Äntligen kattägare

Trådstartare
:banana: :banana: jag har äntligen lyckats övertala min sambo om att skaffa katt, å om 4 dar så anländer min PIPEN :love: :love: men jag har lite frågor och funderingar.
Tänkte först ge lite fakta om katten eller rättare sagt kissebäbisen :D han hittades ensam skrikande i skogen å hon som hittatde honom kan inte ta hand om han så det får jag :) men det verkar som att han bara är typ 6 veckor (kattmamman måste ha dött på nått sätt elller övergett honom, troligen vildkatt) han är superpigg å busar som bara den springer hit å dit hela tiden, älskar när folk bär omkring på han å då låter han hela tiden, brum brum :rofl: :rofl: men till min fråga:
Vad skulle ni gett för mat till en sån liten krabat?
Han är avmaskad hos dem som hittade han å han har ätit välling, falukorv å burkmat.
vad tycker ni är bäst att strö lådan me (papperströ eller sand) märke i såfall?? vill ha så lucktfritt som möjligt.
Kan man "laga" egen mat tex koka ris,pasta eller nått liknande till han??
Vid vilken kattungeålder vaccinerar man första gången??
Tycker ni att man ska avmaska en gång per år (blir innekatt) ??

om jag glömt nått viktigt så ge mig gärna lite tips :banana: :banana: :banana:

Sv: Äntligen kattägare

Haha, en till Pipen :D
Så här ser min ut

{b35db264-55fb-475a-8bb2-3811ec98c8f4}.jpg

Eller såg ut förra året, nu är han ett år gammal :love:

Ang. Kattmat har jag börjat försöka mej på att göra egen men det är en stor kunskap och rätt krävande och ffa. måste man ha kunskap om kattens näringslära. Jag tycker att du ska börja med ett helfoder till katten och succesivt börja laga kattmat när du läst på mer om det.

Jag använder Toalätt vanligtvis, går att spola ned på toan och dammar inte som sand gör.
Luktar gör det om lådan är lortig, jag har tre katter och gör rent varje dag så att det inte ska vara bajs när nästa kommer. Även fast mina gör ifrån sej mycket ute också.

Du kan ge honom vanligt kattmat, men den ska förstås vara så närings- och energirik som möjligt, det är ju en växande kattunge. Bra burkmat, som tex Mjau, är bra. Ge honom inte ris/pasta/potatis, katter är köttätare, och ska inte äta spannmål.

Vaccinera honom kan du göra när han är ca 8-9 veckor, sedan vaccinerar man en gång till 3-4 veckor senare. Därefter räcker det att du vaccinerar vartannat år.

Om han ska bli innekatt så behöver du bara avmaska om du misstänker att han har mask, annars inte.

Personligen tycker jag att sand är bäst för att hålla lukten borta, men papperspellets skräpar inte lika mycket. Katter brukar gilla sand bättre...

Det finns ju särskild mat för kattungar, som är mer näringsrik än vanlig mat. Ris och pasta tror jag inte katten ska ha, den är ju köttätare. Det låter också lite vanskligt att ge den människomat som falukorv och välling, katter mår nog bättre av att få mat som är anpassad efter dem, särskilt när de är så små.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka