Använder räddningspersonal nödinformation i mobilen?

Tänker att de flesta nog har kod/mm/mm-skyddet på alltid? Så att inte vem som helst som får tag i telefonen har fritt tillträde? Trodde jag iaf. 😅
Vem menar du ska få tag i en telefon jag själv använder och har koll på? Vad ska folk ha fritt tillträde till? Min facebooksida? Ja jag har bank-id men där är kod, blir jag mot förmodan av med telefonen så spärras ju allt.
Nej jag har inget kod eller skydd på, inte mer än den fyrsiffriga pinkoden när man startar telefonen. Det finns inget behov.Jag har telefonen för att ringa och skicka sms på/med.
 
Vem menar du ska få tag i en telefon jag själv använder och har koll på? Vad ska folk ha fritt tillträde till? Min facebooksida? Ja jag har bank-id men där är kod, blir jag mot förmodan av med telefonen så spärras ju allt.
Nej jag har inget kod eller skydd på, inte mer än den fyrsiffriga pinkoden när man startar telefonen. Det finns inget behov.Jag har telefonen för att ringa och skicka sms på/med.
Du får göra precis hur du vill. 😅 Men den kan ju tappas eller bli snodd. Jag har gärna ett extra ”skydd” för alla mina personliga grejer på telefonen och antog väl bara att de flesta andra kände samma? Som sagt om du inte har någon ”spärr” kan ju infon hittas ändå. Problem solved.
 
Du får göra precis hur du vill. 😅 Men den kan ju tappas eller bli snodd. Jag har gärna ett extra ”skydd” för alla mina personliga grejer på telefonen och antog väl bara att de flesta andra kände samma? Som sagt om du inte har någon ”spärr” kan ju infon hittas ändå. Problem solved.
Fast det var ju det jag frågade, var kan infon hittas när jag inte kan göra som beskrivits? Jag har aldrig haft en telefon som blivit tappad eller snodd, skulle det inträffa vore jag mest sur för att jag förlorar en telefon eftersom de är dyra och jag inte har råd med någon ny hur lätt som helst. Infon på telefonen går ju att spärra rätt fort. Typ bank-id och samsungkontot.
 
Fast det var ju det jag frågade, var kan infon hittas när jag inte kan göra som beskrivits? Jag har aldrig haft en telefon som blivit tappad eller snodd, skulle det inträffa vore jag mest sur för att jag förlorar en telefon eftersom de är dyra och jag inte har råd med någon ny hur lätt som helst. Infon på telefonen går ju att spärra rätt fort. Typ bank-id och samsungkontot.
Jag kan hitta all den infon i kontakter (”adressboken”). Öppnar man den hittar man mig själv och all info jag lagt in först i listan.
 
Jag kan hitta all den infon i kontakter (”adressboken”). Öppnar man den hittar man mig själv och all info jag lagt in först i listan.
Tack! det är där jag kollar mitt eget telefonnummer när folk frågar om det :D Har inte skrollat ner som nu, så nu vet jag :)
 
Fast det var ju det jag frågade, var kan infon hittas när jag inte kan göra som beskrivits? Jag har aldrig haft en telefon som blivit tappad eller snodd, skulle det inträffa vore jag mest sur för att jag förlorar en telefon eftersom de är dyra och jag inte har råd med någon ny hur lätt som helst. Infon på telefonen går ju att spärra rätt fort. Typ bank-id och samsungkontot.
På min Samsung kan man gå in på kontakter i telefonboken, klicka på grupper så kommer nödkontakter upp överst. Under den ligger även medicinsk info.
 
Du får göra precis hur du vill. 😅 Men den kan ju tappas eller bli snodd. Jag har gärna ett extra ”skydd” för alla mina personliga grejer på telefonen och antog väl bara att de flesta andra kände samma? Som sagt om du inte har någon ”spärr” kan ju infon hittas ändå. Problem solved.
Hur menar du med ”extra skydd”? :confused:
Varje gång jag tar upp min telefon och ska kolla något måste jag låsa upp den med kod eller fingeravtryck. (Om skärmen låst sig alltså).
Är det det du menar med ”extra skydd”?
 
Jag jobbar på en akutmottagning och jag har aldrig varit med om att vi tittar i någons telefon för att ringa anhöriga. Kan inte svara för mina kollegor men jag har inte varit med om det i alla fall.
 
Jag har inte ens någonstans man kan trycka "nödsamtal", har en samsung galaxy s11 eller vad det nu är, minns inte, så en hyfsat ny. Enda gången det står nödsamtal på min skärm är när jag startar den innan jag knappar in min kod, men sedan finns inte "nödsamtal"ikonen alls på skärmen någonstans så fort jag är inloggad med min pinkod i telefonen. Jag har inte ändrat något.
På iPhone så står det nödsituation om man har kodlås på mobilen som man alltid kommer åt
 

Bifogade filer

  • D1A3E2E3-CEA9-4A8E-B9E6-5D544D491AA8.jpeg
    D1A3E2E3-CEA9-4A8E-B9E6-5D544D491AA8.jpeg
    65,3 KB · Visningar: 40
Vad är det för app?
Och säg att du inte har iphone.... ;)
Jag kände faktiskt inte till det där med att man skulle klicka på nödsamtal även om jag hade fyllt i informationen tidigare, trodde att det skulle leda direkt till 112 och dit vill man ju inte råka ringa 😅 Men jag är ändå ganska nöjd med min app då den syns tydligt. (Och nej, ingen iPhone här :D)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lagache.sylvain.ice_android
 
Tack för alla svar intressant att en del ändå varit med om att informationen använts även om det varit privatpersoner i några fall. Jag har såklart lagt in det i min nya telefon var mest fundersam på om det verkligen var så att räddningspersonal verkligen använde det.
 
Hur gör ni om det kommer in någon medvetslös och förblir det efter en olycka? Fast det är kanske polisen som tar itu med det då?

Om polisen är inkopplad från början hjälper de till absolut. Ibland ringer läkaren till anhöriga men då finns oftast uppgifterna i journalsystemet. Men just på akuten där jag jobbar hinner vi sällan med detta då vi behöver prioritera att ta hand om patienten om den är såpass dålig att den är medvetslös. På IVA, där patienter troligen hamnar efter akuten vid medvetslöshet och kritiskt tillstånd, tar de tag i kontakten med anhöriga i de lägena.
 
Samma sak i min Samsung @Enya , det är alltså låsskärmen. Inte när man har stängt av och satt på mobilen igen.
Men jag har ingen kod mer än pinkoden man använder när man loggar in i telefonen när man startar den. Alltså.....Enda gången jag ser "nödsamtal" är när jag startar om telefonen, tar i eller ur simkortet eller den har dött och behöver laddas och startas igen och då kommer jag till skärmen där jag ska slå min kod, när jag sedan har gjort det så syns det inte igen. detta inträffar typ aldrig då jag alltid har ström på mobilen eftersom jag inte är en fjortis, aldrig har behov av att plocka i och ur simkortet normalt sätt och startar aldrig om den heller om inget händer, vilket är sällan på mina mobiler då jag inte slänger runt med dem så de går sönder och börjar krångla.

Med andra ord, aldrig syns den. Jag sveper åt sidan om jag vid normal användning vill in i telefonen, ingen kod, inget fingeravtrycksläsning eller ansiktsigenkänning, bara sveper åt sidan. Så min låsskärm har inte den, vilket jag förklarade tidigare, och fick svar på.
 
Tack för alla svar intressant att en del ändå varit med om att informationen använts även om det varit privatpersoner i några fall. Jag har såklart lagt in det i min nya telefon var mest fundersam på om det verkligen var så att räddningspersonal verkligen använde det.
När min syster dog ringde de min mamma via hennes numret som stod i hennes mobil och när jag hamnade på akuten var det någon som ringde min mamma via min mobil. De letade upp "mamma" helt enkelt.
 
Eller så gör man som jag när man är chockad rabblar hela mitt personnummer, adress och telefonnummer tills de bad mig sluta 😆 Det är konstigt hur hjärnan fungerar. Jag hade så fruktansvärt ont men kunde rabbla alla nummer och liknande som rinnande vatten.

Och jag har ice nummer till både mamma och min sambo om det inte får tag i den ena så får det förhoppningsvis tag i den andra.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
517
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 501
Senast: Imna
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 578
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp