lång och spänner fast den i ringarna vid framvalvet =) :devil:
 
JAG BLIR VANSINNIG!!!!!

Det slår aldrig fel. Vad man än frågar som så kommer svaret kolla så den inte har ont.

HAN HAR INTE ONT!!! DET ÄR INTE MIN HÄST (vilket jag skrev) Jag försöker bara hjälpa dem att hitta hjälpmedel. Han har hållt på så här i olika perioder i över ett år och han är kollad flera gånger. alltså HAN HAR INTE ONT!!!

Inga sura miner bara lite upprörd över att folk verkar tro att man som hästägare inte kollar om hästen har ont innan man provar andra saker.

Nu är jag glad och lugn igen.
:DIsa
 
Nu var det ju inte jag som hade problem...Men jag tror att det är billigare att köpa ett gräsätarband än att köpa en uppkäk faktiskt.
 
Jag tycker det kan vara en idé att pröva, vi var inne på att prova vi också! Och nej, vår ponny har inte ont någonstans :)

Är det en stor häst som håller på? När det gäller ponnier så kan det ju ibland bero på att dom utnyttjar en mindre ryttare som inte orkar driva på ordentligt.
 
Men i vilka sammanhang bockar han då?

Rider en likadan häst.. Har åkt av 1 gång/vecka sen jag började rida honom :smirk:
 
Om du tar ett par benremmar från ett täcke och knäpper dom i ringen i sadeln och i bett ringen så har du fixat dig ett par billiga brafungerande "antidranerhuvudetalltvadjagkan"-tyglar :idea:. Fungerar hur bra som helst, lite snällare blir dom om du sätter ett stigbygelgummiband mellan bettet och remmen.
Lycka till men projektet! :bump:
 
Ponnysar är väl mer kända för att bocka av sina ryttare än stora hästar. Men detta är en stor häst.

Jag har skrivit av alla förslag och ska lämna dem till hästägaren ikväll så får vi se vad hon hittar på.

Som svar på frågan när han bockar. Det kan hända precis när som helst. Det är inga små glädjeskutt som min egna kan ta ibland utan det är riktiga saker. Från noll till 100 utan någon som helst förvarning. Och ändå får han röra på sig dagligen så de är inte överskottsenegri det handlar om.
 
*hukar mig för att inte LitenIsa ska slå på mig*
Jag vet en häst som vart kollad med alla möjliga metoder och inget fel hittades förren efter 2 år. Hon gjorde just som du beskriver, hon hade sammanväxningar på något av torn utskotten och blev avlivad endast 5 år gammal.
 
det du beskriver finns, jag har sett det i en engelsk utrustningskatalog, men jag kommer inte ihåg ved det kallade det. tror att det är ganska enkelt att tillverka en egen annars.

lycka till
 
fråga en travtränare om du inte kan få köpa en gammal käk med både kindstropp och pinne!!
kostar inte många kronor om den är gammal och ful... :D
 
Jag slår aldrig någon. Min ilska går över på ca 20 sek :D

Tack allihopa. Jag ska meddela alla era förslag till rätt ägare. Mycket bra tips har jag fått.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 998
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Jag är riktigt konfunderad. Är medryttare på en fullblodskorsning som gärna går med huvudet väldigt högt, han har alltid martingal. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 507
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 257
Senast: alegria
·
M
Utrustning Jag satt och funderade över hur det kommer sig att islandshäst ryttare generellt (som jag har upplevt det iallafall) inte använder...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 743
Senast: Jooonii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp