Antiinflammatoriska problem...

Steffe

Trådstartare
Hej.
Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget.
Har fått antiinflammatoriska piller (Osinos?) som han kräktes av efter 2 dagar. Han började dock dricka mindre vilket säkert är pga smärtstillande och det känns bättre i halsen.
Veterinären bad mig sluta direkt han kräktes och jag har nu istället fått flytande medicin att testa. Gav honom en dos igår eftermiddag och han blev mycket bättre under kvällen/natten så det hjälpte igen.
Imorse gav jag honom mat, som bestod av mosat kött och buljong/vatten för att slippa svälja större bitar. Nästan direkt efter spydde han lite grann, och i princip bara vätska. Han fick behålla nästan allt kött och har klarat sig i 3 timmar nu utan problem...
Jag undrar:
Tänkte jag testar med en dos till idag, för att se om det var en tillfällig kräkning pga så mycket vätska i maten som han slukade?
Har någon annan haft hund som kräks av antiinflammatoriska mediciner? Hur gör man egentligen om man inte hittar nåt som funkar, man kan ju inte låta hunden bara fortsätta ha inflammation?
Vad är nackdelen med intravenöst? Borde väl inte påverka magen i alla fall?

Jag ska kontakta veterinär igen senare, men han är inte tillgänglig förrän sent idag så jag funderar om jag inte ändå ska testa med dos 2 av det flytande..?
 
Hej.
Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget.
Har fått antiinflammatoriska piller (Osinos?) som han kräktes av efter 2 dagar. Han började dock dricka mindre vilket säkert är pga smärtstillande och det känns bättre i halsen.
Veterinären bad mig sluta direkt han kräktes och jag har nu istället fått flytande medicin att testa. Gav honom en dos igår eftermiddag och han blev mycket bättre under kvällen/natten så det hjälpte igen.
Imorse gav jag honom mat, som bestod av mosat kött och buljong/vatten för att slippa svälja större bitar. Nästan direkt efter spydde han lite grann, och i princip bara vätska. Han fick behålla nästan allt kött och har klarat sig i 3 timmar nu utan problem...
Jag undrar:
Tänkte jag testar med en dos till idag, för att se om det var en tillfällig kräkning pga så mycket vätska i maten som han slukade?
Har någon annan haft hund som kräks av antiinflammatoriska mediciner? Hur gör man egentligen om man inte hittar nåt som funkar, man kan ju inte låta hunden bara fortsätta ha inflammation?
Vad är nackdelen med intravenöst? Borde väl inte påverka magen i alla fall?

Jag ska kontakta veterinär igen senare, men han är inte tillgänglig förrän sent idag så jag funderar om jag inte ändå ska testa med dos 2 av det flytande..?
Magreaktion på NSAID är inte helt ovanligt. Min artrosgamling går på ett preparat som ges en gång i månaden i 6 månader som en kur, vilket han svarat kanonbra på.

Det är nog Onsior din hund fått?
 
Men vad gör veterinären om alla vanliga mediciner ger magproblem? Används intravenöst nån gång och i så fall, vad är det för nackdelar med det?
Måste finnas nackdelar annars skulle man väl kanske ge intravenöst direkt en hund får problem istället för att fortsätta testa olika preparat?
 
Men vad gör veterinären om alla vanliga mediciner ger magproblem? Används intravenöst nån gång och i så fall, vad är det för nackdelar med det?
Måste finnas nackdelar annars skulle man väl kanske ge intravenöst direkt en hund får problem istället för att fortsätta testa olika preparat?
Intravenös medicin får du inte ge själv utan kräver att hunden är inskriven.

Det finns annan smärtlindring än NSAID (som både Metacam och Onsior är).

Dock bör man utreda hundens problem, tonsillit är ingen orsak utan enbart ett symtom.
 
Antiinflammatorisk medicin kan vara tufft för magen vilket är anledningen till att man alltid ska ge det i samband med mat. Just Onsior brukar rekommenderas att ge en halvtimme före eller efter mat för att den ska verka bäst, så jag hade ju valt efter maten i så fall. För att hjälpa magen att komma i balans så kan du strö FortiFlora över maten. Jag hade kombinerat det med skonkost tills att magen är i balans igen.
 
Finns andra preparat som är antiinflammatoriska också? Om hunden inte tolererar NSAID pga biverkningar får man ju hitta andra lösningar.
Ja, men vilka finns då? Jag fick vid ett tillfälle rent smärtstillande utskrivet till en hund och det var Tramadol, vilket ju är en opioid. Den fungerar dock inte som antiinflammatoriskt, vilket bör vara första prio för en hund med tonsilit.
 
Ja, men vilka finns då? Jag fick vid ett tillfälle rent smärtstillande utskrivet till en hund och det var Tramadol, vilket ju är en opioid. Den fungerar dock inte som antiinflammatoriskt, vilket bör vara första prio för en hund med tonsilit.
Kortison är ett av de starkaste antiinflammatoriska läkemedel vi har. Men som sagt, tonsillit är ingen sjukdom i sig. Vid lokal irritation i halsen kan sukralfat hjälpa, speciellt om problemen härrör från magtarmkanalen, ofta i kombination med protonpumpshämmare.

Tramadol vet man numer att det inte ger effekt på hund, endast på katt.
 
Tack för alla svar.
Metacam verkar funka bättre, kanske hjälper att man kan ge den direkt i maten. Han spydde upp lite vätska första dagen men jag gav honom nästa dos också trots det och han har inte spytt sedan dess.
Det har gett verkan direkt, han dricker normalt nu. Tror dock inte inflammationen är borta redan utan det är väl snarare det smärtstillande som verkar så att han inte har lika ont och behöver dricka för att det ska kännas bättre i halsen.
Jo, veterinären sa att det är antagligen något annat som ligger som grund men att man testar detta först. Om det inte hjälper måste man gräva lite djupare.
Han har iaf jättebra värden på allt de testat i blod och urin så han utesluter de vanligaste problemen såsom diabetes tex, men det kan ju vara nåt mer exotiskt som kräver andra tester...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: annaovega
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 572
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp